Om man nu inte har salningsspår i karmen. Hur är tanken att man ska fästa smygen i karmen? Ska man skråskruva(och limma), och sänka in skruvarna för att sedan spackla över skallarna? Eller vad är tanken? Jag håller precis på och ska beställa fönster. Det verkar liksom finnas många varianter på hur smygarna ska fästas. Men ingen variant verkar vara speciellt enkel eller bra.
 
O Olf Oggler skrev:
Om man nu inte har salningsspår i karmen. Hur är tanken att man ska fästa smygen i karmen? Ska man skråskruva(och limma), och sänka in skruvarna för att sedan spackla över skallarna? Eller vad är tanken? Jag håller precis på och ska beställa fönster. Det verkar liksom finnas många varianter på hur smygarna ska fästas. Men ingen variant verkar vara speciellt enkel eller bra.
Fönstret är fast i väggen. MDF-smygen sätter du också fast i väggen. Därefter en minimal mjukfog innan du målar. Klart. Ingen fixering av smygen i fönstret. De fönster jag gjorde så med för 20 år sedan ser fortfarande perfekt ut.
 
Det finns clips som du spikar i karmen för att fästa smugen med
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fönstret är fast i väggen. MDF-smygen sätter du också fast i väggen. Därefter en minimal mjukfog innan du målar. Klart. Ingen fixering av smygen i fönstret. De fönster jag gjorde så med för 20 år sedan ser fortfarande perfekt ut.
Om man gör så. Är det då inte risk att det spricker i lacken i fogen mellan fönster och smyg?
 
Jag är verkligen tveksam på om jag ska beställa fönster med salningsspår eller inte. Med salningsspår så definieras det ju exakt var smygen hamnar. I mitt fall ska jag sätta fasta fönster bredvid öppningsbara. Då är det inte säkert att salningsspåren i överkant hamnar på exakt samma höjd. Om man vill sätta en gemensam smyg där uppe förbi flera fönster.
 
O Olf Oggler skrev:
Om man gör så. Är det då inte risk att det spricker i lacken i fogen mellan fönster och smyg?
Det kanske det är, men nu har jag ju gjort så på 25ish fönster/altandörrar för 20 år sedan ungefär, och inte på något ställe har jag sprickor. Det är antagligen inte bara tur.
 
Mina smygar kommer bli ca 100-110mm djupa. Borde man inte kunna borra igenom med en lång borr så man kan skruva in i karmen? Dvs man borrar med en borr som är ca 5-6mm i diameter så djupt så det är någon cm kvar innan man går igenom. Sedan skruvar man med någon lämplig smäcker skruv som inte behöver förborrning. Typ listskruv eller något sådan. Man kan ju kombinera detta med att limma och även fästa in i regelverket.
 
Låter otroligt komplicerat och i onödan dessutom. Om du nu verkligen vill fixera smygen i fönstret så är det väl bättre att själv fräsa eller såga spåren där du behöver ha dem? Det skulle jag tycka var *mycket* enklare än att borra på det sätt du beskriver.
 
Att fräsa spår i en monterad fönsterkarm låter ju enormt bökigt. Och fräser man innan så måste man ju montera fönstren med dödlig precision i höjdled om man ska ska ha en och samma smyg som löper över fler fönster. Det kanske inte framgick här. Men jag tänkte alltså ha en lång gemensam fönsterbräda för flera fönster som sitter bredvid varandra. Och samma ovandel av smygen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.