T Tooth skrev:
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe
Tradigt. Klarar dom inte av att hantera 33 000 så skulle jag försökt häva köpet och anlitat en annan firma.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
J
T Tooth skrev:
VD började prata massa om att priserna har gått upp sen dem gjorde beställningen och att de får betala det aktuella priset till IVT i samband med leverans. Känns inte som att det är något som ska drabba mig?
Är det inte överenskommet att priset är preliminärt ska du inte betala extra för prishöjningar. Det är en miss från företaget isåfall. Under samma period med leveranskaos sålde även jag ett flertal bergvärmepumpar och var mycket noggrann med att skriva i offert och berätta för kunden vad som gällde med eventuella prishöjningar. Min lösning var att kunden betalade ev. prishöjningen netto + moms, kändes rättvist mot båda parter. Min känsla är att ditt påslag är netto +50%.

I ditt fall hade jag nog inte köpt pumpen från detta företag oavsett om dom sänkte priset. Det är ingen bra början på en affärsrelation med eventuella garantiarbeten med en sådan konflikt. Ta en ny offert från en annan firma.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Låter som en trygg firma att ha som stöd och lätt att nå vid problem vid framtida problem.
(Inte). Idag finns dom flesta märken i lager, byt installatör och märke på värmepumpen.
Min tanke också.

TS, är detta verkligen en firma du vill ha att göra med? Om det är praktiskt och juridiskt möjligt så skulle jag ha brutit kontraktet med dem och försökt hitta en annan installatör. Vet att det är lättare sagt än gjort, men om de beter sig såhär mot en kund innan de fått betalt så lär de inte bli lättare att tampas med efter. Jag gissar att du kommer bli hänvisad till dem under hela garantitiden..?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det dagspriser på värmepump? Tror han att han säljer fisk eller?
Söka sympatier hos kund...
Om det ska vara som han säger har han väl avtalat det från början och informerat noga om villkoren?
Under halva 2020,2021 och halva 2022 var det dagspriser i det närmaste på primärt bergvärme och luftvatten ja. Detta berodde på att volymen från underleverantörer till tillverkarna inte garanterade volym eller pris på ordrar från fabrikerna så varje batch prissattes separat. Var samma sak med alla koppardelar osv. Som leverantör fick man vara på tårna då det lätt kunde slå 10% från en gång till en annan. Alla offerter jag lämnade var preliminär materialkostnad och kunden fick ta ställning när priset var satt vid leverans. Var inte direkt några problem att bli av med pumparna ändå om kunden ändrade sig när priset sattes (slog dock sällan mer än 5-15% från offererat pris)
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
J
B ByggaPomac skrev:
Tradigt. Klarar dom inte av att hantera 33 000 så skulle jag försökt häva köpet och anlitat en annan firma.
Beroende på firma så är 33000kr en ganska stor summa om man ser till årsvinst totalt :)
 
Om de beter sig så här INNAN det är installerat, hur tror du de beter sig EFTER det är installeat om du får något fel på anläggningen?

Jag hade nog dragit öroren åt mig och valt någon annan leverantör.

/N
 
  • Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det dagspriser på värmepump? Tror han att han säljer fisk eller?
Söka sympatier hos kund...
Om det ska vara som han säger har han väl avtalat det från början och informerat noga om villkoren?
Det där beteendet har jag också mött bland leverantörer, "men då förlorar vi pengar". Jag tror det är mycket vanligare än man tror. I mitt huvud är det inte mitt problem och rent krasst hade de tjänat pengar om det gjorts rätt från början. 🤷‍♂️

Det som är mer skrämmande är när vederbörande går ett steg längre (vilket jag också upplevde) och kör lite halvt förtäckta hot av typen "men då kommer vår goodwill för framtiden att försvinna".
 
  • Gilla
Pappyros och 2 till
  • Laddar…
Be dem hämta pumpen och sen kan de dra åt h.
Sen boka tid med en Nibe-firma istället, 1-2 dagars leverans på det mesta, så att gubbarna får tid är allt det hänger på när du får din pump utbytt. Tänk när du får andra bekymmer med IVT-ombudet som garantifel?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt.
Har du någon skriftlig orderbekräftelse från firman på att det är en HE C7 som dom skall leverera?

Om inte, kan det vara du som var otydlig när du beställde.
 
Likabra att avsluta direkt. Hur är service efter installation av en sådan firma?
Beställ en Nibe av någon annan.
 
T Tooth skrev:
Absolut, jag håller med om att det kan vara lite otydligt. Tycker dock att största delen av ansvaret ligger hos beställaren att kontrollera med kund om det föreligger några oklarheter.
Enda bekräftelsen är mailsvaret där jag bekräftar offert och han säger att han beställer under dagen.
Jag säljer/installerar Nibe värmepumpar och jag har det flesta pumpar I lager.
Tycker du ska inte anlita din IVT installatör, verkar vara oseriösa.
Det är lång leveranstid på värmepumpar men inte 17 månader.
PM mig om du vill mer rådgivning.
 
  • Gilla
Sir Duke och 7 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Exakt. Vad jag förstått så är det en ovanligare modell också. VD sa dock att de hela tiden hållit utkik efter att en HE C7.
Allt låter mycket märkligt. Känner mig förd bakom ljuset.
JS Energi skriver på sin hemsida att dom har HE C7 för leverans om 3-4 dagar.. Sen om det bara är båg vet jag ju inte..
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
JS Energi skriver på sin hemsida att dom har HE C7 för leverans om 3-4 dagar.. Sen om det bara är båg vet jag ju inte..
Många nätbutiker skriver helt felaktiga leveranstider, spelar fulspel.
Köparen sedan ska betala hela summan innan leverans och kan vara svårt att ångra.
Jag har hjälpt många sådana kunder att få värmepump av mig istället eftersom nätbutiken kan inte leverera eller angett leveranstid som inte stämmer.
 
L Lassiter skrev:
Många nätbutiker skriver helt felaktiga leveranstider, spelar fulspel.
Köparen sedan ska betala hela summan innan leverans och kan vara svårt att ångra.
Jag har hjälpt många sådana kunder att få värmepump av mig istället eftersom nätbutiken kan inte leverera eller angett leveranstid som inte stämmer.
Ja, det är hopplöst, man måste alltid få ett extra mail med bekräftelse att grejerna finns innan man betalar.

Och finns inte prylarna som utlovat så låssas dom som det regnar, 'ojdå, då har vi inte uppdaterat hemsidan, ska genast göra det'. Jo tjena.
 
  • Gilla
MFC720 och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Den missade jag. Då är frågan, vart är varmvattenberedaren? Borde stå två maskiner i garaget. Alla rena E modeller i prislistan är dock billigare än C modeller med varmvatten. Just HQ 8 står det C/E och data för varmvatten. Kan inte hitta en version som levereras utan varmvatten av den storleken. Kanske finns, men då bör den vara 10K billigare räknat på skillnad mellan C10 och E10.
Rena gissningar då jag inte vet exakt vad HQ 8C/E innebär.
13th Marine 13th Marine skrev:
Samtidigt måste de väl komplettera med en extern Vvb-installation, för det var ju därför de valde den andra pumpen med inbyggd VVB.
Både pump och varmvattenberedare står i garaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.