Äh, har ju alltid varit så sedan första bilen såldes, den som hade råd köpte i Sverige på 1890-talet.
Låt de som har ekonomi, kanske behov etc, köpa elbil men det behövs inte subventioner. Förändringen pågår och varje år skrotas fossilbilar och nya elbilar registreras. Finns inte förutsättningar och ekonomi idag att kunna forcera skiftet för personbilar.
De centrala delarna i Stockholm med ev. kommande förbud mot diesel/bensin är så försumbart litet att det inte ens behöver diskuteras och även utifrån kollektivutbudet.
Ett fåtal kommet att drabbas, men livet är inte alltid 100% rättvist.

Och bilar har alltid varit status för vissa och har du ekonomi (vissa utan ekonomi lånar även på marginalen har jag hört) är det väl bra, blir sedan begagnat.
 
Såg utt en körskola använde elbil till automatkörkort!
 
A AndersS skrev:
De centrala delarna i Stockholm med ev. kommande förbud mot diesel/bensin är så försumbart litet att det inte ens behöver diskuteras och även utifrån kollektivutbudet.
Ett fåtal kommet att drabbas, men livet är inte alltid 100% rättvist.
Det är ju dock hyfsat lätt att istället för att förbjuda tex dubbdäck och fossilbilar på vissa gator så lägger man en väldigt hög trängselskatt. Den gång man MÅSTE ta bilen dit så går det, men att köra där regelbundet kommer de flesta att undvika. Sen kan alltid någon som har extremt god ekonomi välja att köra runt i en dubbdäcksförsedd V8 från 70-talet i gamla stan, men stenrika kan också åka runt i privatjet och spy ut 1000-tals mer avgaser / CO2 än vanliga. Livet är orättvist och världen misshandlas. Är svårt att göra något år, iallafall i lilla Sverige.

Jag tycker det inte är helt fel om man lägger "tullar" på fler ställen. Fördelen att höja skatten på bränslet är ju att man premierar snåla bilar och snåla förare. Men för att få bort fossilbilarna ur innerstaden måste nog bensinpriset vara oerhört högt, så högt att pensionärer i norrlands inland inte längre kan köra bil. Även om livet inte är rättvist så kan man ju skapa förutsättningar som gör att även mindre bemedlade kan ha en chans att köra en äldre billigare bil i begränsad omfattning.
 
J JohanLun skrev:
Det är ju dock hyfsat lätt att istället för att förbjuda tex dubbdäck och fossilbilar på vissa gator så lägger man en väldigt hög trängselskatt. Den gång man MÅSTE ta bilen dit så går det, men att köra där regelbundet kommer de flesta att undvika. Sen kan alltid någon som har extremt god ekonomi välja att köra runt i en dubbdäcksförsedd V8 från 70-talet i gamla stan, men stenrika kan också åka runt i privatjet och spy ut 1000-tals mer avgaser / CO2 än vanliga. Livet är orättvist och världen misshandlas. Är svårt att göra något år, iallafall i lilla Sverige.

Jag tycker det inte är helt fel om man lägger "tullar" på fler ställen. Fördelen att höja skatten på bränslet är ju att man premierar snåla bilar och snåla förare. Men för att få bort fossilbilarna ur innerstaden måste nog bensinpriset vara oerhört högt, så högt att pensionärer i norrlands inland inte längre kan köra bil. Även om livet inte är rättvist så kan man ju skapa förutsättningar som gör att även mindre bemedlade kan ha en chans att köra en äldre billigare bil i begränsad omfattning.
Tror inte på skatt/bidrag/etc, det kommet att lösa sig med automatik på 15 år och för mig klart acceptabel tid, har alltid varit realist/pragmatisk. Visst kommer det att finnas ett fåtal bensin/diesel kvar.
 
