B
Persson88 Persson88 skrev:
Rätt säker på att den tar signalen från wifi routern inne i huset och inte från den du har i elcentralen.
Nu pratar du i nattmössan, självklart är det olika SSID.
 
B
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du sänka den trådlösa signalstyrkan på elskåp routern till minsta värdet?

En gissning är att det blir för mycket störningar i ett litet plåtutrymme där signalen studsar runt hejvilt.
Tack, första inlägget med konkret förslag :) ska leta men har inte minne av att ha sett sån inställning.
 
B
J Jocke Best skrev:
Jag förstår problemet. Detta kanske vore en lösning. Finns fler liknande relän. Denna kan styras på liknande sätt som en Shelly.

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 210,10kr 46%OFF | LAN Ethernet RJ45 TCP/IP WEB Remote Control Board with 4 Channels Relay UDP W5500 Networking Controller
[länk]

Eller en Shelly Pro

[länk]
Tack, ja kanske att nuvarande shelly måste bytas mot en shelly med nätverksport. Har en annan enhet i skåpet som också kräver wifi så helst försöker jag lösa wifi problematiken, men det kanske inte går
 
wildeside
Nu vet jag inget om vad den andra grejen är och vad för Shelly du har i elskåpet men
går det inte att sätta grejorna som behöver wifi i en egen plastlåda på utsidan av skåpet?
 
Unikt namn
B bygges skrev:
Tack, första inlägget med konkret förslag :) ska leta men har inte minne av att ha sett sån inställning.
Vissa routers kan man byta firmware på till en som heter Merlin. Den kan låsa upp mer avancerade funktioner och med lite tur erbjuder den justering av signalstyrka även om inställningen inte syns i vanliga gränssnittet.

I min egen router ligger inställningen under avancerade trådlösa inställningar.

Troligen går det även som sista åtgärd att fysiskt modifiera antennen så den sänder svagare, men det vågar jag inte rekommendera.
 
B bygges skrev:
Tack, ja kanske att nuvarande shelly måste bytas mot en shelly med nätverksport. Har en annan enhet i skåpet som också kräver wifi så helst försöker jag lösa wifi problematiken, men det kanske inte går
Shelly pro med nätverksport funkar men är helt idiotisk att konfigurera. Jag har satt min i ett elskåp och efter många timmars försök fick jag ändå använda wifi för att lägga in den i appen. Men! Du måste ha två telefoner på plats för att den ena ska dela sitt wifi som sedan Shelly och din andra telefon kan koppla upp sig mot för konfiguration, sedan kan du använda nätverksporten. Idiotiskt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.