Hej på er,

Jag har nyss bytt luftvärmepump till vilken jag behöver dra fram en separat matning. Den skall avsäkras med 13A så enligt goda råd i en annan tråd siktar jag nog på 2,5 mm2 vilken jag tänkte dra utanpåliggande enligt följande väg:

Från el-central i nedervåning på husets ena kortsida > rakt upp genom taket/golvet till isolerad kattvind på övervåning > längs kattvind tvärs genom hela huset > ut genom yttervägg och ner på husets andra kortsida där utedelen sitter.

Ungefär i mitten av kattvinden kommer även rör från innerdelen upp så det blir smidigt att låta elkabeln följ dessa och gå med ner i kabelkanalen som löper på utsidan av gaveln ner till utedelen. (Där den kommer anslutas till en arbetsbrytare innan den går in i utedelen).

Vad jag får fram skulle en EXLQ 3x2,5 bli ett bra val av kabel för ändamålet.

Nu är det då inte jag själv som skall göra detta (eller jo, kanske dra kabel om jag hittar rätt elektriker som vill åta sig att koppla in den i central samt sätta arbetsbrytare och koppla in i utedel) men jag tänkte bara bolla lite är på forumet om jag tänker rätt i val av kabel och huruvida jag rent elsäkerhets mässigt är ok att dra den på detta sätt. Tänker i första hand på att dra upp den genom taket till övervåningen..
Sen att hitta elektriker som också tycker detta är ok och vill göra jobbet blir nästa pilsner..


Trevlig helg!🍻
 
Ska du ha dit en elektriker så borde det vara steg 1, ska du göra det själv så duger den lite billigare EQQ/EXQ. Annars är det inga problem med dragningen.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du ha dit en elektriker så borde det vara steg 1, ska du göra det själv så duger den lite billigare EQQ/EXQ. Annars är det inga problem med dragningen.
Just det, de där två funkar ju också.. Tack så mycket! Jadå, skall kolla med elektrikern först.😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.