Jag ska köpa PoE-kameror för utomhusövervakning av tomten. Jag har bl.a. tittat på Reolink Dome men har dålig koll på detta generellt.

Jag vill inte behöva betala för någon slags cloudtjänst, men helst slippa ha en egen lokal dator som står och snurrar dygnet runt för att lagra videofeed (börjar inse att jag kanske måste det?). Jag även vilja kunna följa feeden i min mobil i realtid.

Hur lägger man upp det smartast?
 
Kolla på Ubiquiti Unifi.
Med en Cloud Key G2+ så har du lokal lagring på den interna hårddisken samt kostnadsfri access via nätet/mobilapp.
Kameror finns i många prisklasser beroende på vad du är ute efter. De flesta är TP/POE men det finns även med WiFi.
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
Kolla på en NVR, typ Hikvision. Gratis app där du kan kolla live samt inspelat material.
Kostar nån tusenlapp plus valfri hårddisk för inspelning.
 
O
S SCB skrev:
Kolla på Ubiquiti Unifi.
Med en Cloud Key G2+ så har du lokal lagring på den interna hårddisken samt kostnadsfri access via nätet/mobilapp.
Kameror finns i många prisklasser beroende på vad du är ute efter. De flesta är TP/POE men det finns även med WiFi.
Även jag slår ett slag för Unifi! Billigt? Ja det beror på hur du ser det. Du kommer inte behöva köpa något annat system igen så det är lite ”buy once, cry once”. Lägg där till att det är ett väldigt kompetent och smidigt system.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Även jag slår ett slag för Unifi! Billigt? Ja det beror på hur du ser det. Du kommer inte behöva köpa något annat system igen så det är lite ”buy once, cry once”. Lägg där till att det är ett väldigt kompetent och smidigt system.
Vad kostar en utomhuskamera från unifi? De stödjer ju bara egna produkter.
Finns grymma PoE-kameror för 4-500kr på nätet.
 
O
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Vad kostar en utomhuskamera från unifi? De stödjer ju bara egna produkter.
Finns grymma PoE-kameror för 4-500kr på nätet.
Finns allt från G3 Flex för en tusenlapp till riktiga proffskameror för 20tkr.

Vad får du för funktion och uppdateringar till de? Att köpa övervakning är att köpa ett system som ska fungera 24/7/365.
 
Kör själv med Ubiquiti, funkar väldigt smidigt. Har precis som du säger inget krav på något abonnemang eller cloud storage. Vill man köra helt utan registrering funkar det inte med appen dock men det är enbart för att koppla dig i appen till ditt nätverk. Det går givetvis annars via VPN tunnling eller på andra sätt att göra som när man sitter lokalt att gå direkt till kamera eller använda interfacet på Cloud Key för att kolla på sina kameror. Du har live feed för att kolla vad som händer just nu, du kan ställa in känslighet för när den ska spela in, vissa områden som ska vara viktiga för att trigga inspelning och även maska bort områden som inte ska spelas in. Tex grannens tomt eller vägen utanför fastigheten.
I vyn får man även en timeline där man ser en bild frame för något den fångat och tid och så kan man scrolla dit för att se vad som hände, en dag som denna då det blåser mycket blir det dock inte så användbart för den blir spammad med händelser (i alla fall om man har växtlighet med i bild).
 
M
Jag har ett gäng D-link dcs-8635LH som jag är nöjd med. Media lagras både i kamerans SD-kort och gratis i 1 månad i molnet. Ai följer personer i rörelse då kameran följer med 270 grader, motordriven.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Finns allt från G3 Flex för en tusenlapp till riktiga proffskameror för 20tkr.

Vad får du för funktion och uppdateringar till de? Att köpa övervakning är att köpa ett system som ska fungera 24/7/365.
Är G3 flex en utomhuskamera?

Menar du till kamerorna eller NVRen? Mina kameror är alla likadana (gav 350kr st) och några gånger har jag uppdaterat firmware. Erkänner att det är lite krångligt men man kan iaf göra alla på samma gång.

NVRen har automatiska uppdateringar precis som tillhörande app. Funktioner beror på NVRens pris, men jag har inte mycket mer än inspelning vid rörelse.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Är G3 flex en utomhuskamera?

Menar du till kamerorna eller NVRen? Mina kameror är alla likadana (gav 350kr st) och några gånger har jag uppdaterat firmware. Erkänner att det är lite krångligt men man kan iaf göra alla på samma gång.

NVRen har automatiska uppdateringar precis som tillhörande app. Funktioner beror på NVRens pris, men jag har inte mycket mer än inspelning vid rörelse.
Både G3 och G5 Flex kan användas utomhus.

Text beskriver Full HD mini övervakningskamera med IR-LEDs för inne/utebruk, mångsidiga monteringsalternativ.
 
O
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Är G3 flex en utomhuskamera?

Menar du till kamerorna eller NVRen? Mina kameror är alla likadana (gav 350kr st) och några gånger har jag uppdaterat firmware. Erkänner att det är lite krångligt men man kan iaf göra alla på samma gång.

NVRen har automatiska uppdateringar precis som tillhörande app. Funktioner beror på NVRens pris, men jag har inte mycket mer än inspelning vid rörelse.
Jag är glad för din skull och har ingen ambition ork eller lust att tjafsa om vilket system som är bäst. Jag har Unifi och är skitnöjd för jag orkar inte krångla.
 
S SCB skrev:
Både G3 och G5 Flex kan användas utomhus.

[bild]
Ok! Det är ju ändå bra, de ser så "inomhus" ut bara. Kan man få tag på dem för under tusenlappen är det kanske ett prisvärt system. Har faktisk en DM pro men nu är det lite sent att gå den vägen...

Är det någon här som använder unifys passagesystem? Funkar det bra?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag är glad för din skull och har ingen ambition ork eller lust att tjafsa om vilket system som är bäst. Jag har Unifi och är skitnöjd för jag orkar inte krångla.
Jag förstår. Men hur är det med att de slutar supporta kameror (precis som de slutar uppdatera nätverksutrustning och man får köpa ny).
Efter några år är kameran "legacy" och får inga uppdateringar eller uppdaterad kompatibilitet.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521-Ubiquiti-s-Vintage-and-Legacy-Products
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag förstår. Men hur är det med att de slutar supporta kameror (precis som de slutar uppdatera nätverksutrustning och man får köpa ny).
Jag har haft olika övervakningskameror i 20 år snart. Efter 4-5 år har tekniken kommit så långt att de befintliga kamerorna är så värdelösa att man slänger dom. Min äldsta närmar sig 5 år och kostade typ 1990kr. Har 720p. Dom senaste kostade 990kr och har 2K, ai, motorstyrd panorering med fordon/personavkänning. Så om en tilverkare uppdaterar en gammal kamera kanske man ska bry sig om man köper en Axis för 100k.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har haft olika övervakningskameror i 20 år snart. Efter 4-5 år har tekniken kommit så långt att de befintliga kamerorna är så värdelösa att man slänger dom. Min äldsta närmar sig 5 år och kostade typ 1990kr. Har 720p. Dom senaste kostade 990kr och har 2K, ai, motorstyrd panorering med fordon/personavkänning. Så om en tilverkare uppdaterar en gammal kamera kanske man ska bry sig om man köper en Axis för 100k.
Det låter lite dumt att byta ut hela sitt system var 4e år. Speciellt om det är dyra grejer...

Jag köpte 10st 4mp 2020 och de duger gott åt mig i tio år till eller tills lägger av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.