J JohanLun skrev:
Det är ju dock hyfsat lätt att istället för att förbjuda tex dubbdäck och fossilbilar på vissa gator så lägger man en väldigt hög trängselskatt. Den gång man MÅSTE ta bilen dit så går det, men att köra där regelbundet kommer de flesta att undvika. Sen kan alltid någon som har extremt god ekonomi välja att köra runt i en dubbdäcksförsedd V8 från 70-talet i gamla stan, men stenrika kan också åka runt i privatjet och spy ut 1000-tals mer avgaser / CO2 än vanliga. Livet är orättvist och världen misshandlas. Är svårt att göra något år, iallafall i lilla Sverige.

Jag tycker det inte är helt fel om man lägger "tullar" på fler ställen. Fördelen att höja skatten på bränslet är ju att man premierar snåla bilar och snåla förare. Men för att få bort fossilbilarna ur innerstaden måste nog bensinpriset vara oerhört högt, så högt att pensionärer i norrlands inland inte längre kan köra bil. Även om livet inte är rättvist så kan man ju skapa förutsättningar som gör att även mindre bemedlade kan ha en chans att köra en äldre billigare bil i begränsad omfattning.
Tror nog bristen på parkering, hög p-avgift och köande är värre. Sen funkar det inte riktigt med bara piska. Man måste lösa så alternativet går smidigt.
Jag slipper gärna tullar, mest för att det känn lite som "frihetsbegränsande åtgärd" Skulle inte heller ta bilen in till stan om bara kollektivtrafiken vore mindre besvärlig. (Göteborg)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
18593 och 94
Det är ju ingen förklaring utan mer hittepå, tex att dieselbilar ska vara bättre för miljön än elbilar, det felaktiga påståendet förklaras heller inte.
 
D
J JohanLun skrev:
Därför är det extra viktigt när man beställer en NY bil att det är en som ger ett hyfsat bra avtryck inte bara de åren du som första ägare har den, utan också resten av dess livstid. En på jobbet jag pratade elbil med som sade just detta, då jag hade bil via jobbet. Dvs tänk livscykel även om du bara är del i de första året. Men du som nybilsköpare har ju en stor påverkan på bilflottan därute. Ju fler som väljer ny elbil, desto fler begagnade elbilar kommer det att finnas om ett par år.

Av samma skäl ska man inte fokusera på att få de som kör en gammal fosilbil men få mil att byta, tex Nerre i denna tråden (har jag för mig) - de som kör extremt få mil ska med fördel köra en begagnad fossilbil, att producera en ny tesla X med ett 100kWh batteri på en bil som bara står och möglar bort är miljöwaist. Det batteriet ska jobba hårt sina första år, annars har det lite producerats förgäves.

Därav är jag av den starka åsikten att förbud mot fossilbilar är fel, däremot är jättehöga tullar för fossilbilar rätt - om du kör in i gamla stan en gång vart tredje år kan du betala 100kr för att göra det.
Ja det finns en hel del modeller som det lekts med, som skulle kunna styra användningen åt rätt håll och jag håller med om att fossibilsinnehav inte är något problem och ska därför inte straffbeskattas, i mitt tycke iaf.

Det handlar om användningen och att hitta konstruktioner som i första hand flyttar volymerna bort från fossilt.

Jag är för ett fossilbilsförsäljningsförbud, som ju kommer, det kommer att styra om produktutvecklingen ytterligare och såklart bidra till att flottan är omställd i sinom tid, 30-40-50 år kanske.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Till viss del håller jag med men i praktiken funkar det inte. Den som har råd och gillar status ska alltså ha rätt att köra en Tesla X, Audi Q8 många mil per år och i gamla stan men inte en liten dieselbil med AdBlue Eu6. Hur ska man få bort status i bilköpet av ny bil? Progressiv skatt mot vikt eller pris eller?
Det finns många miljöskadliga beteenden och metoder som inte längre tillåts, inget unikt, nothing to see..
 
