Müssli Müssli skrev:
Om leverantören av luftvärmepumpen inte kräver en jordfelsbrytare hade jag inte satt någon till den.
Citerar leverantörens svar om JFB.

"Det finns inga krav om Jordfelsbrytare för våra produkter, JFB är ju endast en extra säkerhetsfunktion för de boende i huset och har inget med produkten att göra. I våra manualer står inget specifikt om JFB, bara att man ska följa nationella reglerverk."
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
I ImTheBeast skrev:
Citerar leverantörens svar om JFB.

"Det finns inga krav om Jordfelsbrytare för våra produkter, JFB är ju endast en extra säkerhetsfunktion för de boende i huset och har inget med produkten att göra. I våra manualer står inget specifikt om JFB, bara att man ska följa nationella reglerverk."
Då hade jag inte lagt den via jordfelsbrytaren. 👍
 
Müssli Müssli skrev:
Då hade jag inte lagt den via jordfelsbrytaren. 👍
Vad är nackdelen om den inte är kopplad till JFB?
 
Är du bortrest och jordfelsbrytaren löser ut så har du ingen värme. Stora skador kan uppstå på ett hus som står utan värme vintertid, särskilt norrut.

Jag hade lagt värmen utanför jordfelsbrytare.
Sen 2st på resterande. Jag gillar även personskyddsbrytare till kyl/frys. Personskyddsbrytare är kombinerad säkring och jordfelsbrytare.

Edit: nackdel om den inte är kopplad till JFB är ju att den delen står utan det brandskydd som jordfelsbrytaren ger. Jordfelsbrytaren är även ett komplement ur elsäkerhetssynpunkt. Skulle dock vilja påstå att det inte är ett problem.
 
J Johan456 skrev:
Är du bortrest och jordfelsbrytaren löser ut så har du ingen värme. Stora skador kan uppstå på ett hus som står utan värme vintertid, särskilt norrut.

Jag hade lagt värmen utanför jordfelsbrytare.
Sen 2st på resterande. Jag gillar även personskyddsbrytare till kyl/frys. Personskyddsbrytare är kombinerad säkring och jordfelsbrytare.

Edit: nackdel om den inte är kopplad till JFB är ju att den delen står utan det brandskydd som jordfelsbrytaren ger. Jordfelsbrytaren är även ett komplement ur elsäkerhetssynpunkt. Skulle dock vilja påstå att det inte är ett problem.
Men ger verkligen en JFB brandskydd? En vanlig säkring skyddar mot överström och JFB skyddar mot felström. Låter mer som att en säkring skyddar mot brand?

Jag bor i Västra Götaland, så även om huset står utan värme så borde det inte vara ett problem.
 
Det kan ju lika väl bli ett jordfel som ett överledning mellan fas och nolla och i fallet med ett jordfel skyddar ju en jordfelsbrytare betydligt bättre än en säkring. Faran faran är ju inte en stum kortslutning/jordslutning utan när det är en "last" inblandad. Så fas - nolla kan det läcka ca 10 A (över 2000 W) under lång tid utan att säkringen löser med JFB handlar det om milliampere i läckage innan JFB löser ut.
 
E elmont skrev:
Det kan ju lika väl bli ett jordfel som ett överledning mellan fas och nolla och i fallet med ett jordfel skyddar ju en jordfelsbrytare betydligt bättre än en säkring. Faran faran är ju inte en stum kortslutning/jordslutning utan när det är en "last" inblandad. Så fas - nolla kan det läcka ca 10 A (över 2000 W) under lång tid utan att säkringen löser med JFB handlar det om milliampere i läckage innan JFB löser ut.
Iof. Nu är jag kluven. JFB eller inte.

Nackdelen: går JFB när jag inte är hemma så blir huset kallt.

Fördelar: Jordfel uppstår och JFB går.
 
Jag hade (och har) valt att ha LLVP skyddad med JFB. Jag är disträ, har företagsamma barn och llvp monterad lågt. För mig väger risken att ett barn lyckas bända loss en kabel med en spade (eller något sånt som jag inte tänkt på) tyngre än risken att llvp blir spänningslös när jag är bortrest.
 
Vi kan väl ställa frågan till forumet: Är det nån som har problem med att JFBn tjyvlöser pga en värmepump? Vi har några enstaka fall på forumet vill jag minnas. Det beror ju lite på vad för slags VP det är. Varvtalsstyrda kompressorer ökar risken för tjyvlösning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi kan väl ställa frågan till forumet: Är det nån som har problem med att JFBn tjyvlöser pga en värmepump? Vi har några enstaka fall på forumet vill jag minnas. Det beror ju lite på vad för slags VP det är. Varvtalsstyrda kompressorer ökar risken för tjyvlösning.
Det är en LG Nordic Prestige Plus 9
 
Problemet är inte att nödvändigtvis att värmepumpen löser ut JFB. Något annat på samma JFB kan lösa ut JFB och om man då som husägare inte hittar felet behöver man elektriker vilka inte alltid kan komma direkt. Utan värme blir det jobbigt det är lite kyligt.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Låt mig förtydliga: Är det nån som har problem med att den "säkra" JFBn tjyvlöser pga en värmepump?

Dvs den JFB som man lagt grupper under som man inte förväntar sig ska tjyvlösa en JFB när man inte är hemma, dvs normalt det mesta inomhus.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låt mig förtydliga: Är det nån som har problem med att den "säkra" JFBn tjyvlöser pga en värmepump?

Dvs den JFB som man lagt grupper under som man inte förväntar sig ska tjyvlösa en JFB när man inte är hemma, dvs normalt det mesta inomhus.
Det d
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låt mig förtydliga: Är det nån som har problem med att den "säkra" JFBn tjyvlöser pga en värmepump?

Dvs den JFB som man lagt grupper under som man inte förväntar sig ska tjyvlösa en JFB när man inte är hemma, dvs normalt det mesta inomhus.
Du menar att det är så få fall att en JFB bryter ut att man inte behöver en JFB för LLVP?
Alternativt, inomhuselen och LLVP på en JFB1 och Utomhusel på JFB2...?

Eller att man kör med upplägget ovan men skippar JFB till LLVP.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi kan väl ställa frågan till forumet: Är det nån som har problem med att JFBn tjyvlöser pga en värmepump? Vi har några enstaka fall på forumet vill jag minnas. Det beror ju lite på vad för slags VP det är. Varvtalsstyrda kompressorer ökar risken för tjyvlösning.
japp jag har det problemet, varvtalsstyrd bergvärme, jfb löser när värmepumpen går och man kör lite större maskiner.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
I ImTheBeast skrev:
Eller att man kör med upplägget ovan men skippar JFB till LLVP.
Då är du riktigt på ett vettigt spår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.