Hej, jag har flyttat till en lägenhet som har en handdukstork. Jag grubblar lite på hur fasiken jag får igång värmen till den.

Är den rätt kopplad? Går det att få den värmd? Har jag blivit grundlurad?

:D
 
  • Rörledningar och en termostatventil på kakelvägg, troligen i badrum. Chrome och vita detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör monterade på kakelvägg, troligen del av handdukstork eller rörsystem i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med kakelvägg, rörinstallationer, duschhandtag och genomskinlig duschdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Om den är kopplad på värmesystemet så kanske det inte är igång ännu?
 
  • Gilla
oppelainen och 2 till
  • Laddar…
Är dina element varma?
 
  • Gilla
oppelainen
  • Laddar…
Har du kollat i inspektionsluckan? Bara så det inte finns någon överraskning där inne. Men är något av rören varma närmast väggen? Om så är det väl ventilen på den som inte är öppen om inte gissar jag precis som andra på att den är kopplad till värmeslingan i huset och att den inte är på än/för låg temp för att du ska märka något.
 
  • Gilla
oppelainen
  • Laddar…
Ja men se på den! Hade anat att den är kopplad likt elementen och nu när hyresvärden slagit på elementen fungerar handdukstorken.

Märkligt att installera en handdukstork som bara fungerar på vintern. Men tanken kanske är att den ska dubblera som element i badrummet?
 
Lite lyxigare modeller har eldriven värmepatron som kopplas in om inte värmesystemet är igång.

Det var förr vanligt att torkar kopplades in på varmvattencirkulationen. Alltså på tappvatten, som värms hela året. I större byggnader låter man vattnet cirkulera, så det inte skall ta 10 minuter att få varmvatten i kranen, då kopplade man in torkarna på den cirkulationen. Men detta är förbjudet idag, för det kyler ned varmvattnet till farliga nivåer, kan bildas legionellabakterier (ger en särskilt dödlig lunginflammation).
 
  • Gilla
oppelainen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.