D
pacman42 pacman42 skrev:
I maj/juni/juli så var det stor korrelation mellan sol och låga elpriser under soliga dagar. Nu under hösten har det varit stor korrelation mellan vind och låga elpriser under blåsiga dagar. Under bägge perioderna så finns även korrelation för det andra energislaget, men det blåser mindre på sommaren och solen lyser mindre på hösten.

Kausaliteten ligger i jordens bana i solsystemet som påverkar solinstrålning och i sin tur jordens klimat, vilket påverkar både solenergi och vindkraft.

Jag har statistik som visar tydlig korrelation mellan solens höjd på himlen och våra elpriser under sommaren, den går inte att snacka bort.
Jag har statistik som visar att det korrelerar med min badrumsbelysning, jag har haft den tänd hela tiden när priset varit lågt, även de regniga dagarna, då är det nog den som spökar.

Det är väl 5% av elen i EU som kommer från solceller, man får vara lite rimlig i sina antaganden.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har statistik som visar att det korrelerar med min badrumsbelysning, jag har haft den tänd hela tiden när priset varit lågt, även de regniga dagarna, då är det nog den som spökar.

Det är väl 5% av elen i EU som kommer från solceller, man får vara lite rimlig i sina antaganden.
5% av elen på årsbasis. I Nederländerna och Tyskland ligger man på runt 50% från solpaneler mitt på dagen under mitten av sommaren. Så sent som för två veckor sedan hade Nederländerna 42% av elförbrukningen kl 14 producerad av solpaneler.

Månad 2023 / pris baserat på solhöjd / medelpris under månaden
Januari / 115,5 / 92,6
Februari / 90,2 / 82,5
Mars / 80,7 / 80,4
April / 60,1 / 68,8
Maj / 29,4 / 39,0
Juni / 48,6 / 53,0
Juli / 32,2 / 37,7
Augusti / 35,4/ 36,9
September / 28,1/ 24,3
Oktober / 19,5 / 22,0
(Oktober fram till och med förra veckan)

Statistiken ovan är från SE3 och den visar att det under sommarmånaderna är billigare el på dagen än medelpriset på dygnet. Jag har viktat timpriserna efter hur högt solen står (jag använde mig av viktning av utdata från solpaneler för att få mer korrekta siffror). Medelpriset under dagtid (9-18) ligger oftast en aning högre, vilket även det visar på att elpriserna är som lägst mitt på dagen.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I maj/juni/juli så var det stor korrelation mellan sol och låga elpriser under soliga dagar. Nu under hösten har det varit stor korrelation mellan vind och låga elpriser under blåsiga dagar. Under bägge perioderna så finns även korrelation för det andra energislaget, men det blåser mindre på sommaren och solen lyser mindre på hösten.

Kausaliteten ligger i jordens bana i solsystemet som påverkar solinstrålning och i sin tur jordens klimat, vilket påverkar både solenergi och vindkraft.

Jag har statistik som visar tydlig korrelation mellan solens höjd på himlen och våra elpriser under sommaren, den går inte att snacka bort.
Vad är problemet med låga elpriser. Inte ens negativa priser torde vara något problem för producenterna. Det går att dra ner eller stänga av. Dessutom så finns ju möjlighet att kompensera sig genom att ta mer betalt när det är brist.
Låga priser är bra för den energiberoende industrin och för lagring. Det kan nog vara så att det behövs ännu fler timmar med låga priser för att det ska löna sig att investera. Snittpriset de senaste året, likväl för 3 år har legat över en krona. Det är för högt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Vad är problemet med låga elpriser. Inte ens negativa priser torde vara något problem för producenterna. Det går att dra ner eller stänga av. Dessutom så finns ju möjlighet att kompensera sig genom att ta mer betalt när det är brist.
Låga priser är bra för den energiberoende industrin och för lagring. Det kan nog vara så att det behövs ännu fler timmar med låga priser för att det ska löna sig att investera. Snittpriset de senaste året, likväl för 3 år har legat över en krona. Det är för högt.
Det är ett problem för mig som tänkte investera i solpaneler på taket, men som kom fram till att det inte lönar sig med de elpriser vi ligger på nu. Jag ville få ned mina elkostnader, men det ökade kostnaderna istället.

Nu planerar jag för tre paneler som bara hjälper till med att värma varmvatten istället. Genom att slippa gå via växelriktare och försäljning så ökar lönsamheten kraftigt, särskilt nu när de höjer elskatten ytterligare.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
5% av elen på årsbasis. I Nederländerna och Tyskland ligger man på runt 50% från solpaneler mitt på dagen under mitten av sommaren. Så sent som för två veckor sedan hade Nederländerna 42% av elförbrukningen kl 14 producerad av solpaneler.