D djac skrev:
Ja det finns en hel del modeller som det lekts med, som skulle kunna styra användningen åt rätt håll och jag håller med om att fossibilsinnehav inte är något problem och ska därför inte straffbeskattas, i mitt tycke iaf.
Jag ogillar som sagt att straffa innehav av fossilbil, de som kör få mil bör kunna få ha kvar sin fossilare.

De som kör väldigt många mil liksom de som köper nya fordon bör både ha men även skattemässigt skapa incitament för att bara gå på el. Det kommer då göra att det med tiden kommer ut begagnade elbilar och ganska snabbt kommer även dessa bli billigare att köra om man ligger på över 1500 mil per år.

Det som är idiotiskt är om vi skrotar bort fullt fungerande fossilbilar som går ett par hundra mil om året, det är inte bra för varken miljön eller för de individer som kör väldigt få mil om året. Det är möjligt att det finns några få tillämpningar där nya fossilbilar är försvarbart ytterligare ett antal år, men där bra alternativ finns bör de användas.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Det är ju ingen förklaring utan mer hittepå, tex att dieselbilar ska vara bättre för miljön än elbilar, det felaktiga påståendet förklaras heller inte.
De va väl ekonomiska jämförelser, inte klimat eller miljö.
 
D
G OMathson skrev:
De va väl ekonomiska jämförelser, inte klimat eller miljö.
Ja även de påhittade och meningslösa, att en billigare bil, utan service, underhåll och reparationer och om man räknar med för låg förbrukning är billigare än en dyrare där man höjer drivmedelspriset något, blir billigare är liksom ingen nyhet.

Välj ett svar du vill ha och sätt sen in siffror som leder till det.
 
G
D djac skrev:
Ja även de påhittade och meningslösa, att en billigare bil, utan service, underhåll och reparationer och om man räknar med för låg förbrukning är billigare än en dyrare där man höjer drivmedelspriset något, blir billigare är liksom ingen nyhet.

Välj ett svar du vill ha och sätt sen in siffror som leder till det.
Jasså, faktum kvarstår att det kan vara dyrare med elbil än ICE. Jag hade lätt köpt en elbil om jag kunde räkna hem det, förhoppningsvis blir det elbil nästa gång.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Jasså, faktum kvarstår att det kan vara dyrare med elbil än ICE. Jag hade lätt köpt en elbil om jag kunde räkna hem det, förhoppningsvis blir det elbil nästa gång.
Självklart kan det enkelt bli det men det kan det också enkelt bli när man jämför gamla och nya bilar, speciellt om man är okunnig och/eller obalanserad
 
Jag är som redan sagts tacksam för att folk hjälper till att hitta de värsta designfelen så att jag kanske om 5+ år kan köpa en batteribil som är tillförlitlig till ett rimligt pris.

"
Tesla kräver en Model Y-ägare på 225 000 kronor för batteribyte. Företaget hävdar att batterigarantin inte gäller då bilen har körts i kraftigt regn.
– Jag kan ärligt talat inte tro att detta har hänt. De kräver 225 000, det är helt obscent, säger den chockade ägaren Johnny Bacigalupo.

"
https://carup.se/korde-tesla-i-regn-kravs-pa-225-000-for-batteribyte/
Sant eller inte har jag ingen aning om men CARUP har framstått som seriösa tidigare.
 
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag är som redan sagts tacksam för att folk hjälper till att hitta de värsta designfelen så att jag kanske om 5+ år kan köpa en batteribil som är tillförlitlig till ett rimligt pris.

"
Tesla kräver en Model Y-ägare på 225 000 kronor för batteribyte. Företaget hävdar att batterigarantin inte gäller då bilen har körts i kraftigt regn.
– Jag kan ärligt talat inte tro att detta har hänt. De kräver 225 000, det är helt obscent, säger den chockade ägaren Johnny Bacigalupo.

"
[länk]
Sant eller inte har jag ingen aning om men CARUP har framstått som seriösa tidigare.
Säger väl dessvärre mer om Teslas seriösitet/kvalitet än om elbilar i stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.