Hejsan!
Vi är lite sugna på att sätta upp solpaneler på vårt hus. Vi har en frånluftsvärmepump F370 från NIBE med Smart Price Adaption. För att den ska förstå att den inte ska dra ner på effekten vid höga spotpriser om vi själva producerar el så behövs en NIBE EME 20 som sköter kommunikationen mellan växelriktaren och värmepumpen. Enligt NIBE så garanterar de enbart att den är kompatibel med deras växelriktare, som jag förstår är från Goodwe. Är det någon som vet om går att använda andra växelriktare? Finns det en standard för vilka parametrar som växelriktaren förse externa tillbehör med? Det räcker ju med att namnet på en parameter skiljer sig för att det i praktiken inte ska fungera. Samtidigt vill jag inte bara köpa det rakt av och tvingas använda en hel uppsättning av NIBEs produkter när det finns billigare alternativ som säkert tillverkas i samma fabrik ändå.
Är det någon som har bra koll på detta? Känner att jag är ute på djupt vatten och har precis börjat sätta mig in i det här.
Tack på förhand!
 
Alltså....
De är inte säkert att man vill dra på med värme när spotpriset är högt bara för att man producerar. Men detta låter jag bli att kommentera vidare.
Fronius mfl har ett relä som kan triggas vid valfri produktionsnivå. Om din pump kan ta in detta så får den en indikation på att den ska köra vidare trots högt spotpris
 
Jag har för mig det reläet på Fronius Symo växelriktaren är potentialfritt. Men det tål nog inte mer än ca 250 mA, alltså inte meningen att lastens ström ska gå genom reläet, utan endast som manöverrelä.
 
A Alexn72 skrev:
Alltså....
De är inte säkert att man vill dra på med värme när spotpriset är högt bara för att man producerar. Men detta låter jag bli att kommentera vidare.
Fronius mfl har ett relä som kan triggas vid valfri produktionsnivå. Om din pump kan ta in detta så får den en indikation på att den ska köra vidare trots högt spotpris
Nej, det är ju en balansgång tänker jag också. Finns det lägen där man tjänar på att sälja elen om spotpriset är högt och sen köpa när den är billig? Eller kommer alla extra avgifter och skatter vid köp i princip alltid göra det dyrare att köpa än att sälja? Om det är så vill man ju helst använda den el man producerar i första hand.

Jag var i kontakt med NIBEs "andra-nivå-support" igår och lyckades i alla fall få reda på att deras kontrollenhet som sköter kommunikationen mellan pump och växelriktare använder en standard som heter RS-485. Det borde därför gå att kolla med andra tillverkade om de också stödjer just den standarden. Sen nämnde han dock att de ibland även går in i kontrollenheten och ändrar parametrar för att optimera.

Men jag tänker att så länge allt fungerar bra nog så kommer jag aldrig tjäna igen pengarna för en dyrare NIBE installation bara för att man tokoptimerar några parametrar. Så mycket el går det nog inte att spara in.
 
Slarvigt räknat.
Sälja solel: spotpris/ elpris+60öre på skatten.
Köpa el: elpris+36öre skatt 18öre överföring+moms
 
G GregerPåBrandstationen skrev:
Jag var i kontakt med NIBEs "andra-nivå-support" igår och lyckades i alla fall få reda på att deras kontrollenhet som sköter kommunikationen mellan pump och växelriktare använder en standard som heter RS-485. Det borde därför gå att kolla med andra tillverkade om de också stödjer just den standarden. Sen nämnde han dock att de ibland även går in i kontrollenheten och ändrar parametrar för att optimera.
RS-485 är en fysisk standard som definierar gränssnittet rent elektriskt. Den definierar inte vad som skickas över trådarna, det är upp till användarna av gränssnittet att definiera på programvarunivå kallade kommunikationsprotokoll.

Det finns en del standarder för dessa protokoll och ett av dem är Modbus som många i detta sammanhanget använder.
RS-485: https://en.wikipedia.org/wiki/RS-485
Modbus: https://en.wikipedia.org/wiki/Modbus
 
  • Älska
Fredrik Hansson 7
  • Laddar…
Jag är nyfiken på hur det gick?
Jag ska nu köpa en ny BVP från Nibe samt investera i solceller.
Pumpen S1255 ska innehålla allt som behövs för att styra mot väder, elpris mm men den behöver kunna kommunicera med likriktaren och när den ska komunisera med likriktaren de säljer (GoodWe) så använde en EME20 och språket på likriktaren ska vara sunspec. Goglar man Fronius sunspec så får man träffar.
Jag tänker mig en actank istället för ett dyrt batteri och den laddar jag när solen ger tillräkligt med energi eller när elen är billig.
 
  • Gilla
Fredrik Hansson 7
  • Laddar…
Aliberg Aliberg skrev:
Jag är nyfiken på hur det gick?
Jag ska nu köpa en ny BVP från Nibe samt investera i solceller.
Pumpen S1255 ska innehålla allt som behövs för att styra mot väder, elpris mm men den behöver kunna kommunicera med likriktaren och när den ska komunisera med likriktaren de säljer (GoodWe) så använde en EME20 och språket på likriktaren ska vara sunspec. Goglar man Fronius sunspec så får man träffar.
Jag tänker mig en actank istället för ett dyrt batteri och den laddar jag när solen ger tillräkligt med energi eller när elen är billig.
Vi lade solcellsprojektet på is, så jag grävde tyvärr aldrig vidare i det här. Kanske går att prata med någon tekniskt support för det företaget som tillverkar likriktaren man vill ha?
 
Nån annan som vet? Vi har redan solceller med en Huawei växelriktare och en nibe F730. Hade ju varit kul att få koppla ihop dom. Men inte riktigt sugen på att betala 3000kr för att chansa. Nibe supporten kunde inte ge något svar mer än för den växelriktare som dom hade i sitt paket.
 
Hej jag har inte lyckats helt än. Jag har redan solanläggning med en solaredge växelriktare och har nyligen skaffat en NIbe F-2120 med en VVM500 på insidan. Jag fick tips från en tekniker på NIBE att det borde gå att få fungera med en NIbe EME 20 men han var osäker på hur den skulle kopplas in.Han tipsade även om att leta efter dessa på blocket då många som köpt NIBE solceller inte har nibe värmepump men tydligen följer NIbe eme20 med i paketet (jag hittade en för 1000kr :) ). Jag sedan jagat SolarEdge supporten och efter en helt gäng mail fram och tillbaka fick jag den länken av dem.

Hej,
Det du beskriver låter bra. Ni ska i så fall behöva använda Sunspec protokollen. Här kommer anvisningen från Solaredge:

https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/sunspec-implementation-technical-note.pdf

Jag har dock inte fått hit en elektriker än samt att det måste ju var en som kan solaredge för det krävs någon form av konfiguration i menyerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.