Problemen bara hopar sig just nu, så jag skulle behöva lite hjälp... :)

I sommras bytte jag fasad till en lockpanel. Jag gjorde "bara" klart dem planken som skall vara underst så det är i dag en glipa mellan planken (som sedan skall täckas av locket som jag skall sätta upp i februari o allt går som planerat ( så ni kan nog läsa slutet av april...)

Nu håller jag på och drar om all el inomhus och skall då släppa ut ett rör ovanför ytterdörrren till kommande belysning där...

så min fråga är hur skall jag göra med att det blir en genomförning i vindpappen ( T-embalage sån där vit "papp"...)
Det känns ju som om det kommer regna in där om jag bara borrar ett hål och sticker igenom ett vp-rör.

Jag kommer heller inte åt att kunna ta bort en planka och täta runt om röret...

vad tror ni?? har ni några kreativa förslag...

tack på förhand...
 
Vindpappen ska inte skydda mot regn. Täta mot fasaden bara, det räcker.
 
T-emballage är väl det samma som Windy. Stick ett litet hål med en kniv och pressa ut VP-röret. Den sortens vindskydd är ganska segt och elastiskt och tätar därför bra.:cool:

Gör sedan som jon_h rekommenderar.
 
Jag påstår att vindduken visst skall skydda mot regn. Den moderna vindduken har en funktion som påminner om Gore-tex. Det vatten som smiter in bakom ytterpanelen skall inte kunna tränga igenom vindskyddet. Däremot skall fukt innifrån väggen kunna tränga ut genom vindduken. Vindduken marnadsförs i Sverige som vindskydd, men den är faktiskt betydligt listigare än så. Googla på housewrap, tyvek, typar för funktionen.

Just den typ du har använt är något elastisk. Genomföringar skall göras genom ett något för litet hål i duken. Det står att läsa med grön text på installationsanvisningarna på förpackningen.

Nu har jag sagt emot moderatorn.. Hur skall det här gå...?
 
Det går alldeles utmärkt. Säg bara inte emot mig i badrumsforumet.. :D

Jo, visst kan den täta. Men jag menar att den funktionen inte behövs. Det är ytterst lite vatten som tar sig igenom panelen, och det som trots allt gör det sipprar igenom och rinner ner på panelens baksida. Vattnet har väl knappast en sådan fart att det kan hoppa över luftspalten och träffa vindduken?
 
Nåja, det är nog lite olika religioner, och då är det sällan någon idé att argumentera för sin ståndpunkt. Jag väljer att konstatera att frågeställaren har fått ett svar på sin fråga om genomföringar.

Själv bygger jag för närvarande ytterväggar enligt principen (innifrån och ut):
gips//K-plyfa//liggande 45x45 med isolering och installationer//åldersbeständig plast//stående 45x145 med isolering//K-plyfa(maskinspikad med 50x2,8)//windy//stående K-plyfaremsor(spikläkt)//liggande spontad panel. Det blir duktigt solitt. Vindduken överlappar en dropplåt längst ned och naturligtvis använder jag NTR AB i syllen.
 
Tack för svaren. anledningen till att jag tycker att det kan regna in är för att fasaden inte är helt hel, locken är inte påsatta och då tror jag att det kan slå in regn mellan planken är ni med...??
jaja. jag gör som ni sagt.

tack så väldans...
 
mattiasp skrev:
Nåja, det är nog lite olika religioner, och då är det sällan någon idé att argumentera för sin ståndpunkt.
Jag är helt mottaglig för sakliga argument.. :) Jag kan absolut ha tänkt helt fel, och om det är så skulle jag bara uppskatta att det visades för mig.

Men om Peter inte fått på locken ännu så har ju vindduken definitivt en vattentätande funktion, det håller jag fullständigt med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.