Tekniskt vill jag gärna att du inspekterar hur det ser ut i anslutningen till lampsockeln. Jag kan inte garantera för att det är friskt och anses vara dubbelisolerat. Jag anser att det är ett obligatoriskt steg för att kontrollera en gammal lampa som man vill göra dubbelisolerad. Om det ser bra ut så behöver inte hela sladden bytas, så länge som den i sig är frisk.

Annars passar det bra att byta hela sladden.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tekniskt vill jag gärna att du inspekterar hur det ser ut i anslutningen till lampsockeln. Jag kan inte garantera för att det är friskt och anses vara dubbelisolerat. Jag anser att det är ett obligatoriskt steg för att kontrollera en gammal lampa som man vill göra dubbelisolerad. Om det ser bra ut så behöver inte hela sladden bytas, så länge som den i sig är frisk.

Annars passar det bra att byta hela sladden.
Jag förstår. Där hat jag dock gått bet då jag inte har en aning om hur man öppnar sockeln. Finns inga skruvar nånstans och försöker jag vrida på saker så är det inget som går att vrida runt mer än nån centimeter 🤷🏼‍♀️
 
Spontant så ser det ut som lampsladden går hela vägen upp till lampsockeln. Sticker ut hakan och säger att byte av stickkontakten till en jordad typ är den enklaste lösningen.

Lampsockeln kan vara svår att skruva upp, då det sitter små låsklackar i den som ska förhindra oavsiktlig öppning vid ex. byte av ljuskälla.
 
  • Gilla
Elisabeth80
  • Laddar…
E etompau skrev:
Spontant så ser det ut som lampsladden går hela vägen upp till lampsockeln. Sticker ut hakan och säger att byte av stickkontakten till en jordad typ är den enklaste lösningen.

Lampsockeln kan vara svår att skruva upp, då det sitter små låsklackar i den som ska förhindra oavsiktlig öppning vid ex. byte av ljuskälla.
Du har rätt, sladden går definitivt hela vägen upp i sockeln!
 
E etompau skrev:
Spontant så ser det ut som lampsladden går hela vägen upp till lampsockeln. Sticker ut hakan och säger att byte av stickkontakten till en jordad typ är den enklaste lösningen.

Lampsockeln kan vara svår att skruva upp, då det sitter små låsklackar i den som ska förhindra oavsiktlig öppning vid ex. byte av ljuskälla.
Men du menar att jag ska skaffa nån form av eurokontakt och koppla ihop med den? :)
 
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Men du menar att jag ska skaffa nån form av eurokontakt och koppla ihop med den? :)
Nej. Skaffa en jordad kontakt och montera dit istället för bef. ojordad kontakt.
 
E etompau skrev:
Nej. Skaffa en jordad kontakt och montera dit istället för bef. ojordad kontakt.
Okej, och en jordad kontakt är okej i detta fall? Denna har ju bara svart och blå, vad gör jag av den grön/gula som kommer att finnas på kontakten jag köper? Ska jag använda en sån där skarvdosa tex..?
 
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Okej, och en jordad kontakt är okej i detta fall? Denna har ju bara svart och blå, vad gör jag av den grön/gula som kommer att finnas på kontakten jag köper? Ska jag använda en sån där skarvdosa tex..?
Du ansluter bara de två trådarna från lampan till den nya stickkontakten, inget kopplas till kontaktens jordbleck.

Inga skarvdosor.
 
  • Gilla
Elisabeth80
  • Laddar…
L
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Okej, och en jordad kontakt är okej i detta fall? Denna har ju bara svart och blå, vad gör jag av den grön/gula som kommer att finnas på kontakten jag köper? Ska jag använda en sån där skarvdosa tex..?
Jordad kontakt kommer att FUNGERA utmärkt. Men betraktas inte som godkänd då den ju ger fel signaler till tex eventuell framtida ny ägare (antyder att lampan faktiskt är jordad fastän den inte är det). Den jordade kontakten har ingen jordledare (den gröngula som du nämner) - den skulle i så fall funnits på själva sladden om den varit avsedd för jordning. I jordad kontakt finns det istället tre olika kopplingsplintar, en för din svarta, en för din blå (kvittar vilken du placerar var) - och så en plint för jordledaren som du inte har (den gröngula) - så den lämnar du bara tom. Den sitter troligen någonstans mittemellan de två plintar som du ska använda.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Man kan pilla bort jordblecken så blir det tydligare. Den platta sladden signalerar också om att den är ojordad. Faktiskt är det inget problem om någon skulle tro att den är ”jordad”, det skulle isåfall vara en klass 1-armatur. Sådana går att ansluta till jordade och ojordade uttag, helt i sin ordning,
 
  • Gilla
Elisabeth80
  • Laddar…
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
Jag förstår. Där hat jag dock gått bet då jag inte har en aning om hur man öppnar sockeln. Finns inga skruvar nånstans och försöker jag vrida på saker så är det inget som går att vrida runt mer än nån centimeter 🤷🏼‍♀️
Här finns en instruktion på hur man får isär vanliga typer av lampsocklar
https://www.gelia.se/vanliga-fragor/vanliga-fragor-el--elprodukter/

En jordad stickpropp anser jag inte är OK. Det går, men det ger fel signaler. I ditt fall ser jag ingen anledning till att försöka gena. Det är ett enkelt jobb att byta hela sladden. Då får du som sagt en kontroll på hela armaturen. ifall sladden mot förmodan skulle vara skadad i röret som det löper i.
 
  • Gilla
Elisabeth80 och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Man kan pilla bort jordblecken så blir det tydligare. Den platta sladden signalerar också om att den är ojordad. Faktiskt är det inget problem om någon skulle tro att den är ”jordad”, det skulle isåfall vara en klass 1-armatur. Sådana går att ansluta till jordade oc
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här finns en instruktion på hur man får isär vanliga typer av lampsocklar
[länk]

En jordad stickpropp anser jag inte är OK. Det går, men det ger fel signaler. I ditt fall ser jag ingen anledning till att försöka gena. Det är ett enkelt jobb att byta hela sladden. Då får du som sagt en kontroll på hela armaturen. ifall sladden mot förmodan skulle vara skadad i röret som det löper i.
Okej okej, men då köper jag alltså sladdställ utan sockel med eurokontakt, visst? Inte en med jordad kontakt?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det är vad jag tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.