Jag undrar om det finns någon som haft kvalitetsproblem med sina vacuumrör, och vad ?

Matsson
 
De håller inte att riva skorstenar med. Jag vet, min far testade.

Annars har jag inte haft dem ett år än, så det vore ju klent om det redan hade visat sig något som inte var bra. Än har det inte det, alltså.
 
Det där är något jag också har undrat över, hur pass hållbara vacuumrören är. "Vanliga" solpaneler känns mer rejäla med hela lådor, medan vacuumrören ligger helt oskyddade.

Är det någon som haft problem med att rören blivit knäckta av tung snö eller kanske fåglar eller andra djur som skadat rören?

Går de lätt sönder om man måste rengöra dem? (Måste man det, förresten?)

Då utesluter jag aktiviteter som att riva skorstenar  ;D
 
Nu är det precis ett år sedan jag tog dem i drift. De hade legat där en stund innan, förvisso.
Ännu har det inte varit några problem alls. Den panel som är närmast TV-antennen blir lite smutsig av fågellort, men efter den senaste tidens regnande är den ren igen, av sig själv.
 
Jag tänkte, och gjorde, så här:




Solpanelerna är hängande under taket och har faktiskt hållit sig frostfria under de få frostnätter som varit i år.
 
  • Vy2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bara ett par månaders drift erfarenhet, men inga problem hittills.
Ett hade gått under transporten, men reservrör medföljde :)
Visst det dröjer innan de blir frostfria denna årstid, men grannen har kondens i sina plana :-? så det gå väl på ett ut.
Fick tyvärr inte montera de på väggen för frugan....snygg installation Karkulla!

//P
 
Tack!
 
Någon som upplevt problem med sina vaccumrör?

Gissar på att flera kommer med kommentarer att det fungerar bra. Berätta gärna hur ni skyddat dem, vad ni haft för problem med snö och is (och fotbollar)

Självklart förespråkar försäljare av plana fångare "hållfastheten" för dessa. Givetvis kan det vara ett argument som avgör valet mellan vaccum och plana fångare.

Så, har det hänt något sedan senast ni skrev i tråden? Vad är era erfarenheter?

//.D
 
En kompis rör va det 25-30% ´som inte gav nån värme, Blev iof inte nån direkt skillnad efter bytet heller..
 
Eftersom mina fångare har 27-gradig lutning ger dom inte så mycket nu. Snön ligger kvar på rören till viss del.
Enda fadäsen var när vi monterade dom och jag råkade snava precis när jag skulle stoppa in ett av rören. Körde handen rakt igenom röret - small som tusan och splitter överallt :)
 
Om jag förstått det rätt så är det inte 27-gradiga lutningen som är huvudsaken till det dåliga utbytet utan att solen inte stiger så högt över horisonten=längre väg genom atmosfären, detta stjäl mycket solstrålning. Skulle iofs vara intressant att höra hur mycket dom som optimerat(ca 60-grader?) för vinterhalvåret får in i tanken nu.
 
Har optimerat men då med c:a 75 grader. Däremot får jag för lite effekt: På 90 rör får jag nu max 3 kW i effekt en klar solig dag (borde kunna ge i alla fall 6-7 kWh vid optimala omständigheter!). Viss effektförlust måste det bli jämfört med sommartid då solen nu får mycket längre väg genom atmosfären och därmed blir strålningen lägre vid minsta dis eller "oklarheter" i luften (det är ju sällan vi har helt djupblå himmel). Jag håller på att försöka reda ut problemet med leverantören. Få systemfel finns enligt min uppfattning utan det bör bero på att en del rör inte håller vad de lovar (har en äldre modell än de som nu säljs). Det enda avsiktliga "systemfel" som jag har är att solfångaren toppladdar acken och därmed ofta får gå mot relativt höga temperaturer vilket dock inte påverkar vakumrör särskilt mycket. Har även provat att sätta tempgivaren lägre med effekten ökar inte. Vakumrören verkar dock hålla vakumet så det är inte fråga om värmeläckade den vägen.

Tyvärr har jag inga jämförelsesiffror än med sommartid. P g a träd i öst och väst får jag nu bara max 4 timmars full sol på rören. Dessutom är det inte så många dagar i november/december som vädret är OK. En idealisk dag laddar jag nu med andra ord maximalt 12 kWh (3 kWx4 h). Kylan tycks dock inte påverka laddningen nämnvärt.

Med tanke på vårt läge tror jag egentligen inte att vi effektmässigt vinner på att köra vakumrör jämfört med plana solfångare. Men jag gillar heatpipe-tekniken med utbytbara rör och minialt läckagerisk. Samt att det i mmitt fall blev billigare än motsvarande yteffekt plana solfångare. Rimfrosten försvinner relativt snabbt och snölasten är minimal med tanke på lutningen. Dessutom har jag en mindre skada i den estetiska delen av hjärnan vilket gör att jag tycker det är vackert. Men det tycks jag vara ensam om i hela världen :)

(Jag mäter energi/effekt både med en energimätare och genom att räkna ut ungefärliga värden genom att se hur mycket tanken laddas på tre olika nivåer. Båda metodern ager ungefär samma resultat och torde därför vara relativt tillförlitligt.)
 
LeffeLufs skrev:
Enda fadäsen var när vi monterade dom och jag råkade snava precis när jag skulle stoppa in ett av rören. Körde handen rakt igenom röret - small som tusan och splitter överallt :)
Aha, det var du som var orsaken till den stora smällen och glasregnet i Vänsta.:D
 
tompas11 skrev:
Aha, det var du som var orsaken till den stora smällen och glasregnet i Vänsta.:D
Jajemen !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.