Hej, har lyckats få ett rimligare förhållningssätt till asbest efter frågor och research här på forumet. Men har fortfarande lite funderingar som dels har med noja att göra och en fråga hur jag säkrast avlägsnar saker fästa i eternitskivor.

Vi har dragit ny el i stora delar av huset/källaren bla där det definitivt är eternitskivor (garage) och förmodligen eternitskivor men som har nån textur påspacklad i tvättstuga/pannrum. Nu efter dragning har vi kvar massa klamrar (isatta med spik) och en del klamrar fastsatta med skruv rätt i eternitskivorna. Hur tar jag bort dessa på säkrast sätt? Är det bäst att bara knipsa av klamrarna och de fastskruvade får jag dölja under färg? Eller kan jag på ett ofarligt sätt ta bort dem helt och hållet om jag använder en ordentlig mask? Eller behöver jag spärra av hela rummet/källaren, spruta med blomspruta, våttorka alla ytor och ha nån specialdammsugare efteråt?
Två krokiga spikar på betongvägg omgivna av röda cirklar, nära ett brunrör och grå stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med exponerad inre struktur, kablar, fästanordningar; röd cirkel markerar specifika punkter, nära rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag alltid en liten (säkert obefogad men vem vet) noja att vistas i garaget. Under de ca 75 år huset stått har ju olika ägare haft för sig lite olika saker och rört om i taket där eternitskivorna sitter. Värst är väl exemplet nedan med borrhål där nåt vart tidigare. Jag ska absolut ta och måla taket (tips på bra färg till detta?) och på det sättet spärra in ev blottat innanmäte i eternitskivorna men borde jag va orolig för att vistas här? Det måste ju ha virvlat runt en del asbestfibrer här tänker jag genom åren? Ligger de och skräpar och virvlar runt så fort jag flyttar ett dammigt objekt? Inför målning ska jag ju tvätta med målartvätt och sånt men borde jag oroa mig för rummets "historia" och köra nån rond med en asbestanpassad dammsugare eller nåt? Är det overkill?
Ett slitet tak med hål, kablar, rör, och isoleringsmaterial som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som du överdriver "problematiken"....Skydda dig med det som du känner dig trygg med och dra bort klammerna bara. Det som frigörs är så försvinnande lite ändå totalt sett så man kan inte hålla på och tänka sådär.........Det finns absolut ingen som sen kan komma och påstå att man blev sjuk av just det där och ingen kan heller garantera att du inte blir sjuk ändå.........Det finns ändå mätbara spår av asbest runtomkring oss i luften 24/7 och det silar vi i oss dagligen.
 
  • Gilla
Jnatanator och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Känns som du överdriver "problematiken"....Skydda dig med det som du känner dig trygg med och dra bort klammerna bara. Det som frigörs är så försvinnande lite ändå totalt sett så man kan inte hålla på och tänka sådär.........Det finns absolut ingen som sen kan komma och påstå att man blev sjuk av just det där och ingen kan heller garantera att du inte blir sjuk ändå.........Det finns ändå mätbara spår av asbest runtomkring oss i luften 24/7 och det silar vi i oss dagligen.
överdriver säkert ”problematiken” som du säger men nojan sitter där! då tror jag bästa alternativ är att röja de två relevanta rummen på saker, på med mask, och bort med allt i taket, sen våttorka ytor och spackla lite småhål. sen får familjen inte va i källaren på några dagar. kanske overkill men det borde gå hyfsat smidigt utan massa specialverktyg.
 
Om du nu har sån noja, varför tar du inte bort all eternit där? Det är ju inte som ett måste att ha kvar. 🤷‍♂️
Så blir du kvitt orsaken till din noja.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Du kan alltid låta gipsa in taken (stänga in eternitskivorna?) om du inte vill ta bort dom. Det finns mer skadliga ämnen i luften i huset och vid vägar (avgaser och partiklar från däck m.m.) än i din källare...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som Stefan1972 skriver så finns det asbestfibrer i luften som vi andas in hela tiden. Och det finns en bakgrundsstrålning av radioaktivitet också (även om det givetvis är en helt annan sak).

Var försiktig, men sluta vara nojig är mitt budskap.
Det är bara när du frigör damm som asbest är farligt.
 
