Så vi skaffade nyligen Tibber Pulse och sedan dess har jag roat mig med att djupdyka i husets förbrukning över dygnet. Huset är från 1939, 97+95 kvm som värms med LVVP och under vintermånaderna har vi förbrukat 1500-1900 kWh (plus elbilsladdning).

Vi är nyinflyttade och när det nu blev lite mildare väder tyckte jag det var slående hur förbrukningen minskade med temperaturökningen ute till nivåer vi inte varit på sedan inflytt i slutet av november. Höll därför ett extra öga på förbrukningen igår när det blev mer normalt vinterväder igen, några minusgrader så där jämfört med vårväder i Sthlm tidigare i veckan. Det såg ut att bli en dag runt 50 kWh, och jag är ganska säker på att jag konstaterade det imorse också. Plötsligt menar dock Tibber att huset förbrukat över 100 kWh.

Timdatan var inte tillgänglig när detta hände trots att den ju finns direkt i och med Pulse, så jag tänkte att något var buggigt och att det skulle rätta till sig. Sådant har hänt förr. Nu har dock timdata dykt upp och den är helt uppåt väggarna med 10-12 kWh/timme över natten och därefter generellt högre än vår normala genomsnittseffekt dagtid. Vi har elbil och jag är hundra på att den inte laddats, vilket ej heller smartladdaren påstår. Ett par minusgrader ute så ingen elpatron som jobbade. Och framför allt - jag hade ju noterat detta igår då jag ständigt kollar av förbrukningen och särskilt igår då jag låg ensam hemma sjuk!

Någon som varit med om något liknande? Jag blir lite svettig av att denna sorts felaktig data presenteras så exakt (vi har ju Pulse), kommer jag behöva bråka med Tibber om detta? Bifogar grafen.
 
  • Diagram visar elanvändning i kWh och elpris i öre över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
M Maria_G skrev:
Så vi skaffade nyligen Tibber Pulse och sedan dess har jag roat mig med att djupdyka i husets förbrukning över dygnet. Huset är från 1939, 97+95 kvm som värms med LVVP och under vintermånaderna har vi förbrukat 1500-1900 kWh (plus elbilsladdning).

Vi är nyinflyttade och när det nu blev lite mildare väder tyckte jag det var slående hur förbrukningen minskade med temperaturökningen ute till nivåer vi inte varit på sedan inflytt i slutet av november. Höll därför ett extra öga på förbrukningen igår när det blev mer normalt vinterväder igen, några minusgrader så där jämfört med vårväder i Sthlm tidigare i veckan. Det såg ut att bli en dag runt 50 kWh, och jag är ganska säker på att jag konstaterade det imorse också. Plötsligt menar dock Tibber att huset förbrukat över 100 kWh.

Timdatan var inte tillgänglig när detta hände trots att den ju finns direkt i och med Pulse, så jag tänkte att något var buggigt och att det skulle rätta till sig. Sådant har hänt förr. Nu har dock timdata dykt upp och den är helt uppåt väggarna med 10-12 kWh/timme över natten och därefter generellt högre än vår normala genomsnittseffekt dagtid. Vi har elbil och jag är hundra på att den inte laddats, vilket ej heller smartladdaren påstår. Ett par minusgrader ute så ingen elpatron som jobbade. Och framför allt - jag hade ju noterat detta igår då jag ständigt kollar av förbrukningen och särskilt igår då jag låg ensam hemma sjuk!

Någon som varit med om något liknande? Jag blir lite svettig av att denna sorts felaktig data presenteras så exakt (vi har ju Pulse), kommer jag behöva bråka med Tibber om detta? Bifogar grafen.
Det är inte helt ovanligt att Tibbar visar samma veckodag fast från veckan innan (är väl nätägaren som väljer att gissa på detta sätt...). Rättar sig frammåt lunch/eftermiddag/nästa morgon när riktiga mätvärden kommer från nätbolaget.
 
  • Gilla
Orjanp
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är inte helt ovanligt att Tibbar visar samma veckodag fast från veckan innan (är väl nätägaren som väljer att gissa på detta sätt...). Rättar sig frammåt lunch/eftermiddag/nästa morgon när riktiga mätvärden kommer från nätbolaget.
Tack för svar! Du har ju faktiskt helt rätt, datan är identisk med 25 februari då vi laddade bilen.

Vi har ju Pulse så fullständig data finns med några sekunders fördröjning och staplar för dagens/gårdagens datum finns ju därför alltid tillgängliga. I detta fall försvann timdatan, ersattes med felaktiga länkar till samma dagar i februari månad (dvs 4 februari) och återkom några timmar senare med denna data som var helt uppåt väggarna. Så märkligt funktion, är väl bättre använda befintlig data från Pulse om nätägaren ej levererar (Ellevio vars ”mina sidor” har problem för tillfället, givetvis).

Nåväl, en tråd för andra att googla upp i framtiden när det händer dem.
 
Attitudeswe
Tibber faktureras från nätägaren. Pulse kan manipuleras (du kan ju koppla din pulse på fritidshusets elmätare för att visa lägre förbrukning för Tibber)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tibber faktureras från nätägaren. Pulse kan manipuleras (du kan ju koppla din pulse på fritidshusets elmätare för att visa lägre förbrukning för Tibber)
Good point :D
 
J
Äger 3 olika fastigheter med olika elhandelsbolag
Jämför priser september månad:
1. Hyreshus med rörligt Elpris 13,142 öre/kWh
Ingen månadsavgift från Skellefteå Kraft
2. Förrådsbyggnad med rörligt pris med 4 öre I
påslag med totalt 16,64 öre/kWh samt
månadsavgift med 36 kr/månad
3. Privatbostad med timpris från Tibber
19,7 öre/kWh och månadsavgift 39 kr/månad
Laddning elhybrid ca 8 kWh från kl 24
Nibe bergvärmepump inkopplad till Tibber
Dessutom styrning av värme och ventilation
med sämre komfort som resultat.
Samma prisskillnad gäller i stort sedan ett
halvår tillbaka
Moms och nätavgifter tillkommer!
Så min slutsats är att skippa timpris och
använd el över hela dygnet utan att behöva
sitta med filt på fossingarna framför Aktuellt
och stå på knä vid en isvak i Funäsdalssjön
för att tvätta vadmalskalsongerna😎
 
J
J J P skrev:
Äger 3 olika fastigheter med olika elhandelsbolag
Jämför priser september månad:
1. Hyreshus med rörligt Elpris 13,142 öre/kWh
Ingen månadsavgift från Skellefteå Kraft
2. Förrådsbyggnad med rörligt pris med 4 öre I
påslag med totalt 16,64 öre/kWh samt
månadsavgift med 36 kr/månad
3. Privatbostad med timpris från Tibber
19,7 öre/kWh och månadsavgift 39 kr/månad
Laddning elhybrid ca 8 kWh från kl 24
Nibe bergvärmepump inkopplad till Tibber
Dessutom styrning av värme och ventilation
med sämre komfort som resultat.
Samma prisskillnad gäller i stort sedan ett
halvår tillbaka
Moms och nätavgifter tillkommer!
Så min slutsats är att skippa timpris och
använd el över hela dygnet utan att behöva
sitta med filt på fossingarna framför Aktuellt
och stå på knä vid en isvak i Funäsdalssjön
för att tvätta vadmalskalsongerna😎
Missade nr 2 är Fyrfasen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.