B
Elskatten höjdes 2023 med ca 9% från 45 öre till 49 öre inkl moms.

Nu är det dags igen. Elskatten höjs 2024 med över 9% från 49 öre till 53.5 öre inkl moms.

Detta kommer driva inflationen på allt. Mycket dåligt beslut av regeringen som säger sig göra allt för att få ner inflationen.

https://www.foretagarna.se/nyheter/riks/2023/oktober/ny-elskattesmall-vid-arsskiftet/

https://www.tn.se/article/32629/elskatten-hojs-narmare-tusenlapp-dyrare/

https://www.realtid.se/rekordhojnin...arsskiftet-mycket-overraskande-helomvandning/
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Då blir det till att installera tre solpaneler till våren alltså. Varmvattnet skall åtminstone bli gratis. Min beräkning antydde återbetalning av kostnaderna på mindremän fem år om elpriset ligger på noll. Nu ökade skatten och därmed lönar det sig bättre. Runt 4 till 4,5 år. Och i praktiken så kostar ju oftast elen en del också.
 
  • Gilla
ByggareNic och 1 till
  • Laddar…
En skatt som är en fast summa i stället för en procentsats måste följa med inflationen för att i praktiken vara oförändrad. Så det här är inte mer höjning än skatten på andra varor. Sedan kan man ju fundera på om utformningen är lämplig i dagens elsystem. En sänkning av skatten och skatteåterbäringen på sol el skulle medföra en mer teknikneutral marknad och bättre balans på elmarknaden.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En skatt som är en fast summa i stället för en procentsats måste följa med inflationen för att i praktiken vara oförändrad. Så det här är inte mer höjning än skatten på andra varor. Sedan kan man ju fundera på om utformningen är lämplig i dagens elsystem. En sänkning av skatten och skatteåterbäringen på sol el skulle medföra en mer teknikneutral marknad och bättre balans på elmarknaden.
"Hushållen ekonomiska läge kommer försämras än mer nu när inflationen stiger kraftigt. Moderaterna lovar därför ett stopp för höjda skatter under nästa mandatperiod."

Inflationen var inte okänd. Här nämn den till och med som en av huvudorsakerna till stoppet av höjningarna.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
F
B ByggareNic skrev:
Elskatten höjdes 2023 med ca 9% från 45 öre till 49 öre inkl moms.

Nu är det dags igen. Elskatten höjs 2024 med över 9% från 49 öre till 53.5 öre inkl moms.

Detta kommer driva inflationen på allt. Mycket dåligt beslut av regeringen som säger sig göra allt för att få ner inflationen.

[länk]

[länk]

[länk]
Ja skatter ska inflationsjustera men taket för statlig skatt ska då inte.
 
  • Gilla
PurreP och 2 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
"Hushållen ekonomiska läge kommer försämras än mer nu när inflationen stiger kraftigt. Moderaterna lovar därför ett stopp för höjda skatter under nästa mandatperiod."

Inflationen var inte okänd. Här nämn den till och med som en av huvudorsakerna till stoppet av höjningarna.
Är det en skattehöjning att inflationsjustera?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
N
För min del innebär höjningen en merkostnad på 25:-/månad så det kan jag leva med.

Däremot är det mycket märkligt att man i samband med budgetpropositionen sade att indexeringen av elskatten skulle pausas. Nu frångår man detta av någon anledning i ett läge när många har det kärvt och inflationen inte behöver hjälp att tryckas upp igen.
Och nej - det hade inte blivit annorlunda med ett rödgrönt styre eftersom inte heller detta minst sagt spretiga alternativ har föreslagit någon pausad indexering.
 
Jag önskar att jag kunde få min lön inflationsjusterad.

Är inflationsjustering av lön en löneökning?
 
  • Gilla
  • Haha
Stensson11 och 6 till
  • Laddar…
Skulle den inte sänkas!!
 
D Daniel 109 skrev:
Är det en skattehöjning att inflationsjustera?
I see what you did there.

Jag undrar om man tycker samma sak när fackförbunden vill "Inflationsjustera" i avtalsrörelsen.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
harry73
Jag är inte emot skattehöjningar och tycker att skatten är ett bra styrmedel för att öppna viktiga mål. Den här skattehöjningen kostar mig ca 600kr per år och som någon skrev kan det hjälpa att styra mot mer egenproducerad el. Det kan också styra mot energibesparnde åtgärder. Så egentligen tycker jag inte att skattehöjningen är så problematisk och de ska såklart uppmuntras att moderaterna för en sossepolitik.
Men själv tycker jag att det är viktigare att styra samhället bort från fossila bränslen och det skulle därför vara bättre att lägga extra skatt på fossila bränslen (inkl flygbränsle)
 

Bästa svaret

Kvinna i kostym, politiskt uttalande om skatt, text, emblem, symboler för krona och vågmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite roligt är det ju ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 10 till
  • Laddar…
Degen ska in

Tyvärr inte många bagare som har råd att baka fortfarande
 
harry73
Talvan Talvan skrev:
Degen ska in

Tyvärr inte många bagare som har råd att baka fortfarande
Vad kostar då skattehöjniingen per bröd? Kan inte vara många ören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.