Om det finns ingen värme inomhus.
 
Vatten fryser vid noll grader celsius.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vatten fryser vid noll grader celsius.
Oj,tack
 
blir det ishalka ute och kallare så fryser snart vattnet i rören i en ej uppvärmd hus.

rör spricker och element kan börja läcka i sina svetsar efteråt senare...
 
  • Gilla
Alketa
  • Laddar…
A Alketa skrev:
Om det finns ingen värme inomhus.
Det beror på tiden.
Det finns en viss tröghet i ett hus, så sjunker temperaturen tillfälligt till några grader under noll kan man klara sig.
Är det under längre tid finns det stor risk för frysskador.
Sen är det inte säkert att rören fryser sönder, det beror lite på hur dom ligger osv osv

Vi råkade ut för sönderfrusna frör för två år sen. Jag ahde dock stängt av vattnet, men när vi kom ut och slog på igen så "forsade det"....det visade sig att det var kopparör som var dragna i bjälklaget ( i mitten av isoleringen), och även då vi hade viss underhållsvärme (ca 6-10 C) så sjönk temperaturen vid rören under noll under ett par kalla veckor tillräckligt för att rören skulle frysa.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det beror på tiden.
Det finns en viss tröghet i ett hus, så sjunker temperaturen tillfälligt till några grader under noll kan man klara sig.
Är det under längre tid finns det stor risk för frysskador.
Sen är det inte säkert att rören fryser sönder, det beror lite på hur dom ligger osv osv

Vi råkade ut för sönderfrusna frör för två år sen. Jag ahde dock stängt av vattnet, men när vi kom ut och slog på igen så "forsade det"....det visade sig att det var kopparör som var dragna i bjälklaget ( i mitten av isoleringen), och även då vi hade viss underhållsvärme (ca 6-10 C) så sjönk temperaturen vid rören under noll under ett par kalla veckor tillräckligt för att rören skulle frysa.
Jag känner ett par som skulle flytta in i ett hus mitt i vintern. Tydligen hade det blivit någon miss i kommunikationen och värmen var avstängd. Det var -3 grader inomhus. Mirakulöst nog hade inte rören hunnit frysa ännu. De fick igång värmen igen och tack och lov klarade de sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.