Det är väl rätt svårt för firman att bestrida det hela om de skapar en offert som accepterats och man har skickat ett ordererkännande.

Sen om man inte klarar av att leverera och priserna ökat så bör man lyft detta innan enheten står hemma hos kund.

Men. Jag vet inte om man har rätt att kräva att få den dyrare modellen gratis.... Utan det får i sånna fall ses som ren goodwill.
Där gäller det ju att vara flexibel och ha rätt tonläge.
 
  • Gilla
Music Man och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Situationen är ju att man haft två alternativa offerter och sedan enats om beställning enligt den "senaste offerten" utan att närmare precisera vilken offert man avser.
Jag tycker "senaste" i normala fall är rätt tydligt. Det borde dessutom vara det vanligaste även om man överhuvudtaget inte anger vilken av två offerter man vill beställa efter. Det vore mer anmärkninsvärt, och läge att dubbelkolla om man vill beställa efter den första offereten, som ju tydligen redan "refuserats" iom att man ber om en andra offert.

Sedan kan man iofs. tänka sig olika hypotetiska situationer där man har "nästan beställt" enl. offert1 för att dagen efter "nästan beställa" enl. offert 2, och sedan upprepat det här några varv. I ett sådant hypotetiskt läge kan jag hålla med om att "senaste" offert inte är uppenbart tydligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
I ett sådant hypotetiskt läge kan jag hålla med om att "senaste" offert inte är uppenbart tydligt.
Ja, ett annat scenario jag har i huvudet är att man får offert 1 och 2 och sedan har en dialog kring alternativen som resulterar i en uppdatering av offert 1. Och sedan beställer man enligt den "senaste offerten".
Är det då offert 2 eller den uppdaterade offert 1 man avser?

Som sagt, om det är tydligt eller inte beror helt på hur gången har varit.
 
C cpalm skrev:
Ja, ett annat scenario jag har i huvudet är att man får offert 1 och 2 och sedan har en dialog kring alternativen som resulterar i en uppdatering av offert 1. Och sedan beställer man enligt den "senaste offerten".
Är det då offert 2 eller den uppdaterade offert 1 man avser?

Som sagt, om det är tydligt eller inte beror helt på hur gången har varit.
Det är väldigt lätt för mig att följa tidsförloppet i mailtråden så borde vara likvärdigt från deras håll. En vecka efter första offerten ber jag om en ny offert med en HE7 pump. Motiverar varför och förklarar att vi vill ha en med kombinerad pump och varmvattenberedare.
En vecka senare får jag en ny offert (med en HE7), med nytt offertnummer (alltså ingen uppdatering av tidigare).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Det är väldigt lätt för mig att följa tidsförloppet i mailtråden så borde vara likvärdigt från deras håll. En vecka efter första offerten ber jag om en ny offert med en HE7 pump. Motiverar varför och förklarar att vi vill ha en med kombinerad pump och varmvattenberedare.
En vecka senare får jag en ny offert (med en HE7), med nytt offertnummer (alltså ingen uppdatering av tidigare).
Och du har tydligt svara ja på den offerten och sen har mailtråden utgått från den andra offerten?

Sen är väl som sagts innan. Dialogen kring felleveransen togs redan innan installation. Alltså kan nog de kräva tillbaka den dyrare och att få leverera den billigare om de tycker att de gjort fel

Fast det är bara en ponduspostulering
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
H
Låter som en trygg firma att ha som stöd och lätt att nå vid problem vid framtida problem.
(Inte). Idag finns dom flesta märken i lager, byt installatör och märke på värmepumpen.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 6 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe
Jag hade avbrutit hela affären och vänt mig till en annan leverantör. Oavsett ledtid på en annan pump.
 
