Hej, har ett tak som är isolerat m kutterspån 2001, nu när elen e så dyr undrar jag om man kan slänga in 30cm glasfiberskivor ovanpå utan risk för komplikationer…
/tiger
 
Det beror på om du har ångspärr under kutterspånet eller inte.

om du inte har det är det nånstans kring 40cm kutterspån som du kan ha, sen ökar risken för mögel.
och har du inte ångspärr så ska man aldrig blanda organisk isolering med o-organisk.(glas/sten-ull)
Det är verkligen som att be om mögelskador
 
Ångspärr finns
Det är säkert 30-40cm kutterspån redan
Kan man inte fylla på med nånting alls då?
 
Så har du mindre än 35-40 cm kutterspån kan du antingen lägga dit mer till du kommer upp till 35-40 cm eller typ träfiberisolerings skivor.
Huntons träfiberisoleringsskivor motsvarar dubbelt höjd kutterspån.
dvs 45mm skiva = 90mm kutterspån
90mm skiva = 180mm kutterspån
 
Tack för info
 
om ångspärr finns vet jag inte om du kan lägga på eller inte.
sorry
 
De flesta med kutterspån har inte ångspärr och då måste man vara försiktigare o tänka till mer innan man lägger på isolering
 
M MrDizzy skrev:
Så har du mindre än 35-40 cm kutterspån kan du antingen lägga dit mer till du kommer upp till 35-40 cm eller typ träfiberisolerings skivor.
Huntons träfiberisoleringsskivor motsvarar dubbelt höjd kutterspån.
dvs 45mm skiva = 90mm kutterspån
90mm skiva = 180mm kutterspån
Min uppfattning är att att träfiberskivor ovanpå kutterspån funkar bra eftersom båda materialen är Hygroskopiska. Så de blir mer av en ångbroms som kan ta upp och ge ifrån sig fukt
 
N Naren79 skrev:
Min uppfattning är att att träfiberskivor ovanpå kutterspån funkar bra eftersom båda materialen är Hygroskopiska. Så de blir mer av en ångbroms som kan ta upp och ge ifrån sig fukt
jo träfiberskivor fungerar.
Anledningen till att inte ha för mycket kutterspån/träfiberskivor om man inte har ångspärr är att vattenångan som kommer innifrån huset kan börja fällas ut inne i isoleringen om daggpunkten hamnar inne i isoleringen pga den är för tjock.
Eller iallafall det är så jag förstått att det fungerar.

Om man få som TS har ångspärr vet jag inte om det spelar nån större roll om daggpunkten hamnar inne i isoleringen. Generellt tycker jag att finns det ingen ånga/vatten att fälla ut så borde det inte spela nån roll och man kan köra på med hur mycket isolering man vill.
Men som sagt... kan inte just den varianten
 
En kommentar till ett äldre ärende är att träfiberisoleringen ligger kvar ovanpå kutterspånet och verkar må bra.

Jag hade förbi en isolering /ventilationsfirma ang en offert på ventilation. De kollade då på isoleringen. Firman konstaterade att lösningen att lägga träfiber på kutterspån funkar bra enligt mina förutsättningar med tjockt betongbjälklag (läs ångspärr) och bra ventilation på kallvinden funkar (de lämnar såklart inga garantier...)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.