Hej!

Vi har hört att det knakar bland veden vi tog in i April. Häromdagen undersökte vi lite mer och såg larver och små hål i vissa vedkubbar. Vi googlade runt och kom fram till att det är väldigt svårt att avgöra, men några av alternativen är husbock, blåhjon, vedspegelbock osv..

Med tanke på att det på Anticimex står att man skall ta åtgärd genast om man misstänker husbock så ringde vi hit skadedjursfirman Nomor eftersom det var dessa som kom genom vårt försäkringsbolag.

Han dömde att det var husbock. Här är några punkter jag reagerade på som motiverade mig till detta inlägg:
* Det tog ca 1 minut att utföra domen
* Uttryckligen sa att han inte var utbildad för detta
* Han kollade endast en vedkubbe
* Kollade inte borrspån
* Kollade inte borrdjup
* Kollade inte på någon larv
* Frågade ej ålder på virket

Det är endast samma träslag som är angripet (se bild), det är endast kubbar med bark som är angripna. Det är lite oklart om det är gammal eller nytt virke då vi köpte ved i vintras men fick samtidigt från svärmor som legat i många år. Jag vet heller inte vad det är för träslag som blivit angripet, kanske någon kan se med hjälp av bilderna?

Vi tog in veden i April/Maj och det började knaka någon gång i somras. Hålen är ungefär 5-10mm djupa, i någon kubb har det varit upp till 35-40mm men det är max

När jag frågade motiveringen till domen fick jag till svar att det är ovala hål i rätt storlek. Han lämnade efter att varit på plats i ca 5 minuter med att hans chef kommer att höra av sig till mig, för han vet inte hur man går vidare här ifrån.

Eftersom det inte riktigt förekommer husbock i dessa delar av landet så verkar det också som att det är svårt att få tag på någon som faktiskt kan ge svar på tal. Därför försöker jag med er på Byggahus med en hel del bilder!
 
  • Sågspån på betonggolv, vedklabbar i bakgrunden, dammtuss och spindelnät, indikerar arbete eller lagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Larv på en sandig yta, brunaktig sand och textur, makrofotografi, otydlig bakgrund, naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stycke trä med spår och hål troligen skapade av insekter. Naturlig textur. Inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig yta med stänk av damm och diverse skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träbit med skadad kant och hål, troligen orsakat av insekter eller förruttnelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög av ljus beige pulver, eventuellt kryddor eller malat material, på grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Larv på sandig yta, närbild. Sandskorn och små partiklar synliga runt den segeliknande kryparen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ost med hål och ojämn yta, antyder svept hårdost, möjligen schweizerost eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt, gammalt trästycke med mögel och slitage, ligger på en sten- eller betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Larv på en grå yta med små brun-svarta fragment runtomkring. Närbild, texturrik bakgrund, oidentifierat insekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapelade vedbitar med bark, mögel och hård textur mot en grå betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett trästycke med tydliga spår av insektsangrepp, troligen från barkborrar, mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet, möjligen gammalt pappersdokument, skador, hål, ligger på stenunderlag, historiskt artefakt eller replika.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är granved och förmodligen blåhjon som angripit din ved. Larverna är ju väldigt lika husbockens men dom gräver normalt sina gångar en bit in i veden. Blåhjon hittar man alltid under barken.
 
  • Gilla
Elmgrenen
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Liknar ju lite en husbockslarv. 🤔

[länk]
Ja, men även blåhjonslarven ser ut på det viset. På wikipedia står det även "Larven lever i träet i 3–4 år, ibland upp till 10 år och lämnar det yttersta skiktet orört men kan urholka träet totalt. "

På bilderna tycker jag det ser ut som att det är främst det yttersta skiktet som blir uppätet
 
  • Gilla
Pyka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.