Hur mycket väger grävaren? Kravet på trafikförsäkring gäller bara om tjänstevikten är över 2000 kg.
 
Hemmakatten
Vår gamla traktor från 50-talet var reggad och hade trafikförsäkring. Vi åkte ibland över länsvägen och in på en annan väg en bit och hände något då (vilket det aldrig gjorde) var naturligtvis trafikförsäkringen viktig. Betalade ca 200:-/år

Har för mig att försäkringsbolaget sa att om man åker mindre än 10% på allmänna vägar så behöver man ingen trafikförsäkring.
 
useless useless skrev:
Hur mycket väger grävaren? Kravet på trafikförsäkring gäller bara om tjänstevikten är över 2000 kg.
Men antar att man är ansvarig vid ev olycka i alla fall.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har för mig att försäkringsbolaget sa att om man åker mindre än 10% på allmänna vägar så behöver man ingen trafikförsäkring.
Måste varit länge sedan... Trafikförsäkring har ju inget med allmänna vägar att göra. Den gäller ju även på enskilda vägar och parkeringar osv.
 

Bästa svaret

S smurfen72 skrev:
Men antar att man är ansvarig vid ev olycka i alla fall.
Ja, då gäller skadeståndslagen. Har man nån slags ansvarsförsäkring kan den gå in.

FB har nån slags motsvarighet till trafikförsäkring för fordon som inte är trafikförsäkringspliktiga som kan vara billigare då den inte är skattepliktig
 
Trafikförsäkring känner jag inget behov av. Eftersom jag saknar kärra och bil som är kapabla att transportera grävaren kommer den att få nöja sig med att vistas på tomten. Jag förstår att det kan finnas situationer där en trafikförsäkring skulle gälla även på tomten men är beredd att ta det.
Däremot skulle det kännas tryggt att vara garderad mot stöld. Även om risken inte är jättestor så är jag villig att betala en peng för det.
Anledningen till tråden är att jag blev väldigt paff över att länsförsäkringar inte kunde erbjuda enbart försäkring mot stöld utan att gå över trafikförsäkring också. Ska kolla vidare om det finns andra alternativ hos andra bolag som eal nämner ovan.
Jag har just nu valt den länsförsäkringar för 1900:- per år för trafik med brand och stöld och får kanske nöja mej med det och att ingen iallafall anser att jag måste åka in till bilbesiktningen med grävaren. ;)
 
  • Gilla
Priestgate och 1 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Trafikförsäkring känner jag inget behov av. Eftersom jag saknar kärra och bil som är kapabla att transportera grävaren kommer den att få nöja sig med att vistas på tomten. Jag förstår att det kan finnas situationer där en trafikförsäkring skulle gälla även på tomten men är beredd att ta det.
Däremot skulle det kännas tryggt att vara garderad mot stöld. Även om risken inte är jättestor så är jag villig att betala en peng för det.
Anledningen till tråden är att jag blev väldigt paff över att länsförsäkringar inte kunde erbjuda enbart försäkring mot stöld utan att gå över trafikförsäkring också. Ska kolla vidare om det finns andra alternativ hos andra bolag som eal nämner ovan.
Jag har just nu valt den länsförsäkringar för 1900:- per år för trafik med brand och stöld och får kanske nöja mej med det och att ingen iallafall anser att jag måste åka in till bilbesiktningen med grävaren. ;)
Hej!
Har samma fundering och dilemma!
Känns så udda att teckna en trafikförsäkring, för att få stöld skydd... Borde väl gå att försäkra som vilken maskin som helst som man inte kör med i trafiken... typ snöslunga eller så... Hittade du någon bra lösning tillslut?
 
P Priestgate skrev:
Hej!
Har samma fundering och dilemma!
Känns så udda att teckna en trafikförsäkring, för att få stöld skydd... Borde väl gå att försäkra som vilken maskin som helst som man inte kör med i trafiken... typ snöslunga eller så... Hittade du någon bra lösning tillslut?
Hittade ingen lösning utan anpassade mej till utbudet.
Förklaringen jag fick var att man så att säga fick trafikförsäkring på köpet i och med försäkring mot stöld och brand.
Jo det var en försäljare som kom fram till en rationell förklaring!
 
Du lär inte slippa trafikförsäkringen hur märkligt det än kan låta.
Gjorde din "resa" gör ett drygt år sen och inget bolag erbjuder stöldförsäkring utan trafikförsäkring.
Kommer jag ihåg rätt finns det ett undantag för lätta maskiner (< 2 ton?) men ingen har någon sådan försäkring
 
Utopiazz Utopiazz skrev:
Du lär inte slippa trafikförsäkringen hur märkligt det än kan låta.
Gjorde din "resa" gör ett drygt år sen och inget bolag erbjuder stöldförsäkring utan trafikförsäkring.
Kommer jag ihåg rätt finns det ett undantag för lätta maskiner (< 2 ton?) men ingen har någon sådan försäkring
Ja har själv en 1.2 ton maskin (1080 på typskylten) och den behöver jag inte besiktiga och i fredags hämtade jag ut ett nytt släp som jag tänkte frakta minigrävaren på.Tänkte försäkra släpkärran men det räckte med stöld/brand som skulle kosta 240kr/år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.