Hej igen.

Mitt absorptionskylskåp tog jag med när jag flyttade från min lägenhet och ställde i en gäststuga och senare i min bar.
Det måste vara över 30 år gammalt. Det gick sönder förra året, men jag kommer reparera det just för det är så tyst och sitter i baren i vardagsrummet, och då vill jag inte ha en kompressor som surrar.

I köket, näe, i vardagsrummet, ja!
Dyrt i drift och andra begränsningar, men tyst är det och hållbart.
 
Finns förmodligen relativt tystgående skåp, fråga försäljarna och provlyssna. Var dock uppmärksam på att skåpen kan låta olika mycket beroende på vilken "fas" de är i "arbetscykeln". Så är det i vart fall på vårat kombinerade kyl-/frysskåp. Ibland går det relativt tyst, ibland är det helt tyst, och ibland brummar det rejält högljutt. Nu är det ju ett budgetskåp så det är nog inte så mycket att säga om det. Borde dock finnas skåp i premiumklassen som är generellt tystare?

Om du däremot vill/behöver ha det knäpptyst, ja då är det absorptionsskåp som gäller. Jag kan t ex tänka mig om man i vardagsrummet lyssnar på riktigt till god hifi, el tittar på kvalitetsfilm med tysta/tystare sekvenser, då vill man inte höra ett knäpp från någonting annat i huset. (Ett alt är naturligtvis ett par bra slutna hörlurar, men det funkar bara om man är ensam.)

Kan tyvärr inte säga något om absorptionsskåp då jag inte har någon erfarenhet av sådana.
 
De här trådarna förstörs verkligen av alla er som inte förstår problemet. Jag har sökt efter lösning på oljudet i många år. Vi är en del människor som gärna skulle slippa det gurglande och brummande som kylskåpen ger ifrån sig. Jag har själv satt in tysta absorptionsskåp i flera kök jag bott i. För mig är det värt alla extra pengar och extra energi. Nu verkar det dock inte finnas några större modeller för hemmiljö att köpa längre. För bara några år sen kunde man köpa från dometic. Någon som vet?
 
A
B Bosättare skrev:
De här trådarna förstörs verkligen av alla er som inte förstår problemet. Jag har sökt efter lösning på oljudet i många år. Vi är en del människor som gärna skulle slippa det gurglande och brummande som kylskåpen ger ifrån sig. Jag har själv satt in tysta absorptionsskåp i flera kök jag bott i. För mig är det värt alla extra pengar och extra energi. Nu verkar det dock inte finnas några större modeller för hemmiljö att köpa längre. För bara några år sen kunde man köpa från dometic. Någon som vet?
gör en ny tråd istf att bygga vidare i en 10 år gammal.
ursprungliga problemen måste anses vara utagerade
ny problem i dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.