D Daniel 109 skrev:
Med ”Sverigepriser” är det något som liknar det V och Bengt föreslog. Eller är det Magdalenas långa avtal du menar?

Jag har inte sett att det finns stöd för något av det i den information jag sett. Vad missar jag?
Jo men följ Bryssel ett tag så fattar du... det räcker med några minuter på morgonen.
Sen finns det fler mycket viktiga beslut om framtidens energissystem i Bryssel som är beroende av det här beslutet.
Magdas förslag passar hursomhelst i pusslet.
 
Så vad menar du med sverigepriser? Det är alltså inte det som du tidigare benämnt som sverigepriser? Jag förstår inte hur Magdalenas förslag ska kunna ge lägre priser. Inte heller hur du kopplar det till den här informationen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nu tror jag att staten ska hålla sig ifrån att köpa el på olika sätt för att lura på skattebetalarna att de tjänar på det.
Är det inte bättre att börja i den billigaste änden. komma överens om kärnkraftens vara eller icke vara. Om ett sådant beslut blev godkänt så skulle priserna på sikt förändras. Även utan stöd tror jag kärnkraft skulle kunna ha en framtid. Men så länge vi har mp så är det hela en utopi. Men vindkraft och kärnkraft och vattenkraft så borde priserna bli mycket bättre. Kan vi dessutom göra om elhandeln så kan det bli riktigt bra! utan att Magdalena behövt stödköpa
 
  • Gilla
olleg07 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu tror jag att staten ska hålla sig ifrån att köpa el på olika sätt för att lura på skattebetalarna att de tjänar på det.
Är det inte bättre att börja i den billigaste änden. komma överens om kärnkraftens vara eller icke vara. Om ett sådant beslut blev godkänt så skulle priserna på sikt förändras. Även utan stöd tror jag kärnkraft skulle kunna ha en framtid. Men så länge vi har mp så är det hela en utopi. Men vindkraft och kärnkraft och vattenkraft så borde priserna bli mycket bättre. Kan vi dessutom göra om elhandeln så kan det bli riktigt bra! utan att Magdalena behövt stödköpa
Jo men nu är vi bundna i EU's elhandelsavtal och kan inte göra så mycket.
Nu öppnar man då för långtidskontrakt på el med statliga garantier.
Sen ligger kärnkraftsfrågan som nästa delikata fråga för EU. Är kärnkraft grön eller inte?
Kort beskrivet:
https://www.politico.eu/article/germany-france-eu-summit-efuels-nuclear-green-plan/
 
Jag hittade inget om det i den referensen. I den tidigare handlade det om långsiktiga prisgarantier för producenter. Det låter som att du tolkat det som något annat.
 
Patrik V.
Det är klart spännande att Magda har kommit med fler förslag, sedan de förlorade, än de åtta år hon var i bestämmanderätt.
 
  • Gilla
  • Haha
STB och 10 till
  • Laddar…
Jag tycker att det låter smart, utan att ha gått till källan. Det låter inte att någon skulle drabbas negativt, och det skulle främja konkurrens. På samma sätt som en bostadsrättsförening brukar kunna få mycket billigare lån än en privatperson, genom att man förhandlar en större affär.

Man brukar faktiskt kunna få mängdrabatt för det mesta i samhället, konstigt att inte fler verkar ha den erfarenheten.
 
  • Haha
  • Gilla
Mange_64 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu är vi bundna i EU's elhandelsavtal och kan inte göra så mycket.
Nu öppnar man då för långtidskontrakt på el med statliga garantier.
Sen ligger kärnkraftsfrågan som nästa delikata fråga för EU. Är kärnkraft grön eller inte?
Kort beskrivet:
[länk]
Jag sa inget om huruvida det fanns hinder eller inte. Men det känns lättare att komma ur handelsavtal än att få varktighet i beslut om kärnkraften. :p
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Jag tycker att det låter smart, utan att ha gått till källan. Det låter inte att någon skulle drabbas negativt, och det skulle främja konkurrens. På samma sätt som en bostadsrättsförening brukar kunna få mycket billigare lån än en privatperson, genom att man förhandlar en större affär.

Man brukar faktiskt kunna få mängdrabatt för det mesta i samhället, konstigt att inte fler verkar ha den erfarenheten.
Det handlar inte om enhetliga varor där det finns ut en välfungerande handelsplats. Då är arbetet att sälja en märkbar del av kostnaden och man kan sänka priset om man kan sälja en stor post på samma gång. Det gäller inte för el.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Korkat. Det kommer att sluta med att folk kommer att betala för mycket för länge men klart det blir mycket momsintäkter och det är ju bra. Alternativt om det blir för lågt så vill ingen sälja elen för det priset.
 
S
Syftet med elbörsen och timpriser är att konsumenter skall konsumera mer då det är billigt och mindre då det är dyrt. På samma sätt skall producenter få mer eller mindre stimulans att producera el. Sätter man t.ex. ett golv på priset till producenterna så kommer de fortsätta producera trots att priset är negativt. Detta är direkt destruktivt för elnätet eftersom det rent fysiskt kommer sluta fungera och resultera i landsomfattande strömavbrott.

Fasta priser fungerar så länge som en liten andel av konsumenter och producenter har dem. I annat fall måste hela systemet göras om till planekonomi där staten kontrollerar allt. Fungerade sisådär i Rumänien (1990 när jag var där) där de hade ström färre timmar än de hade strömavbrott och alla hade en spänningsstabilisator till all känslig elektronik.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Har de kommit fram till något mer än att vindkraftsprojekt ska få ett statligt garanterat elpris?
 
D Daniel 109 skrev:
Har de kommit fram till något mer än att vindkraftsprojekt ska få ett statligt garanterat elpris?
Jo om du bemödar dig att läsa så gäller det då även kärnkraft som Frankrike drivit på hårt.
 
Ja, Frankrike tillåts stödja sin kärnkraft fast Tyskland inte gillar det.
Det häller även oreglerad vattenkraft, något som knappast kommer att byggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.