D djac skrev:
Nä vem vet... [media]
Denna säger ju ingenting rörande bilen i Skottland. Om det har stängt in vatten i kylningen av batterierna så kan ju detta ske oavsett hur mycket vatten de tål i övrigt.

Jag hade vatten i min robotklippare, det kom in genom att fuktig luft sögs in, torr luft kom ut. Vattnet kondenserade inne i klipparen...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Denna säger ju ingenting rörande bilen i Skottland. Om det har stängt in vatten i kylningen av batterierna så kan ju detta ske oavsett hur mycket vatten de tål i övrigt.

Jag hade vatten i min robotklippare, det kom in genom att fuktig luft sögs in, torr luft kom ut. Vattnet kondenserade inne i klipparen...
Nej, det vet jag :)

Men när sånt här görs till nyhet så är iaf jag alltid lite avvaktande, enligt tesen -om det är för bra/dåligt för att verka sant så.. oftast finns det mer bakom än vad som beskrivs i en kort artikel och oftast bara ur ett perspektiv. Det gäller inte bara denna utan är nästan alltid så.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M
Kia Niro Hybrid 1,6 Advance, 375.200kr
Kia Niro EV Advance, 560,500kr
Jag har inte grottat ned mig i utrustningen men Kias bilar brukar ju vara utrustad med olika paket så jag förutsätter att det inte skiljer nämnvärt när samma modell har samma paketnamn.

Med sedvanliga 50% första 3 åren i värdeminskning vid normala 2% inflation så kostar Kiro EV Advance 92,000kr mer i värdeminskning. 8% nettoränta (efter skatteavdrag) på mellanskillnaden blir ca. 30,000kr på 3 år. Då är vi uppe i 122,000kr mer för den eldrivna Niron på 3 år. Åker vi 2000 mil per år så kostar den eldrivna Niron 20,30kr mer per mil i bara kapitalkostnad.

Nu ska ju bilarna köras också. Niro hybrid drar 0,48L/mil enligt specen, 20kr kostar bensinen idag. Det ger 10kr/mil. Är jag stygg så jämför jag elbilens "ladda på stan-pris" så kostar det ungefär lika per mil. Men jag är snäll och tar ett villapris i t.ex. SE3. Idag kan man teckna elpris med allt för 187öre/kWh. Niro EV har en uppgiven förbrukning på 1,57kWh/mil. Det ger 2,94kr/mil i "bränsle" vid hemmaladdning.

Med lite avrundning nedåt så kostar Kia Niro EV Advance 13kr mer per mil att köra i 3 år än sin bensindrivna brorsa. Eller 2166kr/mån om man så vill.

Så jag vet inte, men nog känns det som att en elektrisk driven modellvariant kostar lite mera än en likadan fossildriven.
 
Fast 50% på 3år har väl inte gällt på ett bra tag nu. Ligger snarare på 30% idag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast 50% på 3år har väl inte gällt på ett bra tag nu. Ligger snarare på 30% idag.
Ja, eller 40%, vem vet, men jag skulle inte köpa en tre år gammal kinesisk bil som använt året runt i detta klimat och gått 4000mil för nästan 400000kr.

Ser nu i vibilägare att Nio kommer med en ET5 touring, 100kWh batteri, 816000kr🙄. Dyrt med bil blir det...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ja, eller 40%, vem vet, men jag skulle inte köpa en tre år gammal kinesisk bil som använt året runt i detta klimat och gått 4000mil för nästan 400000kr.

Ser nu i vibilägare att Nio kommer med en ET5 touring, 100kWh batteri, 816000kr🙄. Dyrt med bil blir det...
Fast nu är inte KIA kinesiskt ;)

Men det är bara att titta på begagnatmarknaden, det har sett ut så ett bra tag, jag observerade det 2019 när jag kikade på ny begagnad bil (Detta var alltså före pandemi och komponentbrist, och gällde förbränningsbilar).
Personligen är jag tycker jag inte heller att 30% på 3år är tillräckligt, då lägger jag nog hellre mellanskillnaden och får en helt ny bil.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu är inte KIA kinesiskt ;)

Men det är bara att titta på begagnatmarknaden, det har sett ut så ett bra tag, jag observerade det 2019 när jag kikade på ny begagnad bil (Detta var alltså före pandemi och komponentbrist, och gällde förbränningsbilar).
Personligen är jag tycker jag inte heller att 30% på 3år är tillräckligt, då lägger jag nog hellre mellanskillnaden och får en helt ny bil.
Sorry, blandade ihop Niro och Nio...
Håller med ang hellre ny. Förvisso köpte köpte jag sist en begagnad, bara gott från mars till juni tot 750 mil, nybilsgaranti, en privatperson somägare och rejält nedsatt pris men det va en diesel.
 
