Hej! Vi har en inredd källare där putsen/målarfärgen på vissa delar har släppt pga (antagligen) fukt. Observera att väggarna på bilderna inte är ut mot fasaden utan innerväggar. Som ni ser är det endast på ett fåtal ställe på väggarna.

Nu till min fråga, vad bör jag göra för att åtgärda detta?

Tacksam för en tydlig förklaring steg för steg då detta kommer vara första gången jag ger mig på detta.

Har tyvärr inte all tid i världen utan skulle föredra tips på en ”tillräckligt bra” lösning.

Tack!
 
  • Hörn med vägg och golv, mögelskador och fuktskador synliga, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg och golv i hörn med skador och fläckar, behöver underhåll eller rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med grå pall, tavlor, persisk matta och skadad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med mögel, golvsockel, smutsig vägg, dubbeluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Skrapa bort putsen med sandviksskrapa.
Sen putsa med 1 mm bruk.
 
Vad har du i golvet samt vad är väggen målad med?
 
Plattan suger nog upp för mycket vatten för att det ska hinna försvinna via fogarna i klinkersen, så när plattan blivit mättad går vattnet vidare upp i väggen.
Bort med den lösa färgen, på med lite ny finkornig puts om det behövs annars bara på med ny färg så kan ni lägga ny puts nästa gång om det blir värre.
Ni blir nog inte av med fukten utan att riva upp plattan och göra om från botten. Så ska man vara realistisk så får ni göra detta underhållet löpande nu.
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.