Fick ett brev om att Brf har bestämt sig för att utföra en tillsyn av min lägenhet. Det kommer en tillsynsman som utför besiktningen.

Nån som vet vad de kollar efter?
Nån som vet vad de kan slå ner på?

Det står att besiktningen gäller de delar som föreningen ansvarar för inom lägenheten.
Vilka delar är det inom ett kök? (Jag har renoverat köket).
 
Skulle kunna tänka mig att det gäller köksfläkten, så du inte monterat in en egen fläkt med motor utan kolfilter eller liknande.
 
Köksfläkten är det lugnt med. Har två. Den ena med mekanisk timer och spjäll som är kopplat till gemensamma ventilationen. Den andra till köksön som är frihängande med egen motor och inte kopplat till nån gemensam ventilation.


Flera åsikter och tips mottages gärna.
 
Det är ju inte så många delar som föreningen ansvarar för inom lägenheten som syns, men tex ventilation som nämns ovan, elstigare, radiator/stammar, VA, utsidan av fönster ...

Däremot kan det finnas delar av det som lägenhetsinnehavaren ansvarar för som dom vill kolla upp... brandvarnare, elinstallationer invändigt lgh, tätskickt i badrum, att man inte byggt om i lägenheten utan BRF tillåtelse så tex bärande konstruktioner påverkats eller säkerställa att K-märkta delar bevarats och att erfoderliga bygglov/anmälan finns.

/Abbe
 
Är det nån som har råkat ut för en obehaglig överraskning i samband med en sådan besiktning/tillsyn?
 
Vi har kontroller lite då å då. Oftast är det någon från styrelsen som kollar brandvarnare och alla element.
Men vi har även haft ventilationsbesiktning. Det ska man tydligen göra med några års mellanrum om jag fattat rätt.
En gång hade vi en besiktningsman som gick igenom hela huset och skrev en renoveringsplan som vi bör följa.
Han var inne i vartenda skrymsle i hela huset.
Bl a så kollade han mina sprickor jag har i dom häringa grejorna som håller upp taket.
Vet inte vad det heter, men jag bor i vindslägenhet.
 
Jahapp, nu har de varit hos mig. Inget konstigt. Tittade under diskbänken för att se hur det såg ut med inkoppling av vatten och avlopp. Kollade av brunnen i badrummet och mätte med fuktmätare runt brunnen. Allt OK. Hela besöket var över på mindre än 5 minuter.
 
När jag satt i styrelsen i brf:en jag bodde förut så gjorde vi alltid utflyttningsbesiktning hos folk, och även besiktning lite då och då i andra lägenheter. Det var rätt subjektivt, men man får ganska bra koll på vilka man behöver kolla oftare... Vi hade en checklista på 40 punkter som man lätt betade av på 10 minuter. Alla lägenheterna var liknande i planlösningen så man kunde ha en generell lista att bara bocka av. Vi upptäckte inte mycket, men några radiatorer som var på väg att rosta sönder hann vi byta innan det blev läckage och dyrt att fixa. Vi bytte 5-6 radiatorer och det blev samma pris som när EN pajade och vi fick fixa den akut (kvällen den 23:e december så klart...). Med tanke på föreningens ekonomi tycker jag besiktningarna var kanon, det är ändå medlemmarna som får stå för fiolerna...

Köken var oftast inget konstigt med, vi kollade så att de med diskmaskin hade avlastat sina rörkrökar och så kollade vi så att det fanns "skvallermattor".
 
yens skrev:
Köken var oftast inget konstigt med, vi kollade så att de med diskmaskin hade avlastat sina rörkrökar och så kollade vi så att det fanns "skvallermattor".
Vattenskador i köket kostar miljarder varje år. Det är ett ganska utsatt utrymme vi pratar om (även om byten av element kan bli dyrt också).
Vattenskadorna orsakade av diskmaskiner, visade ju sig ofta hända under diskbänken (när man fick fram vettig statistik). Du har ju alltid två ändar på varje slang ( och rör för den delen ).... Kolla m a o också under diskbänken efter vattenläckor där.

Sedan har det kommit nya produkter för diskbänken som gör för diskbänken vad diskmaskinsunderlägget gjorde för diskmaskinen. Diskbänksinsatsen läggs in under diskbänken och räddar dig när du får läcka där.
Om du håller på att byta kök, kan du också kolla på den här... http://www.vattensakra.nu/se/html/lackageskydd.php
Jag har genom mitt jobb (Senil-ingenjör inom bygg-branschen) kommit i kontakt med den här produkten. Helt nytt och det pratas ganska mycket om dem på kontoret. Verkar vara "rätt" produkt då man byter kök. (Funkar inte om man inte byter kök)


MvH
Bobbo

P.S
Schysst namn... "skvallermattor"... Har aldrig hört dom kallas det :)
D.S
 
M Martin_Blomberg skrev:
Fick ett brev om att Brf har bestämt sig för att utföra en tillsyn av min lägenhet. Det kommer en tillsynsman som utför besiktningen.

