F
Någon som gått från FX till FTX? Vi har haft frånluftspump men satt in luftvatten istället och en kanalfläkt. Rent ekonomiskt så lönar sig nog inte FTX då vi använder totalt ca 7000kwh per år. Men upplever oftast dålig luft i sovrummen(hjälper ju inte heller att småbarnen sover i samma säng och utsöndrar både det ena och det andra) då hade väl FTX hjälpt. Man får väl plugga alla gamla väggventiler på något vis, dra tilluftsrör (frånluft har vi ju redan) och sätta aggregat?
 
Redigerat:
R
Puttelino Puttelino skrev:
Har köpt en onödigt stor gammal villa i en norrlandskommun. Huset ser nyrenoverat ut på utsidan. På insidan är det tvärt om. Allt måste göras Den är tilläggsisolerad och uppvärmd med bergvärme. Dock är det självdragsventilation. Något som självfallet inte duger.

Är det vettigt att installera FTX-system innan man börjar renovera?
Hej,

Du kommer o ångra du om du installerar FTX det är både dyrt och oekonomiskt med driften då du har bergvärme, det är dyrt i driften då det ska bytas filter.

Det räcker gott med vanliga Freshvetiler i väggarna och frånluft ifrån badrum, klk o kök för att få till luftombytet.

Mvh J
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
R
E Erikhall skrev:
Frånluftsfläkt med tilluftsventiler antar jag, bortsett från att det kommer att dra kallt överallt.

Om du gör det mesta själv:
Frånluftsfläkt + ventiler - 10.000 kr?
FTX system - 80.000 kr?

Om vi räknar att ventilerar bort 7000kwh på dina 300kvm (7000/3,5 COP)= 2000kw el/år.
Med elpris på 1,5kr är det 3000kr/år, 2000kr kvar efter filterbyte. Räntan du inte amorterar bort äter upp resten av besparingen.

Men jag har precis själv installerat FTX på 250 kvadrat och klarade mig precis under 50.000kr, men då gjorde jag allt själv. Fantastiskt inomhusklimat jämfört med tidigare självdrag, helt klart värt det.
Men han har ju bergvärme, luften blir det ingen skillnad på mer än att man slipper kallraset ifrån väggventiler om man kör med föruppvämd luft.
 
Varför funkar inte längre ett smidigt, enkelt och driftsäkert ventilationssystem som har fungerat i alla år i huset hittils?
 
E Einh skrev:
Varför funkar inte längre ett smidigt, enkelt och driftsäkert ventilationssystem som har fungerat i alla år i huset hittils?
Det är självdrag i dagsläget. Mekanisk frånluft är väl det minsta jag tänker mig. Hur stor skillnad är det i kostnad på FTX och att sätta in mekanisk frånluft?
 
Puttelino Puttelino skrev:
Det är självdrag i dagsläget. Mekanisk frånluft är väl det minsta jag tänker mig. Hur stor skillnad är det i kostnad på FTX och att sätta in mekanisk frånluft?
Det var självdragsystemet jag avsåg. Varför ändra ett vinnande koncept som har funkat bra under hela husets livstid?
 
O
E Einh skrev:
Det var självdragsystemet jag avsåg. Varför ändra ett vinnande koncept som har funkat bra under hela husets livstid?
För att självdrag är helt värdelöst och har aldrig fungerat bra.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
F
O Ossian K Olsson skrev:
För att självdrag är helt värdelöst och har aldrig fungerat bra.
Funkade väl hyfsat när man alltid hade en varm murstock.
 
E Einh skrev:
Det var självdragsystemet jag avsåg. Varför ändra ett vinnande koncept som har funkat bra under hela husets livstid?
Självdrag bygger oftast på att där är en varm murstock som skapar konvention i huset. När man sedan slutar att elda med ved eller olja (i "modernare" villor), och ersätter med bergvärme, så minskar omsättningen på luft och man får problem med dålig luft och fukt som inte ventileras bort.

Som svar till TS, konverterade själv från mekanisk frånluft till FTX. Villa i Skåne på 160m2. Gjorde alla beräkningar och installation själv. Landade lite norr om 50kkr. Bättre luft och mindre kallras inne. Marginellt lägre energiförbrukning, men som nämnts ovan äts det upp av filter som behöver bytas. Ändå värt det om du frågar mig!
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
O
F Fideliox skrev:
Funkade väl hyfsat när man alltid hade en varm murstock.
Nej, visst att det sög ut luft, men sällan att det drog in luft där man behövde den (som man kan se i klippet jag bädda in i mitt första svar).
 
O Ossian K Olsson skrev:
För att självdrag är helt värdelöst och har aldrig fungerat bra.
Nej, jag är av motsatt åsikt. Den enda gång självdrag inte fungerar tillfredsställande är under sommaren när temperaturdifferensen mellan inomhus och utomhus är låg. Men då kan man lösa ventilationen genom att öppna fönster på olika sidor av huset och skapa korsdrag.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Nej, visst att det sög ut luft, men sällan att det drog in luft där man behövde den (som man kan se i klippet jag bädda in i mitt första svar).
Om du har ett utflöde av luft så spelar det ju ingen roll var den inkommande luften kommer ifrån. Huvudsaken är ju att du får en tillräckligt stor luftomsättning.
 
E Einh skrev:
Nej, jag är av motsatt åsikt. Den enda gång självdrag inte fungerar tillfredsställande är under sommaren när temperaturdifferensen mellan inomhus och utomhus är låg. Men då kan man lösa ventilationen genom att öppna fönster på olika sidor av huset och skapa korsdrag.
FTXaggregatet avstängt sommaren -22 pga renovering i huset. Trots att fönster/dörrar var öppna denna varma sommar blev det markant sämre luft i hela huset.
 
O
E Einh skrev:
Om du har ett utflöde av luft så spelar det ju ingen roll var den inkommande luften kommer ifrån. Huvudsaken är ju att du får en tillräckligt stor luftomsättning.
Det är ju helt fel! Även om du drar ut rätt mängd luft så spelar det ju en otrolig roll om den nya luften sugs in igenom sovrummet eller vardagsrummet. Med självdrag kan du inte justera det på något vettigt sätt.
 
Aja, vi alla upplever saker olika. Jag upplever iaf att jag har bra luft i mitt hus på enbart självdrag. Tycker det är som dag och natt om man jämför med den obefintliga ventilation som finns i de flesta tyska hem. Där har man inte ens en fläkt i badrummen. Man öppnar bara fönstret en stund för att vädra och sen stänger man igen när imman har försvunnit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.