Jag fick ett tips om en panna här på byggahus.se som har två eldstäder där pellets går att köra i den ena och ved i den andra. Då värmen från veden ej värmer längre startar pelletsen upp. Verkar bra, men jag vet inte mycket om pannan. Någon som har någon erfarenhet av den? Pannan heter Extuna T300/T450 (två olika utföranden) och finns att kolla upp på www.extuna.se
 
Don82 skrev:
Jag fick ett tips om en panna här på byggahus.se som har två eldstäder där pellets går att köra i den ena och ved i den andra. Då värmen från veden ej värmer längre startar pelletsen upp. Verkar bra, men jag vet inte mycket om pannan. Någon som har någon erfarenhet av den? Pannan heter Extuna T300/T450 (två olika utföranden) och finns att kolla upp på www.extuna.se

Köp ingen kombipanna, Dom har alla usel verkningsgrad o den där påminner mycket om Thermia tric som jag tror hade lite drygt 50% verkningsgrad (53% tror ja) i äfab´s test där dom avråder för dessa pannor...

Ang ditt hus är det på 140 m2 + källare 100 m2 o 50 m2 garage (140 m2 boyta + 150 m2 biyta) ?????
Är det så är det ju inget litet hus du ska värma o då bör du nog ha en större vedpanna o tank som går att köra pellets i vid när du åker bort el inte orkar elda ved, Med en stor acktank o ordentlig panna undrar jag om det inte är bättre att ha elpatron som backup/går in om du inte kan elda..

T.ex calmar V33/65 med lucka i sidan el effekta med dito lucka kan ju va nått men som sagt pelletsen är inte så billig idag så det kan ju va bättre att spara dom kronorna lucka kostar o köra el vid behov, Med nedställd temp (15°) i huset om man är bort så går det nästan bara hälften så mycket energi som vi 21°
 
Don82 skrev:
Jag fick ett tips om en panna här på byggahus.se som har två eldstäder där pellets går att köra i den ena och ved i den andra. Då värmen från veden ej värmer längre startar pelletsen upp. Verkar bra, men jag vet inte mycket om pannan. Någon som har någon erfarenhet av den? Pannan heter Extuna T300/T450 (två olika utföranden) och finns att kolla upp på www.extuna.se
Den jag menar är deras specialare V 202 K UB (en riktig keramikpanna för ved) påbyggd med ett extra förbränningsrum för pellets. Finns ej på hemsidan. Den ska inte jämföras med "vanliga" kombipannor.
 
Ok, trodde du menade de pannorna. Är de kassa? Hur mycket kostar V 202 K UB på ett ungefär? Är combiheats panna en "vanlig" kombipanna eller bättre?
 
Vet inget om hur kassa dom är, antagligen som 2an säger.

V 202 K UB 35 kostar ungefär 33'
V 202 K UB 55 kostar ungefär 36'
Extra eldstad 14'

+momsen
 
Vad har dessa pannor för verkningsdgrad då? Är det bättre att köra på en rejäl vedpanna? Klart att bekvämligheten att kunna köra pellets per automati lockar en hel del. Detta eftersom jag inte har egen tillgång till skog längre tyvärr... Finns ingen som vill bli av med ved i Alingsåsområdet?
 
Jag skulle satsat pengarna på en rejäl vedpanna istället. Extuna gör bra pannor men jag tycker tillverkaren är för liten för att jag skulle köpa en sådan. Kermaiken ska oxå vara rejält dyr har jag hört.

Satsa på någon av de stora tillverkarna
 
Man ska inte tro allt man hör, keramik till V 202 K UB 35 kostar 2600 + moms, inte farligt och håller mycket länge.
 
Don82 skrev:
Vad har dessa pannor för verkningsdgrad då? Är det bättre att köra på en rejäl vedpanna? Klart att bekvämligheten att kunna köra pellets per automati lockar en hel del. Detta eftersom jag inte har egen tillgång till skog längre tyvärr... Finns ingen som vill bli av med ved i Alingsåsområdet?
Det fina med V 202 K UB är att det just är en riktig vedpanna med möjlighet att köra pellets. Men som jag skrev tidigare så måste man räkna på om det verkligen lönar sig med pellets och ved.

Om pelletsdelen kostar 50 000 totalt och ska skrivas av på tex 10 år betyder det 5000 bara i avskrivning per år. om alternativet är el måste du alltså elda så lite att elpatronen gör av med mer än 10 000 per år för att det ska vara nån anledning att krångla med pellets. För pellets är otroligt mycket mer jobb än el. Orkar du elda så lite kanske ved inte är nåt bra alternativ?

Nån kommer säkert att tycka att man kan komma billigare undan med pellets i säck och begagnad brännare osv. Men då närmar sig arbetet ved.

Sen tycker nån att man ska ha längre avskrivningstid, men då ska byte av brännare och räntor mm räknas in. Hur man än räknar är pellets inget alternativ för att spara 5000 per år.
 
Menar du att den extra eldstaden + en pelletsbrännare går lös på ca 50 000 kr? Egentligen har jag inget emot att elda med ved. Eldar nu hela året i stort sett (2-3 veckor vid jul jag kör pellets). Systemet vi har nu är helkass och kräver eldning 2 gånger om dagen och det är ändå kallt på morgonen... Men det är just att jag inte har egen skog som gör att man funderar lite.
 
Don82 skrev:
Är combiheats panna en "vanlig" kombipanna eller bättre?
Combi heat pannan är en ved panna som fungerar mycket bra med pellets/olje brännare monterad men den går inte att ha inmonterad medans man eldar med ved.
Men den går att montera på en arm ovanför konan.
Den har inte så väldigt dyr keramiksats, billigare än till dom äldre combi heat pannorna.

Jag är tacksam för alla förslag som kommit men jag tror det lutar åt en Combi heat panna, dom tillverkas ju rätt nära mig vilket är en klar fördel.
Sedan verkar det inte vara så många som har en sådan på det här forumet så jag får väl bli försökskanin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.