E Einh skrev:
Nej, jag är av motsatt åsikt. Den enda gång självdrag inte fungerar tillfredsställande är under sommaren när temperaturdifferensen mellan inomhus och utomhus är låg. Men då kan man lösa ventilationen genom att öppna fönster på olika sidor av huset och skapa korsdrag.
Jag skulle vilja påstå att de allra flesta hus med självdrag, med moderna uppvärmningssystem, ytterst sällan fungerar tillfredställande (inte ens halvvägs till rekommenderade 0,35ls/kvm).

Och att hålla på att ha fönster öppna, insektsnät och pollen som flyger runt överallt känns ju tråkigt. När alternativ som FTX med den komfort som blir knappt kostar något, med tanke på att man får en liten energibesparing. Räknar man med värdeökning på fastigheten kan man säkert göra en vinst på systemet i vissa fall.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F
E Erikhall skrev:
Och att hålla på att ha fönster öppna, insektsnät och pollen som flyger runt överallt känns ju tråkigt. När alternativ som FTX med den komfort som blir knappt kostar något, med tanke på att man får en liten energibesparing. Räknar man med värdeökning på fastigheten kan man säkert göra en vinst på systemet i vissa fall.
100 000kr "kostar knappt nåt"🤣
 
F Fideliox skrev:
100 000kr "kostar knappt nåt"🤣
Absolut, jag förutsätter då att man har pengar över och alternativet är andra investeringar.
Och att man redan bytt till värmepump, tilläggsisolerat osv såklart.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Allt är väl relativt, man får ju ställa det i relation till vad man installerar annars, en F-ventilation är ju halva rördragningen, och en fläkt är inte gratis.
Jag räknar med 30k för aggregatet och lika mycket till för allt runt om. Arbetet gör jag själv.
Då ska jag ventilera 165kvm hus + 100kvm källare.

Och som jag brukar säga, självdrag är inget drag...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Allt är väl relativt, man får ju ställa det i relation till vad man installerar annars, en F-ventilation är ju halva rördragningen, och en fläkt är inte gratis.
Jag räknar med 30k för aggregatet och lika mycket till för allt runt om. Arbetet gör jag själv.
Då ska jag ventilera 165kvm hus + 100kvm källare.

Och som jag brukar säga, självdrag är inget drag...
Annat alternativ är kanske en FVP? har du vattenburen värme idag ?
Perfekt o bara koppla på isåfall. De effektivaste FVP idag återvinner upp mot 85% av energin. Blir lite lättare installation om du inte vill behöva dra massa tilluftskanaler.
 
F fluffe97 skrev:
Annat alternativ är kanske en FVP? har du vattenburen värme idag ?
Perfekt o bara koppla på isåfall. De effektivaste FVP idag återvinner upp mot 85% av energin. Blir lite lättare installation om du inte vill behöva dra massa tilluftskanaler.
Intressant tanke, lite sent då den nya jordvärmepumpen är två månader gammal. Sen är det nog lite väl klent med effekt för vårt hus med FLVP.

Sen vill jag ha tilluften för att förvärma och kyla luften. Dessutom slipper jag vägljudet genom tilluftsventiler.
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
Då har jag funderat lite mer kring detta. Det har dessutom blivit minusgrader ute. Tänkte lägga till lite information för att se om vi kommer till andra slutsatser.

Huset är på 250 kvm i tre plan, inte 300 som jag skrev tidigare. Hela huset är tilläggsisolerat. På vinden är det lagt massor av Rockwool ovanpå sågspån. Jag får ned armen till armbågen innan jag känner något spån. Så mer än 40 cm.

Gjorde en översyn av bergvärmepumpen. Den är på 8 kw och borrhålet är 160 meter djupt. Potential finns således för en något större bergvärmepump utan att borra. Men vi pratar 9 kanske 10 kw. I dagsläget går en av elpatronerna (1,5 kw) i princip konstant. En ny större pump skulle alltså troligen lösa den biten. Tilläggas bör att pumpen är över 20 år gammal. Styrsystemet är redan bytt en gång. Var inga andra alarmerande grejer att anmärka på enligt han som gjorde översynen.

Vi har alltså en underdimensionerad bergvärmepump. Vidare vill jag gärna ha frikyla i sovrummen på sommaren.

Skulle då FTX hjälpa den gamla pumpen tills att den förr eller senare dör? Kan jag köra frikyla via ett FTX-system på sommaren?
 
Puttelino Puttelino skrev:
Då har jag funderat lite mer kring detta. Det har dessutom blivit minusgrader ute. Tänkte lägga till lite information för att se om vi kommer till andra slutsatser.

Huset är på 250 kvm i tre plan, inte 300 som jag skrev tidigare. Hela huset är tilläggsisolerat. På vinden är det lagt massor av Rockwool ovanpå sågspån. Jag får ned armen till armbågen innan jag känner något spån. Så mer än 40 cm.

Gjorde en översyn av bergvärmepumpen. Den är på 8 kw och borrhålet är 160 meter djupt. Potential finns således för en något större bergvärmepump utan att borra. Men vi pratar 9 kanske 10 kw. I dagsläget går en av elpatronerna (1,5 kw) i princip konstant. En ny större pump skulle alltså troligen lösa den biten. Tilläggas bör att pumpen är över 20 år gammal. Styrsystemet är redan bytt en gång. Var inga andra alarmerande grejer att anmärka på enligt han som gjorde översynen.

Vi har alltså en underdimensionerad bergvärmepump. Vidare vill jag gärna ha frikyla i sovrummen på sommaren.

Skulle då FTX hjälpa den gamla pumpen tills att den förr eller senare dör? Kan jag köra frikyla via ett FTX-system på sommaren?
Jag har precis fått FTX installerat här hemma i form av ett systemair SAVE aggregat på vinden. Oroligt vilken skillnad i luftkvalitet. Då hade vi ändå ett äldre kryddskåpmonterat FTX från Bahco tidigare.

Mitt aggregat har stöd för frikyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.