A AG A skrev:
Jo, både löd-. och klämkopplingar är billigare, som du säger. Jag tänkte bara på gamla skruvkopplingar.
Tillsammans med kopparrör för en femhundring?
 
S SCB skrev:
Börja med att kartlägga vattensystemet.
Lista ut hur era rör är dragna och vilket material de är gjorda av. Kolla med en magnet och fokusera i första hand på att byta ut järnrören.
OK, toppen, tack! Hur gör man om rören är isolerade? Eller det kanske de aldrig är? 😅
 
B BSOD skrev:
Allså om det är gavlade järnrör så kan jag sätta en påse kanelbullar att de är äldre än 30år, och skulle kunna orsaka läcka närsomhelst. Men relativt säkert hålla tätt i 10år till. Jag tror inte man inspekterar sådant (inte samma på avloppssidan) vattenrör borde man planera utbyte av. Det är ju troligen inte akut...
A AG A skrev:
Hur många meter rör, är det som måste bytas? Ett 2-meters kopparrör på 22mm kostar ca 500kr. Varje skarv, eller böj kostar drygt 200kr. En upphängning ca 100 kr.
Eller ca halva priset av det på Biltema, om du vill göra det själv.
Och vad kostar det om man anlitar någon (som inte blåser en) och man betalar vitt? Om det inte redan skriker det om mig tror jag inte att jag är kapabel att dra vattenledningar...:)
 
B BSOD skrev:
Allså om det är gavlade järnrör så kan jag sätta en påse kanelbullar att de är äldre än 30år, och skulle kunna orsaka läcka närsomhelst. Men relativt säkert hålla tätt i 10år till. Jag tror inte man inspekterar sådant (inte samma på avloppssidan) vattenrör borde man planera utbyte av. Det är ju troligen inte akut...
Ok, men låt säga att rören går sönder. Blir det synligt och väldigt tydligt då eller kan det redan finnas spruckna rör eller sånt som inte syns? Som ligger och förstör insidan på huset på något sätt? Då vill man väl utreda det?
 
B
@Jörgen Petersson1 pass på den, vet inte vad det kostar att leja bort. Ta in flera anbud
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Ok, men låt säga att rören går sönder. Blir det synligt och väldigt tydligt då eller kan det redan finnas spruckna rör eller sånt som inte syns? Som ligger och förstör insidan på huset på något sätt? Då vill man väl utreda det?
Stäng alla kranar och kolla att vattenmätaren inte rör på sig.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Stäng alla kranar och kolla att vattenmätaren inte rör på sig.
Vattenmätaren...vattenmätaren...jo det vet jag nog faktiskt vilken det är :) Men vad menar du med stäng alla kranar, är de inte normalt sett stängda? Eller hur menar du?
 
Det är väldigt svårt att göra en uppskattning på vad det kan kosta, det är så många parametrar som påverkar. Det är nog bra för dig att göra upp en plan för vad du vill ha bytt nu. Om hela huset ska renoveras behöver du fundera på om och hur du vill göra med kök och badrum. Eller är det något av det som redan är renoverat? Sen är det andra saker som påverkar - ligger rören ingjutna och måste bilas fram eller är det utanpåliggande?
Enda sättet att få veta är nog att ta dit några firmor och be om offert.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Vattenmätaren...vattenmätaren...jo det vet jag nog faktiskt vilken det är :) Men vad menar du med stäng alla kranar, är de inte normalt sett stängda? Eller hur menar du?
Jo det borde de vara. Men om mätaren rör på sig brukar alltid en följdfråga vara om alla kranar verkligen är stängda och tvätt- resp diskmaskin inte är igång...
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jo det borde de vara. Men om mätaren rör på sig brukar alltid en följdfråga vara om alla kranar verkligen är stängda och tvätt- resp diskmaskin inte är igång...
Ok, toppen, tack! Ska kolla!
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Tack för ditt svar. Kommunalt vatten! Vi ser ju tydligt att vissa rör har rostat redan, det finns rostrosor på något rör tex. Är det smart att byta detta rör direkt? Och kan man spola rören eller filma för att se hur dåligt skick de är i invändigt?
Rostrosor är inte att leka med. Måste nog bytas ut.
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Helt säkert så, förmodligen original i stora delar. Så vad göra?
Kan man dra nytt vatten dolt är pex ekonomiskt och lättjobbat.
 
Friteradräka Friteradräka skrev:
Rostrosor är inte att leka med. Måste nog bytas ut.
Rostrosorna är också på den tjockaste typen av rör, vet inte ens om det är vatten eller avlopp. De är kanske 15-20 centimeter i diameter.
 
F fribygg skrev:
Kan man dra nytt vatten dolt är pex ekonomiskt och lättjobbat.
Vad är pex och menar du med "kan dra vatten dolt" att om man kan göra det själv, eller om det är möjligt att göra för en VVSare?
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Vad är pex och menar du med "kan dra vatten dolt" att om man kan göra det själv, eller om det är möjligt att göra för en VVSare?
Jag menar om du har möjlighet att dra det osynligt, i undertak, bjälklag eller liknande. Pex kan man absolut dra själv, men det blir inte rakt snyggt och det passar bäst i en vägg eller kanske ett källartak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.