Funderar på att köpa ett hus. Men tydligen finns ingen lucka till grunden för inspektion. Är detta vanligt? Hur skall man annars kunna veta och undersöka? Tänkte anlita en egen besiktningsfirma om vi vinner budgivningen.

Så här står det i säljarens besikningsprotokoll:



Torpargrunden/krypgrunden har inte kunnat besiktigats p.g.a. lucka saknas.
Uteluftsventilerade krypgrunder samt torpargrunden är en riskkonstruktion. Se riskanalys. 3.1.





3. RISKANALYS


Uteluftsventilerad krypgrund
Krypgrunden är uppbyggd med plastfolie på mark, träbjälklag och ventiler i grundmurar. Byggspill och smuts kan även förekomma på marken i grunden. Byggspill och smuts under plastfolien kan ge upphov till fukt, mögel och rötskador. Uteluften som ventilerar grunden innehåller på sommaren mycket fukt. En lägre temperatur i grunden än utomhus, vilket förekommer på sommaren, kan medföra förhöjd fuktighet i grunden med fukt, mögel och rötskador som följd.


Torpargrund
torpargrunden är uppbyggd med träbjälklag, byggspill och smuts kan förekomma på marken i grunden. Varm uteluft innehåller på sommaren mycket fukt. Om det är en lägre temperatur i grunden än utomhus, vilket förekommer på sommaren, kan detta medföra förhöjd fuktighet i grunden med fukt, mögel och rötskador som följd.
 
Du behöver skilja på om det är torpargrund eller krypgrund.

Är det krypgrund så skulle en lucka så klart möjliggöra att du kan krypa runt i det utrymmet och besikta. Ett tips är att kontakta en besiktningsfirma och höra dig för hur stort utrymme de kräver för att kunna besiktiga.

Är det torpargrund så blir det svårare att besikta eftersom den grunden ofta är får låg för att man ska kunna komma in under och titta.

Så vid torpargrund är det mer regel än undantag att det inte finns någon lucka. Är det krypgrund så kan det, beroende på höjden, finnas en lucka.

Oavsett typ av grund så kan man ofta få in en inspektionskamera i ventilationshålen i grunden. Är hålen tillräckligt stora så kan man lysa och titta in så klart.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
M mxlmxlm skrev:
Du behöver skilja på om det är torpargrund eller krypgrund.

Är det krypgrund så skulle en lucka så klart möjliggöra att du kan krypa runt i det utrymmet och besikta. Ett tips är att kontakta en besiktningsfirma och höra dig för hur stort utrymme de kräver för att kunna besiktiga.

Är det torpargrund så blir det svårare att besikta eftersom den grunden ofta är får låg för att man ska kunna komma in under och titta.

Så vid torpargrund är det mer regel än undantag att det inte finns någon lucka. Är det krypgrund så kan det, beroende på höjden, finnas en lucka.

Oavsett typ av grund så kan man ofta få in en inspektionskamera i ventilationshålen i grunden. Är hålen tillräckligt stora så kan man lysa och titta in så klart.
Tack för svar 😀 Lusläser nu och det skall vara torpargrund. Skall definitivt be besiktningsfirman att fota / filma genom ventilationen.
 
F fikonstina skrev:
Tack för svar 😀 Lusläser nu och det skall vara torpargrund.
Man har alltså en eldstad där det eldas större delen av året?
 
useless useless skrev:
Man har alltså en eldstad där det eldas större delen av året?
Vet inte om det eldas året runt? Fått veta att det inte finns några ventilationshål alls. Vi googlade här hemma nu och gissar att det kanske inte alls är torpargrund som prospektet säger utan mullbänksgrund isåfall.
 
Om man inte har en varm murstock större delen av året så är det inte en torpargrund. Då är det en krypgrund.
 
Det visade sig vara delvis krypgrund och delvis torpargrund.
Ingen inspektionslucka fanns och ventilerna var inte öppningsbara utan att förstöra den putsade murgrunden, vilket säljarn inte ville.

Budgivare 1 gav ett bud på 800 000 under utgångspriset. Vi höjde budet med 325 000 men ville kunna mäta fukthalten genom att ta upp hål i golvet samt att vi önskade tillträde 4 månader senare än den andre budgivaren (endast vi 2 budgivare & dessa två bud)

Vi hade budget för att öka budet med 200 000 till men fick aldrig chansen. Tillträde hade vi ju kunnat lägga tidigare också.

Säljaren valde att sälja till budgivare ett för deras bud. Är det bara jag som tycker det osar katt här?

Eller var vi för krångliga köpare? Känns ju som att jag vill veta vad jag köper så man isåfall kan lägga in reparationen i sin egen budget. Nåja, jakten på drömhuset går vidare 😀
 
Düsseldorff
F fikonstina skrev:
Det visade sig vara delvis krypgrund och delvis torpargrund.
Ingen inspektionslucka fanns och ventilerna var inte öppningsbara utan att förstöra den putsade murgrunden, vilket säljarn inte ville.

Budgivare 1 gav ett bud på 800 000 under utgångspriset. Vi höjde budet med 325 000 men ville kunna mäta fukthalten genom att ta upp hål i golvet samt att vi önskade tillträde 4 månader senare än den andre budgivaren (endast vi 2 budgivare & dessa två bud)

Vi hade budget för att öka budet med 200 000 till men fick aldrig chansen. Tillträde hade vi ju kunnat lägga tidigare också.

Säljaren valde att sälja till budgivare ett för deras bud. Är det bara jag som tycker det osar katt här?

Eller var vi för krångliga köpare? Känns ju som att jag vill veta vad jag köper så man isåfall kan lägga in reparationen i sin egen budget. Nåja, jakten på drömhuset går vidare 😀
Säljaren tackade alltså nej till 325 kkr? Det skulle inte jag ha gjort.
 
  • Gilla
fikonstina
  • Laddar…
Budgivare k1 anske matchade budet men mindre villkor.
 
Ja, de ville inte besiktiga kryp/torpargrunden samt att tillträde var 4 månader före oss. De fick köpa för deras låga bud 800 000 under utgångspriset
 
C
F fikonstina skrev:
Ja, de ville inte besiktiga kryp/torpargrunden samt att tillträde var 4 månader före oss. De fick köpa för deras låga bud 800 000 under utgångspriset
Uppenbarligen föredrog säljaren en snabb och "krångelfri" affär före bästa pris.
Kanske personkemi eller sålde till någon bekant? Sånt som händer.

Min lärdom av sånt har varit att försöka lyssna av omständigheterna så mycket som möjligt, gärna genom mäklaren som jag lärt mig ofta är lite mer frispråkig än vad man förväntar sig om man bara ställer frågorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.