Månad 2023 / pris baserat på solhöjd / medelpris under månaden
Januari / 115,5 / 92,6
Februari / 90,2 / 82,5
Mars / 80,7 / 80,4
April / 60,1 / 68,8
Maj / 29,4 / 39,0
Juni / 48,6 / 53,0
Juli / 32,2 / 37,7
Augusti / 35,4/ 36,9
September / 28,1/ 24,3
Oktober / 19,5 / 22,0
(Oktober fram till och med förra veckan)

Statistiken ovan är från SE3 och den visar att det under sommarmånaderna är billigare el på dagen än medelpriset på dygnet. Jag har viktat timpriserna efter hur högt solen står (jag använde mig av viktning av utdata från solpaneler för att få mer korrekta siffror). Medelpriset under dagtid (9-18) ligger oftast en aning högre, vilket även det visar på att elpriserna är som lägst mitt på dagen.
Ok, jag har missat soltimmarna här i oktober, hade inte badbyxorna på, trodde det var grått och kallt så jag tog dunjacka, dumt!
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett problem för mig som tänkte investera i solpaneler på taket, men som kom fram till att det inte lönar sig med de elpriser vi ligger på nu. Jag ville få ned mina elkostnader, men det ökade kostnaderna istället.

Nu planerar jag för tre paneler som bara hjälper till med att värma varmvatten istället. Genom att slippa gå via växelriktare och försäljning så ökar lönsamheten kraftigt, särskilt nu när de höjer elskatten ytterligare.
Ja så kan man ju tänka och du kan ha rätt såklart, eller så har du det inte och priserna blir högre alla eller några av de kommande 30 åren, eller hur många vi nu lever såklart, bara den som lever får se.

Det är som med fonder, historisk avkastning betyder inget för framtida.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett problem för mig som tänkte investera i solpaneler på taket, men som kom fram till att det inte lönar sig med de elpriser vi ligger på nu. Jag ville få ned mina elkostnader, men det ökade kostnaderna istället.

Nu planerar jag för tre paneler som bara hjälper till med att värma varmvatten istället. Genom att slippa gå via växelriktare och försäljning så ökar lönsamheten kraftigt, särskilt nu när de höjer elskatten ytterligare.
Det är bra med innovativa människor som anpassar sig till verkligheten.
Jag har funderat på samma sak, men inte hittat någon vettig produkt (DC/DC) som ger typ 200 eller 400 volt.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är bra med innovativa människor som anpassar sig till verkligheten.
Jag har funderat på samma sak, men inte hittat någon vettig produkt (DC/DC) som ger typ 200 eller 400 volt.
90V DC (tre solpaneler a 30V) rakt in i elpatronen fungerar. Du får bara ha likspänningssäkringar och likspänningskontaktor. Jag övervakar dessutom temperaturen och kopplar överhettningsskyddet så att det löser ut kontaktorn. Du kan ju ha fler paneler, men jag kom fram till att break-even ligger någonstans mellan två och tre paneler. Fler än tre och du kan inte nyttja energin för varmvatten enbart. Jag räknar med visst tillskott till uppvärmningen av huset också, men det har jag inte med i min ekonomiska kalkyl.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
I maj/juni/juli så var det stor korrelation mellan sol och låga elpriser under soliga dagar. Nu under hösten har det varit stor korrelation mellan vind och låga elpriser under blåsiga dagar. Under bägge perioderna så finns även korrelation för det andra energislaget, men det blåser mindre på sommaren och solen lyser mindre på hösten.

Kausaliteten ligger i jordens bana i solsystemet som påverkar solinstrålning och i sin tur jordens klimat, vilket påverkar både solenergi och vindkraft.

Jag har statistik som visar tydlig korrelation mellan solens höjd på himlen och våra elpriser under sommaren, den går inte att snacka bort.
Konstigt, hos oss i västra Göteborg så har elpriset varit enstaka ören öven när det inte blåser. Det är tydligen er komplicerat än den förenklade bilden du begagnar dig av.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett problem för mig som tänkte investera i solpaneler på taket, men som kom fram till att det inte lönar sig med de elpriser vi ligger på nu. Jag ville få ned mina elkostnader, men det ökade kostnaderna istället.

Nu planerar jag för tre paneler som bara hjälper till med att värma varmvatten istället. Genom att slippa gå via växelriktare och försäljning så ökar lönsamheten kraftigt, särskilt nu när de höjer elskatten ytterligare.
Men har du räknat vidare på det med riktig växelriktare? Du har elbilar och med överföringsavgift, påslag och energiskatt så kanske du kan räkna hem en lite större anläggning genom biltankning när solen lyser?

Jag har ändå lyckats få 7%-ish återbetalning på hela min anläggning med maximering av egenförbrukning vid ett kalkylerat elpris på 0 öre året runt och det var med den gamla skatten som gällde innan det höjde till 49 öre. Nu har priserna på solceller rasat ner till mer rimliga priser och elpriset kommer periodvis naturligtvis att vara högre än nu. I oktober har man ändå värmen igång och jag har hittils i Oktober producerat 498kWh. Samma i Februari-April, solcellerna hjälper till mer än man tror under de perioderna då det fortfarande är rätt kallt på nätterna (och dagarna).
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Vad är problemet med låga elpriser. Inte ens negativa priser torde vara något problem för producenterna. Det går att dra ner eller stänga av. Dessutom så finns ju möjlighet att kompensera sig genom att ta mer betalt när det är brist.
Låga priser är bra för den energiberoende industrin och för lagring. Det kan nog vara så att det behövs ännu fler timmar med låga priser för att det ska löna sig att investera. Snittpriset de senaste året, likväl för 3 år har legat över en krona. Det är för högt.
Nej, inte för de som tänkt investera i sol eller vind. De kan nämligen inte öka sin produktion när priset är högt eftersom priset idag till stor del beror på att det saknas sol eller vind. När det tvärtom blåser, eller solen skiner, så kan man producera men om efterfrågan då är låg så får man inte betalt.