  • Gilla
CCPusher och 11 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe
Sälj den levererade produkten och sluta svara företaget som levererat, kontakta annan leverantör och köp ny produkt för pengarna, win-win gratis pump...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det dagspriser på värmepump? Tror han att han säljer fisk eller?
Söka sympatier hos kund...
Om det ska vara som han säger har han väl avtalat det från början och informerat noga om villkoren?
Det är precis så det är nu tyvärr dom som installerar får veta exakta priset på pumpen när den levereras. Därför är det viktigt att skriva att det är så i offerten dom lämnar så kunden är medveten om det
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
Att lösa problemet är att byta till rätt pump. I detta fall, säljaren är en röv och klantskalle som beställt fel. Visst, du kan tänka dig att behålla den dyrare pumpen men utan att betala för mellanskillnaden. Naivt att tro någon skulle gå med på det. Snarare att firman justerar felet och byta till rätt pump. Då uppstår bekymret med lång levtid, det vill inte du som redan väntat länge. Kan man förstå. Men att firman skulle stå för fiolerna och betala 33’ och tappa hela sitt TB lär ju inte ske. Handlar väl om att göra en ök typ 50/50. Du får en bättre pump/visst 16.500 mer i pengar men installerad nu, dom blir av med problemet och går troligen ej minus på jobbet och säljaren får ingen julklapp i år. Löst.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Han försöker dessutom tjäna på missen om jag tolkat ivt priser rätt. Rek pris för he 7, 89K. För HQ8 111K. Mao 22K. Mot rekpris bör installationsfirman åtminstone 30% rabatt. Så dennes merkostnad bör handla om ca 15K inkl moms. Så den verkliga kostnaden om levrantören tar smällen är ju då kanske 12K exkl moms. Sen påverkar det bolagets reultat negativt vilket innebär runt 20% bolagsskatt som försvinner. Så på siste raden kostar det bolaget i rena pengar drygt 10K. Det är en rimlig summa att erbjuda installatören.
Då går han jämnt upp mot den HE7 han skulle beställt. Utsn kringliggande strul och risk för skadestånd pga försening (vilket du gott snällt kanupplysa om).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Han försöker dessutom tjäna på missen om jag tolkat ivt priser rätt. Rek pris för he 7, 89K. För HQ8 111K. Mao 22K. Mot rekpris bör installationsfirman åtminstone 30% rabatt. Så dennes merkostnad bör handla om ca 15K inkl moms. Så den verkliga kostnaden om levrantören tar smällen är ju då kanske 12K exkl moms. Sen påverkar det bolagets reultat negativt vilket innebär runt 20% bolagsskatt som försvinner. Så på siste raden kostar det bolaget i rena pengar drygt 10K. Det är en rimlig summa att erbjuda installatören.
Då går han jämnt upp mot den HE7 han skulle beställt. Utsn kringliggande strul och risk för skadestånd pga försening (vilket du gott snällt kanupplysa om).
Samtidigt måste de väl komplettera med en extern Vvb-installation, för det var ju därför de valde den andra pumpen med inbyggd VVB.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Samtidigt måste de väl komplettera med en extern Vvb-installation, för det var ju därför de valde den andra pumpen med inbyggd VVB.
Den missade jag. Då är frågan, vart är varmvattenberedaren? Borde stå två maskiner i garaget. Alla rena E modeller i prislistan är dock billigare än C modeller med varmvatten. Just HQ 8 står det C/E och data för varmvatten. Kan inte hitta en version som levereras utan varmvatten av den storleken. Kanske finns, men då bör den vara 10K billigare räknat på skillnad mellan C10 och E10.
Rena gissningar då jag inte vet exakt vad HQ 8C/E innebär.
 
C - Combined
E - External

En E kan fortfarande göra varmvatten men tanken får man ha sidan om.

Vi vet ju faktiskt inte om offert 1 innehåll en tank eller ej.
 
T Tosel skrev:
Sälj den levererade produkten och sluta svara företaget som levererat, kontakta annan leverantör och köp ny produkt för pengarna, win-win gratis pump...
Lockande iofs, men man får inte sälja någon annans egendom.

Och win-win är väl når båda parter tjänar på det, men så vore det ju inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.