Nån som vet vad de kollar efter?
Nån som vet vad de kan slå ner på?

Det står att besiktningen gäller de delar som föreningen ansvarar för inom lägenheten.
Vilka delar är det inom ett kök? (Jag har renoverat köket).
M Martin_Blomberg skrev:
Fick ett brev om att Brf har bestämt sig för att utföra en tillsyn av min lägenhet. Det kommer en tillsynsman som utför besiktningen.

Nån som vet vad de kollar efter?
Nån som vet vad de kan slå ner på?

Det står att besiktningen gäller de delar som föreningen ansvarar för inom lägenheten.
Vilka delar är det inom ett kök? (Jag har renoverat köket).
Detta kan ingå i en tillsyn:
Innehåll i en lägenhetstillsyn

Badrum

· Fuktindikering -- mätning med fuktindikator på väggar och golv i dusch och bad utrymme.

· Golvbrunn – Okulär kontroll av konstruktion samt funktionstest av klämring

· Rörgenomföringar – Okulär kontroll av rör samt kopplingar till dessa

· Väggbeklädnad – Okulär kontroll av svetsar samt hål i väggbeklädnad.

· Golvbeklädnad – Okulär kontroll av svetsar samt tätning på golvutrymme.

· Elinstallation - Okulär kontroll och funktionstest av elinstallationer

· Ventilation – Okulär kontroll att don finns samt att ventilation fungerar (ej flödesmätning). Kontroll om otillåten ansluten fläkt till självdrag/frånluft finns.

· Blandare – Okulär kontroll av funktion samt att det ej förekommer någon form av vattenläckage

· WC-stol – Okulär kontroll av funktion/läckage. Kontroll att WC-stol är fastmonterad

· Radiator – Okulär kontroll att det är tätt i anslutningar samt att det ej 8IIns rostangrepp. Kontroll av reglage.

· Handdukstork - Okulär kontroll av anslutningar, Om vattendriven att det är tätt, om El att det är korrekt IPklass.

· Förändringar – Okulär kontroll om väsentliga ändringar är utifrån originalbyggnation

· Värmegolv – Okular kontroll av funktion och elinstallation.

Kök

· Diskmaskinsinstallation – Okulär kontroll att anslutningar är korrekt utförda samt att skvallermatta med korrekt uppvik finns under diskmaskin.

· Blandare - Okulär kontroll av funktion samt att det inte förekommer vattenläckage.

· Elinstallation – Okulär kontroll och funktionstest av elinstallationer

· Ventilation – Kontroll att don finns samt att ventilation fungerar (ej flödesmätning). Kontroll att spiskåpa är av den modell som fastigheten kräver/tillåter.

· Radiator – Okulär kontroll att det är tätt i anslutningar samt att det ej films rostangrepp. Kontroll av reglage.

· Förändringar -. Okulär kontroll om väsentliga ändringar är gjorda utifrån originalbyggnation

· Värmegolv – Okular kontroll av funktion och elinstallation.

Rum 1 - 6

· Elinstallation – Okulär kontroll och funktionstest av elinstallationer

· Ventilation - Okulär kontroll att don finns alternativt spaltventil samt att ventilation fungerar (ej flödesmätning).

· Radiator – Okulär kontroll att det är tätt i anslutningar samt att det ej finns rostangrepp. Kontroll av reglage.

· Förändringar – Okulär kontroll om väsentliga ändringar är gjorda utifrån originalbyggnation



Hall

· Elinstallation – Okular kontroll och funktionstest av elinstallationer

· Ventilation – Okular kontroll att don finns alternativt spaltventil samt att ventilation fungerar (ej flödesmätning).

· Radiator – Okulär kontroll att det är tätt i anslutningar samt att det ej finns rostangrepp. Kontroll av reglage.

· Förändringar – Okulär kontroll om väsentliga ändringar är gjorda utifrån originalbyggnation

· Brandvarnare – Kontroll att brandvarnare finns samt funktionskontroll

Balkong/Altan

· Elinstallation – Okulär kontroll och funktionstest av elinstallationer

· Ventilation – Okulär kontroll att don finns alternativt spaltventil samt att ventilation fungerar (ej flödesmätning).

· Radiator – Okulär kontroll att det är tätt i anslutningar samt att det ej finns rostangrepp, Kontroll av reglage.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.