Någon med goda råd som kan förklara detta:

Trycket på manometer faller till 0 (noll) :eek: bar då man använder varmvatten typ badar. I samma ögonblick hörs det missljud från alla radiatorer i huset – typ att det bubblar.
Bubblandet försvinner efter några minuter och efter tre kvart är trycket uppe igen av sig själv på 0,8 – 1 Bar. Utan att fylla på vatten!!!

Trodde hela tiden att varmvatten var mer eller mindre separerat från element slingan/vatten. Eller? :confused:

Problemet uppstod nyligen strax efter att säkerhetsventilen och expansionskärlet bytes ut av Öresundkraft. Har snackat med dem men det enda jag fick höra var att min växlare är gammal (från 81) och det är nog dags att skaffa en ny

Själva fenomenet att trycket faller till 0 och sedan upp igen kunde dem inte förklara på ett vettigt sätt. :(
 
Har du ett expansionskärl med en gummiblåsa i?

Om luften har gått ur blåsan finns det inget som kompenserar för tryckvariationer pga temperaturväxlingar.
 
Expansionskärlet och säkerhetsventilen bytes ut för 2 veckor sedan, ska vara ok enligt rörmakaren
Det jag inte fattar hut trycket kan falla till noll och sedan gå upp igen till normal nivå?
Vad har trycket i mina element med kranvatten att göra? Kan förstå att det kan gå ner lite då tanken töms på varmvatten men inte till noll väl :confused:

Hur fanken hänger det ihop???:mad:
 
Kan det vara så att du tar ut så mycket effekt från primärsidan på fjärrvärmenätet, så värmeventilen till radiatorerna måste öppna så gott som fullt för att kompensera värmeförlusten till radiatorerna?
Hörs missljudet även vid ventilen på växlaren?
//Jeppson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.