M Markarbetaren skrev:
Kia Niro Hybrid 1,6 Advance, 375.200kr
Kia Niro EV Advance, 560,500kr
Jag har inte grottat ned mig i utrustningen men Kias bilar brukar ju vara utrustad med olika paket så jag förutsätter att det inte skiljer nämnvärt när samma modell har samma paketnamn.

Med sedvanliga 50% första 3 åren i värdeminskning vid normala 2% inflation så kostar Kiro EV Advance 92,000kr mer i värdeminskning. 8% nettoränta (efter skatteavdrag) på mellanskillnaden blir ca. 30,000kr på 3 år. Då är vi uppe i 122,000kr mer för den eldrivna Niron på 3 år. Åker vi 2000 mil per år så kostar den eldrivna Niron 20,30kr mer per mil i bara kapitalkostnad.

Nu ska ju bilarna köras också. Niro hybrid drar 0,48L/mil enligt specen, 20kr kostar bensinen idag. Det ger 10kr/mil. Är jag stygg så jämför jag elbilens "ladda på stan-pris" så kostar det ungefär lika per mil. Men jag är snäll och tar ett villapris i t.ex. SE3. Idag kan man teckna elpris med allt för 187öre/kWh. Niro EV har en uppgiven förbrukning på 1,57kWh/mil. Det ger 2,94kr/mil i "bränsle" vid hemmaladdning.

Med lite avrundning nedåt så kostar Kia Niro EV Advance 13kr mer per mil att köra i 3 år än sin bensindrivna brorsa. Eller 2166kr/mån om man så vill.

Så jag vet inte, men nog känns det som att en elektrisk driven modellvariant kostar lite mera än en likadan fossildriven.
Bra jämförelse, med lika bilar förutom drivlina. det enda jag kan kommentera är att Niro ju är byggd som fossilbil från början och sen elektrifierad. Och att som begagnad så resonerar jag lika som många andra, en PHEV vill man INTE ha pga de är dyrare i service och mer komplexa. Men helt klart, för första användaren som mest kör kortare sträckor (pendling ett par mil så PHEV batteriet räcker) så vinner PHEVen... Eller är detta en icke-plugin-hybrid?

Det är väl lite som att man inte gärna jämför golf och egolf, då egolfen är ett bonna-EV-bygge och ingen "äkta" elbil från grunden, med de fördelar det har...
 
M
Nej det är ingen PHEV.

Blir lite road av resonemanget bland flera av er. Först är det otänkbart att jämföra olika modeller av samma tillverkare för det är helt olika bilar, även om dom är tänkta att ersätta sin fossila föregångare med elektrisk dito. Nu är det fel att jämföra en elektrifierad variant av i princip samma modell.

Känns inte som att det finns mera att diskutera isf. 😏
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Nej det är ingen PHEV.

Blir lite road av resonemanget bland flera av er. Först är det otänkbart att jämföra olika modeller av samma tillverkare för det är helt olika bilar, även om dom är tänkta att ersätta sin fossila föregångare med elektrisk dito. Nu är det fel att jämföra en elektrifierad variant av i princip samma modell.

Känns inte som att det finns mera att diskutera isf. 😏
Jag kan inte Kia men vill man absolut ha en sådan så framstår det som att de har väldigt stor prisskillnad, när jag kikat runt så förefaller Kia vara ett undantag. Jag har inte studerat de eftersom jag inte kan tänka mig en sådan bil.
 
sunnis
T TommyC skrev:
Jag är som redan sagts tacksam för att folk hjälper till att hitta de värsta designfelen så att jag kanske om 5+ år kan köpa en batteribil som är tillförlitlig till ett rimligt pris.

