Jag har en granne som har problem med sin vägghängda toalett. Hon kan inte riktigt kontrollera sig och har förmodligen satt sig hårt på den, med påföljd att den släppt från väggen. När detta hände för ett par år sedan hjälpte jag henne med en kloss under toaletten, och sa att hon borde kontakta en hantverkare för att fixa problemet.

Jag har nu förstått att det inte finns ekonomiska medel att ta hem en hantverkare, någon hade varit där, gett en offert på att bygga om hela badrummet, och sen lämnat en räkning på 200kr för offertförslaget. förtroendet för hantverkare verkar vara borta nu.

Jag tänkte om jag skulle kunna ordna en lättare väg ut för henne, kanske hjälpa att montera en väggfixtur som ju får andra fästen i väggen. Jag förstår att tätskiktet är förstört, men som sagt badrummet är 25 år gammalt och hon har inte råd att få det helt återställt. Det skulle förstås behövas anpassade reglar för att fästa den, men det går ju inte va naturliga orsaker. Kan detta lösas på något sätt?

Det första jag ser när jag tittar på väggfixturer är att de är avsedda för avloppet nedåt, vad använder man om avloppet ska gå rakt bakåt istället?

Har ni något tips på hur tätskiktet kan ordnas? Det är ju inte våtzon 1 så i min värd borde inte detta vara det största problemet?

Jag lägger till en dålig bild på hur det ser ut i dag.

Tacksam tips!
 
  • Kaklade väggar med en spricka och saknad fog längs hörnet, tecken på slitage eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De fixturer som finns är väl mest avsedd att fästas inne i väggen. Och då måste man ju i princip göra om badrummet. Möjligen om det går att komma åt från andra sidan väggen?

Alternativt bygga en låda utanpå väggen och sätta fixturen i den. Och kakla på lådan, då befinner man sig inom badrummets våtspärr. Så det blir lite lägre folkus på fuktspärr, mer än att själva lådan inte skall skadas av fukt. Den är ju då som sagt normalt tänkt att ansluta till avlopp nedåt, men jag har svårt att se att det inte skulle gå att bara dra ett rör rakt bakåt, även om det då inte är det rör som följer med.

MEn det gäller ju att det finns något att fästa fixturen i. OM väggen är för klen så har man ju samma problem igen. Fullt tänkbart att det finns en fixtur inne i väggen, men som inte har tillräckligt fäste.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Om du kommer åt baksidan av väggen skulle du ju kunna sätta genomgående bult/gängstång och ordentliga brickor och behålla porslinstronen, vattnet och avloppet intakt.
 
  • Gilla
ElCabo
  • Laddar…
Tack, jag tänkte mig i så fall en låda utanpå väggen med fixturen inuti. Jag får väl klura lite på det där med väggfäste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.