Eftersom vi har så stor relativ andel vind/sol i systemen att de redan nu påverkar priserna pss att det blir svårt att investera ytterligare i dessa energislag. Och vi har inte ens (på Europeisk nivå) börjat den gröna omställningen än vad gäller elmarknaden. (Det är som bekant bara tre länder som har CO2-fri elproduktion; Norge, Sverige och Frankrike.)

Sedan så är det inte så att andra producenter kan rampa upp, eller ner, sin produktion hur snabbt som helst heller. Vatten är relativt snabbt rent tekniskt, men vattendomar sätter ibland begränsningar. Naturgas (som Tyskland nu fått stänga) är också mycket snabba; de rampar enligt uppgift upp eller ner på tio-femton minuter. (Det är t ex det amerikanerna använder idag och det fungerar bra med sol/vind. USA får 30%-40% av sin el från gas idag. De badar i gas pga shale/fracking-revolutionen som pågått sedan 2010 ungefär.)

Traditionella kolkraftverk behöver däremot 8-10 timmar, och brunkolskraftverk flera dygn. Så Tyskland sitter lite i rävsaxen nu iom att de tvingas bort från importerad gas till förmån för inhemsk brunkol.
 
  • Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
O OMathson skrev:
Där "rök-haha" det vattenfall/skattepengar

[länk]

Visst, bra att man på årsbasis kan minska brunkol med ca 5% solel men högtyck vinter?
Om vi antar att en typisk villa sol anläggning producerar ungefär 12-15 MWh/år.
Egenanvändning på 3-5 MWh, så går 9-10 MWh till nätet.
Om priserna under soltimmarna sjunker så kommer egenanvändningen att öka, och effekt ut på nätet kanske sjunker till hälften.
Det många missar när de gör kalkyler är att de inte inser att förbrukningsmönster anpassas till nya förutsättningar. Ta t ex en tvättmaskin. Några startar den när priset är lägst. Andra kör timer. Några få har hemautomation som tar hänsyn till pris och last. Om några år så är TM smart nog att kunna starta när elleverantören anser det mest optimalt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O
lilytwig lilytwig skrev:
Om vi antar att en typisk villa sol anläggning producerar ungefär 12-15 MWh/år.
Egenanvändning på 3-5 MWh, så går 9-10 MWh till nätet.
Om priserna under soltimmarna sjunker så kommer egenanvändningen att öka, och effekt ut på nätet kanske sjunker till hälften.
Det många missar när de gör kalkyler är att de inte inser att förbrukningsmönster anpassas till nya förutsättningar. Ta t ex en tvättmaskin. Några startar den när priset är lägst. Andra kör timer. Några få har hemautomation som tar hänsyn till pris och last. Om några år så är TM smart nog att kunna starta när elleverantören anser det mest optimalt.
Visst, men som det är idag går det åt ungefär dubbelt så mycket el en kall vintermånad än en sommarmånad i Sverige pga värmebehovet. Värmebehovet i effekt kan också flytta någon timme hit eller dit men då behövs högre total maxeffekt, ingen effekt två dyra morgon timmar dubbel effekt fyra timmar sen ingen effekt eftermiddagen, funkar tex dåligt med luftvärmepump. Tvättmaskin osv är småpotatis som inte ska förringas men det hjälper inte så mycket.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
F
lilytwig lilytwig skrev:
Om vi antar att en typisk villa sol anläggning producerar ungefär 12-15 MWh/år.
Egenanvändning på 3-5 MWh, så går 9-10 MWh till nätet.
Om priserna under soltimmarna sjunker så kommer egenanvändningen att öka, och effekt ut på nätet kanske sjunker till hälften.
Det många missar när de gör kalkyler är att de inte inser att förbrukningsmönster anpassas till nya förutsättningar. Ta t ex en tvättmaskin. Några startar den när priset är lägst. Andra kör timer. Några få har hemautomation som tar hänsyn till pris och last. Om några år så är TM smart nog att kunna starta när elleverantören anser det mest optimalt.
Hur skulle egenanvändningen öka menar du? Det är höst och vår rätt lätt att få till 40% eller tom lite över det. Det är några ytterst få dagar då man ligger över eller långt över det men det är så låg produktion de dagarna att det försvinner i totalen. Det är ungefär 30% man mäktar med, kanske lite mindre om produktionen är lika stor som behovet på årsbasis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.