Renoverar ett 40 år gammalt lusthus, där hela taket behöver bytas. Tanken är att göra lusthuset så likt originalskick som möjligt. Det tidigare taket har fjällpanel med någon form av tjär-ytbehandling.

Någon som har erfarenhet av att tjära tak med moderna produkter? Positiva såväl som negatva. Om positiva, ge gärna tips på specifika produkter.

Självklart kan man kan byta till tjärpapp, plåttak eller betongpannor etc. Men just denna tråd handlar om erfarenheter kring fjällpanels-tak ytbehandlade av tjära eller närbesläktade produkter .
 
Det svåra blir väl att få tag på takvirke av bra kvalite... men sedan är det enkelt med takbehandling.

Roslagsmahogny för inträngning och sedan kanske tjära för utseende/ytskydd.

/ATW
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fjällpanel på tak låter lite ovanligt, har du nån bild?
 
F fribygg skrev:
Fjällpanel på tak låter lite ovanligt, har du nån bild?
Gammal, smutsig trästege lutar mot ljus vägg, närbild, synligt slitage, konstruktionsteckning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild av det gamla taket. Består av 8 st likadana tårtbitar
 
Det där ser ju ut som vanlig ytterpanel felanvänd för detta syftet. Inbillade mig först något med spån av kärnved med bra röttskydd.

En lämplig bygglada lär ha liknande panel, tyvärr dock av snabbväxande gran, som du kan ersätta med. Att få ut ytterligare 40 år hänger nog på regelbundet underhåll. Jag v kan du hitta bättre kvalitet på virket från mindre sågar
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Det där ser ju ut som vanlig ytterpanel felanvänd för detta syftet. Inbillade mig först något med spån av kärnved med bra röttskydd.

En lämplig bygglada lär ha liknande panel, tyvärr dock av snabbväxande gran, som du kan ersätta med. Att få ut ytterligare 40 år hänger nog på regelbundet underhåll. Jag v kan du hitta bättre kvalitet på virket från mindre sågar
Som jag skrev i mitt inlägg så kommer jag byta ut allt tak, dvs bygga 8 nya tårtbitar. Frågan gällde alltså inte materialval utan erfarenhet av tjära som ytbehandling på tal och liknande och i så fall tips om någon speciell sådan.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Du har redan fått tips om roslagsmahogny vilket jag skulle säga är en rimligt bra grund. Dock är min erfarenhet primärt från portar och vägg, förvisso rimligt utsatta för väder och vind och på södervända ytor men likväl vertikala ytor snarare än ditt tak. Har dock god erfarenhet av att först börja med färdigblandad roslagsmahogny från sekelskifte och sedan gå på med trätjära som vid styrkning ska värmas i vattenbad till 50-60 grader (med lämplig skyddsutrustning för både ångor och brännskador). Om jag skulle göra detta på en takkonstruktion som din skulle jag se till att grundningen verkligen kommer åt kring not/spont där kapilärkraften kommer suga in vatten så en grundning av panelen innan den spikas på plats måste nog till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.