Hej jag har byggt klart en skiljevägg i vardagsrummet. Är supernöjd med själva väggen men när det kommer till ventilation är mina kunskaper mer begränsade. Hur vet man om man har tillräckligt god ventilation? Går det att testa på något sätt? I väggen har jag satt ett överluftsdon som egentligen är dimensionerad för kontor och större lokaler så den har hög kapacitet att balansera luftflödet. Funderar om min säng kanske bromsar flödet.

Lite fakta
Självdrag i lägenheten
Sitter en självdragsventil i vid alla fönster utom kök och badrum där det är frånluftsventiler.
Mått sovrum 2,2*3,8 m, mått vardagsrummet 3,7*3,8 m

Funderar på att själv ta in ovk men det var lika dyrt som att såga ett hål i väggen och sätta in ett öppningsbart fönster.

Därför undrar jag om man istället kan kontrollera flödet själv så jag inte investerar i onödan.


Tack på förhand
 
  • Ett rörigt sovrum med oordnad säng, spegel på väggen, fönster som visar natt och angränsande rum skymtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
klosp11
N NatBat skrev:
Hej jag har byggt klart en skiljevägg i vardagsrummet. Är supernöjd med själva väggen men när det kommer till ventilation är mina kunskaper mer begränsade. Hur vet man om man har tillräckligt god ventilation? Går det att testa på något sätt? I väggen har jag satt ett överluftsdon som egentligen är dimensionerad för kontor och större lokaler så den har hög kapacitet att balansera luftflödet. Funderar om min säng kanske bromsar flödet.

Lite fakta
Självdrag i lägenheten
Sitter en självdragsventil i vid alla fönster utom kök och badrum där det är frånluftsventiler.
Mått sovrum 2,2*3,8 m, mått vardagsrummet 3,7*3,8 m

Funderar på att själv ta in ovk men det var lika dyrt som att såga ett hål i väggen och sätta in ett öppningsbart fönster.

Därför undrar jag om man istället kan kontrollera flödet själv så jag inte investerar i onödan.


Tack på förhand
skippa ovk, enklaste är kanske att köpa en co2 mätare. och annars installera någon form av fast fläkt, pax eller liknade. Men om det är öppet till resten av rummet då borde det var rätt ok skulle jag tror.
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
Du bör få in friskluftsintag i rummet. Finns yttervägg ? Är det hyres eller bostadsrätt? Har världen/styrelsen informerats?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du bör få in friskluftsintag i rummet. Finns yttervägg ? Är det hyres eller bostadsrätt? Har världen/styrelsen informerats?
Hej
Ja det är godkänt av styrelsen med kravet att jag ska ha överluftsdon vilket jag har. Bostadsrätt. Hur menar du med yttervägg? Ska läsa på om friskluftsuttag tack
 
OK, bra. Märkligt att det är godkänt utan friskluftsventil, de brukar sitta i yttervägg eller fönsterkarm.
 
klosp11 klosp11 skrev:
skippa ovk, enklaste är kanske att köpa en co2 mätare. och annars installera någon form av fast fläkt, pax eller liknade. Men om det är öppet till resten av rummet då borde det var rätt ok skulle jag tror.
Hej tack för tipset! Står det när man köpte CO2 mätaren vilka riktvärden som gäller. Utveckla gärna ditt tips kring takfläkt. En fläkt har jag läst trycker ner luft eller suger upp, samma luft som redan finns. Förstår det som att den visserligen hjälper till med luftcirkulationen men inte flödet mellan rummen. Tack på förhand
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OK, bra. Märkligt att det är godkänt utan friskluftsventil, de brukar sitta i yttervägg eller fönsterkarm.
Hej ja det är intressant att du säger det för jag hade med friskluftsventil i min ändringsanmälan men de ville att jag skulle ha överluftsdon...
 
Bilden visar väl en skiljevägg som inte skapar ett slutet rum utan väggen stannar innan den ansluter till motsatt vägg? R det ej tillräckligt stor öppning då
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du bör få in friskluftsintag i rummet. Finns yttervägg ? Är det hyres eller bostadsrätt? Har världen/styrelsen informerats?
Jag är övertygad att världen inte behöver godkänna detta
 
Talvan Talvan skrev:
Jag är övertygad att världen inte behöver godkänna dett
N NatBat skrev:
Hej tack för tipset! Står det när man köpte CO2 mätaren vilka riktvärden som gäller. Utveckla gärna ditt tips kring takfläkt. En fläkt har jag läst trycker ner luft eller suger upp, samma luft som redan finns. Förstår det som att den visserligen hjälper till med luftcirkulationen men inte flödet mellan rummen. Tack på förhand
Köpte denna nu

TVOC CO2 Luftkvalitetsmätare Temperatur- och fuktighetsdetektor Industriell testutrustning Professionell mätare för inomhus och utomhus

Borde duga! Tack för tipset, fakta är bästa som finns för att lösa problem.
 
H håbbe1961 skrev:
Bilden visar väl en skiljevägg som inte skapar ett slutet rum utan väggen stannar innan den ansluter till motsatt vägg? R det ej tillräckligt stor öppning då
Hej precis det är inte slutet, det är två dörröppningar som är mittemot varandra. Har inte monterat dörren än fick annat att göra 😃...kanske är tillräckligt stor men vet ej. Vill gärna veta...
 
hade du friskluftsventil vi fönstret ?
Den skall isåfall vara fullt öppen, har du detta så har du en fungerande ventilation.
Däremot är inte S-System det bästa direkt... men somsagt se till att få in friskluft i varje rum/fönster så kommer du få en annan upplevelse :)
 
  • Gilla
NatBat och 1 till
  • Laddar…
F fluffe97 skrev:
hade du friskluftsventil vi fönstret ?
Den skall isåfall vara fullt öppen, har du detta så har du en fungerande ventilation.
Däremot är inte S-System det bästa direkt... men somsagt se till att få in friskluft i varje rum/fönster så kommer du få en annan upplevelse :)
Hej tack för ditt svar. ja precis har friskluftsventiler/självdragsventilation vid varje fönster och dem är fullt öppna redan.
 
N NatBat skrev:
Hej ja det är intressant att du säger det för jag hade med friskluftsventil i min ändringsanmälan men de ville att jag skulle ha överluftsdon...
Kul att de säger överluft för det får du inte ha som ”tilluft” i ett sovrum.tar du in en OVK så får du ett föreläggande att det skall ändras så du får uteluft. Det följer inte lagkraven. Och oavsett vad styrelsen vill/tycker så måste du följa lagen. Om man nu skall vara petimetrig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
N NatBat skrev:
Hej
Ja det är godkänt av styrelsen med kravet att jag ska ha överluftsdon vilket jag har. Bostadsrätt. Hur menar du med yttervägg? Ska läsa på om friskluftsuttag tack
Det blir nedslag på nästa ovk, vistelserum har krav på friskluft/tilluft. Ditt överluftsdon fyller ingen funktion som det är nu, det blir ingen luftrörelse att tala om mellan rummen.

Man vet att ventilationen räcker om man inte har problem med fukt, lukt eller mögel. Nedslag på ovk blir det oavsett. Ingen meningen att mäta co2 när det är fundamentalt fel.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.