"
Tesla kräver en Model Y-ägare på 225 000 kronor för batteribyte. Företaget hävdar att batterigarantin inte gäller då bilen har körts i kraftigt regn.
– Jag kan ärligt talat inte tro att detta har hänt. De kräver 225 000, det är helt obscent, säger den chockade ägaren Johnny Bacigalupo.

"
[länk]
Sant eller inte har jag ingen aning om men CARUP har framstått som seriösa tidigare.
Tycker du det själv verkar rimligt att efter miljontals tillverkade Tesla-modeller världen över så upptäcker en man i Skottland ett designfel i Oktober 2023 - de tål nämligen inte vatten och kan inte köras när det regnar ute för då kan batteriet gå sönder och garantierna gäller såklart inte eftersom skadan beror på inträngande vatten.

Visst, det kan ju vara så att Teslas ingenjörer glömde bort att det kan regna ute och att ingen Teslaägare förens nu har testat att köra i regnoväder. 💁‍♂️

Eller kan det vara så enkelt att Tesla-mannen i Skottland försökte passera ett översvämmat vägparti som visade sig vara djupare än han trodde och fick bilen i U-läge. Som alla vet så gäller inte bilens försäkring om man med flit/chansning försöker passera översvämmande vägpartier - men det kommer han antagligen inte att erkänna av förklarliga skäl.

Läser man vidare så verkar det vara The Mirror som är källan, det gjorde det hela så mycket trovärdigare…

Ibland kan man fråga sig själv om det man läser på internet är rimligt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag kan inte Kia men vill man absolut ha en sådan så framstår det som att de har väldigt stor prisskillnad, när jag kikat runt så förefaller Kia vara ett undantag. Jag har inte studerat de eftersom jag inte kan tänka mig en sådan bil.
Niro finns både som bensin-mildhybrid MHEV?, PHEV, och BEV. E-Niro var ju ca 100' billigare innan (480')

Nu hänger den inte med längre och får ses som dåligt köp, jag skulle då inte betala mer än en Tesla Model 3 för en Niro.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kia Niro Hybrid 1,6 Advance, 375.200kr
Kia Niro EV Advance, 560,500kr
Jag har inte grottat ned mig i utrustningen men Kias bilar brukar ju vara utrustad med olika paket så jag förutsätter att det inte skiljer nämnvärt när samma modell har samma paketnamn.

Med sedvanliga 50% första 3 åren i värdeminskning vid normala 2% inflation så kostar Kiro EV Advance 92,000kr mer i värdeminskning. 8% nettoränta (efter skatteavdrag) på mellanskillnaden blir ca. 30,000kr på 3 år. Då är vi uppe i 122,000kr mer för den eldrivna Niron på 3 år. Åker vi 2000 mil per år så kostar den eldrivna Niron 20,30kr mer per mil i bara kapitalkostnad.

Nu ska ju bilarna köras också. Niro hybrid drar 0,48L/mil enligt specen, 20kr kostar bensinen idag. Det ger 10kr/mil. Är jag stygg så jämför jag elbilens "ladda på stan-pris" så kostar det ungefär lika per mil. Men jag är snäll och tar ett villapris i t.ex. SE3. Idag kan man teckna elpris med allt för 187öre/kWh. Niro EV har en uppgiven förbrukning på 1,57kWh/mil. Det ger 2,94kr/mil i "bränsle" vid hemmaladdning.

Med lite avrundning nedåt så kostar Kia Niro EV Advance 13kr mer per mil att köra i 3 år än sin bensindrivna brorsa. Eller 2166kr/mån om man så vill.

Så jag vet inte, men nog känns det som att en elektrisk driven modellvariant kostar lite mera än en likadan fossildriven.
Ah mer för Niro än man kunde få en Model Y för några veckor sedan (574' nu på 2024 modellerna)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ah mer för Niro än man kunde få en Model Y för några veckor sedan (574' nu på 2024 modellerna)
Kan man ana att ditt hjärta slår lite extra för Tesla?😆
Jag skulle inte heller betala 600k för en Kia.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Kan man ana att ditt hjärta slår lite extra för Tesla?😆
Jag skulle inte heller betala 600k för en Kia.
Jag tror inte att det just nu, objektivt sett, finns några bättre köp i de segmenten än Tesla, om man inte har aversion mot märket såklart, då ska man välja annat.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.