Hej alla!

Jag har flera större stenar och bergsknallar som jag skall ta bort, är det lättast att borra och använda snigeldynamit jämfört med borra och sedan använda kil?

Behöver man något bygglov för detta? det handlar om en obebyggd tomt som endast har ett garage.
Kan ta kort nästa gång jag är på platsen.
 
K Kalle Simonsson skrev:
Hej alla!

Jag har flera större stenar och bergsknallar som jag skall ta bort, är det lättast att borra och använda snigeldynamit jämfört med borra och sedan använda kil?

Behöver man något bygglov för detta? det handlar om en obebyggd tomt som endast har ett garage.
Kan ta kort nästa gång jag är på platsen.
Ja ta lite bilder är bäst.Något bygglov behövs nog inte.
 
B
Är markändringen mer än 50ccm krävs marklov. Stenrös brukar vara viktiga biotoper etc, man brukar höra ibland om bönder som drabbas av detta. Trots att de nyss samlat in stenen från åkern.

Jag hade nog bara tagit bort dem, och inte frågat så mycket. Ibland är det bättre att be om ursäkt istället för att be om lov.

Snigeldynamit är rätt segt om det är stora mängder. Kil har jag aldrig testat. Ta en bild så får du råd, beror lite på mängd. Simplex är inte ett alternativ?
 
Bergsknallar kan man skala av med att elda och kyla med vatten
 
Till stora stenar funkar det utmärkt med kilar för att dela till mer lagom storlek.

Berg är ett elände att få att spricka bra med kil. Beror på hur mkt du ska ha bort, men jag skulle rekommendera att hyra en cobra och sen snigeldynamit alt spränga om det är mkt berg.

Edit autocorrect var mindre hjälpsam...
 
Jag använder en gasolbrännare för att spräcka stora stenar.
Eldar på tills stenen börjar sprick. Slår då med en slägga (använd skyddsglasögon).
Har aldrig hällt på vatten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.