Vi har 65-35 fördelning på inkomsten.
Fast det variera mellan månader. Då jag är ett excelfreak så delas varje gemensam räkning till hus, mat, amortering, barnomsorg, sparande enligt månadens inkomstbalans. Så lägger bara in varje räkning i arket så blir det uträknat vad varje ska betala. Det gör att den som får lägre inkomst betalar mindre (ex VAB) automatiskt. Sen egen konsumtion och barnens kostnader delas lika. Sen betalar jag all amortering på den ena bilen så vid eventuell separation tar jag den men resten delas lika.

Det gör även att om jag är ute och jobbar extra en månad och får bra lön så sjunker hennes andel av räkningarna, vilket gör att hon får nått för att hon är ensam hemma med barnen under tiden jag jobbar.

Att göra ett sånt Excelark tar inte lång stund, och så får man automatiskt en bra koll på sin ekonomi
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för att ni delar med er.
Många intressanta tankar hur man kan göra och inte bör göra

Verkar ju vara en lång gråskala mellan fullt gemensam ekonomi till "owe sunderg" som gjorde bodelningen när de flyttade ihop :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Jag och särbon pratar om att flytta ihop men det finns ju mängder av sätt att dela rättvist på kostnaderna.

Förutsättningar.
Jag äger en lågt belånad villa och tanken är att hon flyttar in till att börja med. Jag har 1-barn sen tidigare som bor hos mig varannan vecka. Jag bor åt fel håll så hon kommer att få längre till jobbet och ökade kostnader för transporter. Jag har högre lön än vad hon har. Jag har bil hon saknar körkort, bilen är inte nödvändig med underlättar för oss båda.

Hur kan man tänka här?
schnyggve schnyggve skrev:
Jag och särbon pratar om att flytta ihop men det finns ju mängder av sätt att dela rättvist på kostnaderna.

Förutsättningar.
Jag äger en lågt belånad villa och tanken är att hon flyttar in till att börja med. Jag har 1-barn sen tidigare som bor hos mig varannan vecka. Jag bor åt fel håll så hon kommer att få längre till jobbet och ökade kostnader för transporter. Jag har högre lön än vad hon har. Jag har bil hon saknar körkort, bilen är inte nödvändig med underlättar för oss båda.

Hur kan man tänka här? 😀
Vad skulle det kosta att hyra din bostad. Ta det som utgång och ha ett lite rabaterat pris på halva den summan. Är du rik kan du ge henne halva huset för då har du råd att betala ut henne vid eventuell separation.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En stor sak, paret sätter in hela sina löner på ett gemensamt konto och måste be om lov för att själv få disponera pengar, very sexi!
Ahh ja, jo. Men om man enas om att ta t.ex 5.000kr var, som man får disponera precis som man vill då? 😇
 
Buford Buford skrev:
Ahh ja, jo. Men om man enas om att ta t.ex 5.000kr var, som man får disponera precis som man vill då? 😇
Enklare är att dela utgifter lika, eller beroende på inkomst (i %). Ex: A tjänar 60 tkr, B tjänar 40 tkr, gemensamma utgifter delas 60/40 och förs över till ett gemensamt konto. Det som blir över varje månad från lönen får resp. person fritt förfoga över. Varför krångla till det?
 
  • Gilla
Max R70 och 3 till
  • Laddar…
Vi har gemensamma konton: huskonto och bilkonto där vi sätter in 10 000 resp 6 000 (två bilar). Det går till drift av hus och bilar. När det blir för mycket på huskontot sätter vi över det till ett gemensamt renoveringskonto. Mat delar vi på så rättvist som vi kan. Resten gör vi vad vi vill med.
Det funkar för oss. Det har räckt till stora renoveringar och byte av bil.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklare är att dela utgifter lika, eller beroende på inkomst (i %). Ex: A tjänar 60 tkr, B tjänar 40 tkr, gemensamma utgifter delas 60/40 och förs över till ett gemensamt konto. Det som blir över varje månad från lönen får resp. person fritt förfoga över. Varför krångla till det?
För vår del är det nog mest att ingen ska vara den rika och den andre lite mindre välbemedlad i samma hushåll. Utan att det är status qou på den ekonomiska fronten. Jobbar jag över en massa så behöver min fru ta ett större ansvar hemma, jag tjänar mer men vi båda har dragit sitt strå på sitt sätt och bör få ta del av kakan så att säga. Så tänker vi. Och så slipper vi räkna på vilka utgifter som är gemensama och kvitta mot inkomsten.

