lägg ett helt golv över hela övervåningen... utom på toaletten. sätt i ett helt innertak över hela våningsplanet

ställ i innerväggarna med ett minimum av skruvar ner i golvet ochi taket, dra all el in från gavlarna.

nu har du en flexibel planlösning som du kan ändra... små rum... stora rum... mammas rum ...minstingens rum ... mambons rum

och när hela gänget har flyttat så får du ett grymt allrum
 
Jag och alla mina syskon (ganska många) är uppvuxna med 6 kvm var, plus inbyggda garderober. Rummen hade lite olika form och planlösning, dock inga snedtak. Man fick in en säng, ett skrivbord, en bokhylla och en fotölj. Golvet räckte ändå till barbielekar, bilbanor, discodans, mm.

Ifall man vill att sina barn skall vara hemma i tonåren, så att man får träffa dem: då bör de väl knappast ha egen TV på sovrummet? Vill man begränsa deras data-spelande och ha en viss koll på var de surfar, så kan de få samsas om en dator som står i ett gemensamt utrymme. Dessutom kommer förmodligen datorer att vara föråldrade om 15 år. När de skaffar sambo (avsikten med 120-sängen?) får de faktiskt skaffa egen bostad!
 
Jag tror inte heller att storleken på rummet och tillgång till allrum avgör om barnen som tonåringar kommer tillbringa mycket tid hemma eller ej. Det är väl relationen inom familjen som avgör det...
Svårt att avgöra hur ett plan skall se ut så man inte vet hur resten av huset / planlösningen ser ut. Jag tror dock att en dusch inte skulle vara helt fel - kostar i och för sig en hel del att dra upp vatten och avlopp.
I så fall skulle jag skippa garderoben och bygga dusch där. Då borde man få plats med två mindre rum på gavlarna och sedan ett litet allrum med plats för soffa, tv och en bokhylla.
Hoppar man över duschen där uppe så får man följdaktligen mer utrymme både i sovrummen och allrummen....men frågan är om det behövs.

Generellt tycker jag väl att det låter som en bra och generös idé att barnen får ett eget våningsplan!

Lycka till.

Vänligen,

anna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.