Jag har problem med att min jordvärme pump slår ifrån och visar "pressostat hög" i displayen.

Har gammaldags radiatorer i en stor slinga med 2 rörsystem å en liten kort slinga med endast 2 st radiatorer med 2 rörsystem.

Har satt dit en stripning på den korta slingan för dem radiatorerna blir väldigt värma... men så fort jag stryper den slingan så slår pumpen ifrån.

Vad kan detta bero på?

Yttre cirkulationspump är bytt, den inre är bytt. Filter är rensade och alla radiatorer är luftade.

Hjälp tack! 😀
 
pressostat hög får man för att pumpen inte blir av med värmen den producerar. Du har stopp/fel i cirkulation på varma sidan. Hade du problemet innan du satte dit den lilla slingan, eller har den alltid funnits där?
Finns det slangar i maskinen där värmebäraren cirkulerar? dessa kan sätta igen ordentligt invändigt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Som @DonPablo skriver, pumpen blir inte av med värmen.

Vanligt fel på Greenline HT-serien är guck i slangarna.
Rostfri diskho med smuts och flaskor, flexibel kran, diskmedel och diskborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Bara att bryta i slangarna fram och tillbaka och spola ur
 
Den lilla slingan satt här när vi flytta in. Blev bättre förra året när jag bytte cirkulationspumparna... men nu är det sämre igen.

Ska testa att göra rent slangarna!!
 
Den längst ner var det i princip stopp i för egen del. Gjorde rent den och pumpen tuffade på igen sen.
 
Känns som pumpen gick längre nu efter rengöring men slog ändå ifrån.
"Pressostat hög"

Kanske lika bra å byta alla slangarna?

Slänger in temperaturerna som va när jag kom till pumpen... hade nog stått still några minuter då. GT11 måste väl vara trasig?

Gt1 till 32.5 nuv 28.3
Gt2 5.2
Gt3 49.8
Gt6 59.1
Gt8 39.3
Gt9 29.8
Gt10 7.3
Gt11 71.0

Vad tycker ni är nästa steg? Byta alla flexslangarna? Ser bara 2st när jag öppnar VP... ska det finnas 3st?

Tack för alla svar!
 
Står i manualen om inte annat, men kolla upp vad de olika temperaturerna representerar.
 
Öppnar du maskinen på vänster sida ser du en slang mellan cirkulationspump och värmeväxlare.
Den var denna jag rensade.
 
  • Värmesystemkomponenter, kopparledningar, säkerhetsventil, elanslutningar och flätade sladdar synliga. Inomhus, möjligtvis pannrum eller kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den rensade jag först... nu rev jag isär igen å rensa den som går från elpatron till värmeväxlaren. Det var lika dåligt flöde i den... hoppas de ska funka nu!
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.