Men alla hittar ju sina sätt, tack för återkopplingen på mina funderingar ☺️
 
  • Gilla
CarinochSajith och 5 till
  • Laddar…
Jag och min man har olika höga löner, via har gjort så att vi för över 75% av det vi får in (olika varje månad pga vab/föräldralön/traktamente mm) och det täcker alla löpande kostnader samt så blir det även en summa över som sparas till semester eller amortering. I dessa betalar vi även bil och busskort även om det tex bara är busskort till en av oss. Av de 25% som är ”egna” pengar ansvarar man att själv spara till pension och nöje som inte inkluderar familj, tex gym, snus och middagar/resor med vänner. Då blir det också lite mer balanserat då den med högre lön har lite mer över i månaden samtidigt som den indirekt står för större andel av kostnaderna.
Vi har ett gemensamt kreditkort som vi betalar som en ”räkning” i slutet på månaden.
Blir ingen mm-rättvisa, följer ju med en snusdosa här och var, jag för över en schablonsumma för utelunch varje månad osv. Men fy skulle jag säga att vara i en relation där man tjafsar om några hundralappar i månaden.

Hade jag varit du så hade jag själv stått för amortering och ränta och sedan liknande vår lösning ovan för övriga kostnader. Fortsätter du står för just huskostnden är det inget tjafs vad som händer vid en möjlig separation. Om ni sedan är ihop länge utan att gifta er och du tycker att sambon ska ha rätt att bo kvar i huset om du går bort tidigare, måste ni skriva avtal om det då. Annars kan sonen köra ut sambon vilket inte är så sjysst om ni hunnit bo där 20-30år..
 
  • Gilla
pyamassnickaren
  • Laddar…
R Robban1234 skrev:
Gör en värdering på huset idag. Om ni separerar gör ni en ny värdering och delar på värdeökningen baserat på att ni har delat på allt. Du kan stå för huset och ni får en bra relation.
Hur delar man värdeökningen?
 
schnyggve schnyggve skrev:
Jag och särbon pratar om att flytta ihop men det finns ju mängder av sätt att dela rättvist på kostnaderna.

Förutsättningar.
Jag äger en lågt belånad villa och tanken är att hon flyttar in till att börja med. Jag har 1-barn sen tidigare som bor hos mig varannan vecka. Jag bor åt fel håll så hon kommer att få längre till jobbet och ökade kostnader för transporter. Jag har högre lön än vad hon har. Jag har bil hon saknar körkort, bilen är inte nödvändig med underlättar för oss båda.

Hur kan man tänka här? 😀
Jag rekommenderar att du hittar en ny särbo ,med körkort och högre inkomst.
 
  • Haha
  • Arg
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Hur delar man värdeökningen?
50/50
 
M
R Robban1234 skrev:
Gör en värdering på huset idag. Om ni separerar gör ni en ny värdering och delar på värdeökningen baserat på att ni har delat på allt. Du kan stå för huset och ni får en bra relation.
Om huset minskar i värde, handen upp den som tror att den som flyttar ut kommer casha upp 50% av värdeminskningen😆
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Jag och särbon pratar om att flytta ihop men det finns ju mängder av sätt att dela rättvist på kostnaderna.

Förutsättningar.
Jag äger en lågt belånad villa och tanken är att hon flyttar in till att börja med. Jag har 1-barn sen tidigare som bor hos mig varannan vecka. Jag bor åt fel håll så hon kommer att få längre till jobbet och ökade kostnader för transporter. Jag har högre lön än vad hon har. Jag har bil hon saknar körkort, bilen är inte nödvändig med underlättar för oss båda.

Hur kan man tänka här? 😀
Vi delar allt 50-50, även delat på huset o gått in med lika mycket och betalar allt halva var. Vi har olika inkomster, men båda har råd och sparar/ spenderar det som var o en råder över efter att vi avsatt till vårt gemensamma ( drift, mat, husdjur, visst sparande, o sånt som är gemensamma utgifter). Hade fallet varit att en av oss redan ägde huset är det väl rimligt att den som flyttar in åtminstone betalar halva driftkostnaden (värme, vatten, sopor, försäkring etc) exkl lån. Räntor o ev investeringar i fastigheten betalas av den som äger densamma. Då kommer också ev försäljning o värdeökning tillfalla den rättmätiga ägaren ägaren. Vi har inga barn kan nämnas. Det skulle troligen ändrat lite på saken.
 
  • Gilla
Schlangen och 2 till
  • Laddar…
H
Ni har gemensam ekonomi där du betalat för allt. Mycket vanligt upplägg för oss män.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ni har gemensam ekonomi där du betalat för allt. Mycket vanligt upplägg för oss män.
Det är ju kanske sant. Men det beror snarare på att mannen oftast ÄR den som tjänar mest, och inte på något annat. Det skulle ju mycket väl kunna vara tvärtom. Dock är det scenariet mindre sannolikt utifrån hur könsfördelningen idag ser ut mellan olika yrkesgrupper och branscher. Ändra på det först, och sen kommer det se annorlunda ut. Sedan är det ju i slutänden var och ens ensak 🙂.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.