Det orsakar dock en kostnad gör kommunen att hantera det som brännbart avfall. Det bästa är sannolikt att kompostera det i trädgården. Men det är sannolikt inte önskvärt av andra orsaker.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det orsakar dock en kostnad gör kommunen att hantera det som brännbart avfall.
Det får väl inte orsaka kommunen någon kostnad att hantera brännbart avfall utan kostnaderna ska tas ut av kunderna. Om kommunen bränner avfallet eller säljer det till någon som producerar kraftvärme kan dock denne tjäna både på elen och fjärrvärmen.
 
Nej, kostnaden hamnar ju i slutändan på räkningen. Det du missar är skatten på förbränningen, som visserligen hamnar i de offentliga finanserna.
 

Bästa svaret

  • Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Som sagt fixa en komposthörna. Det blir inga avgaser, väldigt enkelt att bli av med ditt häckklipp, dessutom får du ut liite mull som du kan lägga i rabbatterna.
 
Glöm inte att räkna ut all energi som krävdes för att räkna ut detta inkl förbrukning av el för alla inlägg här inne, ujuj!
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
B
@hempularen

Bra råd. Fast just thuja är rätt svårkomposterad. För den tålmodiga!
 
B BSOD skrev:
@hempularen

Bra råd. Fast just thuja är rätt svårkomposterad. För den tålmodiga!
Elda i kaminen!
 
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Elda i kaminen!
Jupp. I kaminen om det är ett par cm "stam", resten hamnar i min eldningstunna. Det obligatoriska oljefatet som bara har lite "bonnläpp"/White trash varning...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@hempularen

Bra råd. Fast just thuja är rätt svårkomposterad. För den tålmodiga!
Det kan ju ses positivt också, koldioxiden är bunden lång tid vilket är på modet.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det kommer aldrig bli en energivinst att elda thuja, om du inte lägger dem blad för blad i en vindtunnel lär den vara blöt i två evigheter. Den är dock heller inte direkt enkel att kompostera. Hittade en hög vi glömt som var två år gammal och så när som på översta lagret som vissnat och torkat var resten av högen lika grön som när den klipptes ner. Jag hade inte försökt elda den på tomten med mindre än att hela huset står i ljusan låga.
Det lär väl ändå bli en energivinst om den eldas I ett värmeverk?
 
Claes Sörmland
Bättre att röta den eftersom den mest är vatten så får man lite gas att elda.

Men bäst är väl att lägga häckklippet under häcken så bryts det ned och ger mull och näring där. Ju mindre man transporterar runt grenar och löv från trädgården desto bättre.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Det lär väl ändå bli en energivinst om den eldas I ett värmeverk?
Det kan jag inte svara på men jag skulle tro att mina högar skulle generera en netto förlust. Kommer knappt ihåg vad tråden handlade om då det var 6månader sedan.
Först ska man transportera dem till värmeverket vilket har en kostnad, dessa blad packas rätt bra och blir väldigt tunga och blöta så transportkostnaden blir relativt hög. Innan de brinner måste allt vatten ånga bort vilket kräver värme så inte säker på att de i slutändan bidrar så mycket. Men är absolut ingen expert på vare sig hur värmeverk funkar i detalj hur mycket energi man får ur dessa. Vet bara att jag stör mig på att skiten aldrig förmultnar och väger asmycket när det är blött för alla små väck i bladen verkar ypperliga på att binda vatten. Men transporteras ska de ju även om de ska till återvinnings centralen så antar att det mest är om det finns någon energi i dem som är frågan eller om allt vatten i dem gör detta till negativt.
 
T TypRätt skrev:
Det kan jag inte svara på men jag skulle tro att mina högar skulle generera en netto förlust. Kommer knappt ihåg vad tråden handlade om då det var 6månader sedan.
Först ska man transportera dem till värmeverket vilket har en kostnad, dessa blad packas rätt bra och blir väldigt tunga och blöta så transportkostnaden blir relativt hög. Innan de brinner måste allt vatten ånga bort vilket kräver värme så inte säker på att de i slutändan bidrar så mycket. Men är absolut ingen expert på vare sig hur värmeverk funkar i detalj hur mycket energi man får ur dessa. Vet bara att jag stör mig på att skiten aldrig förmultnar och väger asmycket när det är blött för alla små väck i bladen verkar ypperliga på att binda vatten. Men transporteras ska de ju även om de ska till återvinnings centralen så antar att det mest är om det finns någon energi i dem som är frågan eller om allt vatten i dem gör detta till negativt.
Stora verken har rökgaskondensering, därför står flishögarna utomhus utan tak året runt 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.