Som sagt ta bara bort dem. Det är aldrig fel att använda skyddsmask, men egentligen behövs det inte för en sådan här enstaka grej, såvida du inte arbetar med detta dagligen. Som lite överkurs, kan man även pensla på lite vatten just när man drar ut dem.

Jag har borrat i eternit utomhus, då valde jag att bara hålla andan under de 10 sekunder borrandet tog. Även det överkurs.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan alltid låta gipsa in taken (stänga in eternitskivorna?) om du inte vill ta bort dom. Det finns mer skadliga ämnen i luften i huset och vid vägar (avgaser och partiklar från däck m.m.) än i din källare...
är så himla mycket som sitter fast i taket bara vid det här laget så känns meckigt att ta loss kabelkanaler, armaturer, rör och elkablar för att fixa taket. enklast att måla det vilket ändå skulle hjälpa min noja lite då det känns som man stänger in det då!
 
låter på alla inlägg som att min noja som vanligt är överdriven. blir att ta rimliga försiktighetsåtgärder och avlägsna allt under en dag så det är gjort och jag kan sluta noja sen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
När vi ryckte plastmattorna i lägenheten för 3 år sedan trodde min fru att hon skulle dö efter lite googling på lim och så.

Nu tre år senare har vi ett hus med trossbotten i eternit. Utvändiga skivor på fasad i eternit. Undertaket eternitskivor. Takpannor av eternit.
Ventilationsrören som jag tagit bort var eternit. Man kan ju gissa hur mkt det har borrats osv under 70 år…

Nu rycker hon bara på axlarna. (Lever fortfarande) och vill mest att vi skall bli färdiga.

Som mycket annat i Sverige är det katastroftänket som tagit över. Det blir lätt så när samhället har det lite bra. Man letar efter bekymmer och dom blir IBLAND överdrivna.

DÄRMED INTE SAGT ATT DET ÄR OFARLIGT. Om man kontinuerligt vistats runt det som i en fabrik eller dylikt. Och samtidigt rökt.
Man måste se nyktert på varje situation och förutsättning.

Viktigt är att veta att mängden är avgörande och exponering över tid.

Använd mask om det känns bra när du jobbar med det.

Kanske inte använda din vanlig dammsugare till att suga upp dammet med då det kan finnas risk att det går igenom dammsugaren.
Sen återigen vet man inte mängden och därmed påverkan..
 
  • Gilla
floodhorse och 3 till
  • Laddar…
Man skall som sagt inte överdriva olika risker. Men däremot vettigt att vidta enkla försiktighetsåtgärder som att använda andningsmask. Det är överhuvudtaget bra att alltid använda vid dammande arbeten även om det garanterat inte finns asbest.

Och även om man bara skall dra ut en skruv, och har en mask inom rimligt avstånd, så använd den. Men jag skulle inte åka 5 mil till närmaste byggbutik för att köpa en mask, om det handlar om ett enstaka borrhål (som i mitt fall).

Och om man arbetar med asbestrisk dagligen, så gäller ett annat resonemang.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr blir det ju inte bättre av att samhället hanterar asbest som man gör. Tyvärr ska det ju vad jag förstår skärpas till ytterligare nu. Man är ju snart nere på att misstänker man en partikel så ska områden evakueras och saneras av 150 gubbar i utrustning för en miljon var. Sen får kunden bara betala och se glad ut.....
 
  • Gilla
iittala och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tyvärr blir det ju inte bättre av att samhället hanterar asbest som man gör. Tyvärr ska det ju vad jag förstår skärpas till ytterligare nu. Man är ju snart nere på att misstänker man en partikel så ska områden evakueras och saneras av 150 gubbar i utrustning för en miljon var. Sen får kunden bara betala och se glad ut.....
Precis. När samhället har det lite för bra så letar man efter saker att peka på..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vad du än gör , åk inte tunnelbana i Stockholm!!!
Fram till för ett antal decennier så var bromsarna gjorda av asbest precis som alla bromsar på bilar.
Det ligger tonvis med asbest damm i tunnelbanan.
Jag förstår inte, varför 08 inte dör ut? 🤔
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vad du än gör , åk inte tunnelbana i Stockholm!!!
Fram till för ett antal decennier så var bromsarna gjorda av asbest precis som alla bromsar på bilar.
Det ligger tonvis med asbest damm i tunnelbanan.
Jag förstår inte, varför 08 inte dör ut? 🤔
Vi är nog av segare virke än vissa vill tro...
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.