Hej
Har satt upp våtrumsmattor på golv och vägg i badrummet i stugan i sommar.
Stugan saknar el, värme och vatten.
När jag kom upp förra helgen och eldade upp värmen så fick jag kondens längs golvet mot ytterväggen i badrummet.
Jag tänker att så länge det är på insidan av våtrumsmattan är det väl ingen större fara.
Men kan jag vara säker på att det bara är på insidan?
Gissar att fukten kommer av den varma luften?

Kan jag slappna av eller borde jag göra något? Tex solcellsfläkt ut från badrummet?
Tänker att jag kan isolera utsidan av grunden med snö när det kommit nog mycket, Kanske markisolering också?

Mvh Daniel
 
Gissar att du har en köldbrygga i ytterväggen så när du använder stugan får du ett fukttillskott inomhus som fäller ut mot den kalla ytan på väggen.

Sen låter det lite vanskligt att ha ett våtrum i en stuga som inte varmhålls.
 
Tack för svar!
Funderar som sagt på sätta in solcellsfläkt som ventilation, samt ev bygga in mer isolering utifrån om det skulle kunna täta lite bättre mot köldbrygga.
Det var fukt längs hela ytterväggen på ca 5m, har svårt att se att jag skulle missat att få isoleringen tät på lång sträcka, men det kanske inte spelar någon roll?
Men finns det någon risk att fukten/kondensen hamnar inne i ytterväggen så det blir problem där?

Kan du utveckla varför det känns lite vanskligt med våtrumsmattor när det kallställs?
Pratade me handläggare på kommunen och enligt honom såg det ut så på många stugor som kallställs, men jag vill gärna ha fleras erfarenheter:)
 
Hur eventuella köldbryggor ser ut beror på hur stugan är konstruerad och vilka material den består av.

Att bara ventilera in utomhusluft utan värme kan ge perioder av negativ effekt. Vid väderomslag till exempel. Kallare inne än ute och fuktig luft som ventileras in.

Jag tänker att det förekommer perioder då stugan kyls ut och att den då kan hålla en lägre temperatur än utomhus och att då kan fukt röra sig utifrån och in med risk att den kondenserar mot våtrumsmattans baksida.

Att du bara har synligt fritt vatten på delar av våtrumsmattan är inte likställt att det inte har kondenserat på andra platser i byggnaden.



Rimligtvis skulle byggnaden må bättre av att inte kallställas utan att temperaturen håller minst 10-15 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.