BirgitS
E Emilius skrev:
Okej så det är 0,35 l/m2 + 4 l/s och person? Så har jag inte uppfattat det innan!
Normerna pratar om det högsta av värdena 0,35 l/s och kvm resp. 4 l/s och person. Inte addera ihop.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte halten CO2 som är det man vill mäta egentligen. CO2 är en bra indikator på hur hur smutsig luften är. Därför att CO2 fäster på partiklar och voc:er i luften, det gör den till en bra indikator på inomhusluften. Prova att slänga ut hundar, katter ur rummet. Ta bort kuddar, gardiner, heltäckningsmattor, gamla kläder. Fruar som fixar hår med spray och byt lakan regelbundet.
Mät CO2 innan och efter så ser du om det är finns någon relation till det.
Men som sagts innan. 0,35 är minflöden. Man får ha mer.
Jag har 0,8l/s och m2 hemma.
 
tommib
Koldioxid "fäster" inte till några normala partiklar i luften. Däremot kan det användas som en halvdålig proxy för hur stor luftväxlingen är.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normerna pratar om det högsta av värdena 0,35 l/s och kvm resp. 4 l/s och person. Inte addera ihop.
Det är minflöden. Och det finns ingenting dåligt i att ha något högre flöden i vissa ytor.
 
tommib tommib skrev:
Koldioxid "fäster" inte till några normala partiklar i luften. Däremot kan det användas som en halvdålig proxy för hur stor luftväxlingen är.
Jo, det gör den.
Det är just därför man använder den som indikator.
Om man innan och efter åtgärd av mekanisk rening och tex joniseringteknik partikelmäter i ett rum. Då ser man att låga partikelhalter ger låg CO2 halt. Utan att ha tillfört mer uteluft.På så sätt kan man se lägre ppm halt av CO2 i frånluften än man har i tilluften. Skärmbild av ett gränssnitt som visar luftflödeskontroller och CO2-värden för ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det intressanta med koldioxid är inte värdet när ett rum används, utan skillnaden mellan när det används och inte.
Läser man det finstilta är 1000ppm en bra indikator om utgångsvärdet är 400ppm, är utgångsvärdet högre bör maxvärden rimligen följa med motsvarande.
Det är först vid mkt högre värden som mängden koldioxid är en faktor i sig självt till att människor mår dåligt.

Mao vad har du för koldioxidvärden i utomhusluften och i rummen när de stått tomma?
 
Jag har 400 när jag kommer hem. Inatt hade jag 15 l/s på två vuxna i sovrum på ca 15 kvm och jag kom inte över 700 PPM utan låg runt 650-680 co2. Vaknade inte av andningsproblem en enda gång.
 
E Emilius skrev:
Jag har 400 när jag kommer hem. Inatt hade jag 15 l/s på två vuxna i sovrum på ca 15 kvm och jag kom inte över 700 PPM utan låg runt 650-680 co2. Vaknade inte av andningsproblem en enda gång.
Så är det ofta. Att har man för lite luftomsättning blir det fort mycket sämre när man når den gränsen.
Skönt att du hittat din gräns till vad som fungerar.
 
S
T Tjoa skrev:
Jo, det gör den.
Det är just därför man använder den som indikator.
Om man innan och efter åtgärd av mekanisk rening och tex joniseringteknik partikelmäter i ett rum. Då ser man att låga partikelhalter ger låg CO2 halt. Utan att ha tillfört mer uteluft.På så sätt kan man se lägre ppm halt av CO2 i frånluften än man har i tilluften.[bild]
Nej, de här stämmer inte. Isåfall arbetar du med väldigt kassa sensorer. De flesta Co2-sensorer är bara trimmade VOC-sensorer och inget annat.

Oavsett får man inte astmatiska besvär av höga Co2-halter, man får huvudvärk och trötthet.

Voc (ännu bättre om du kan mäta PM10, PM5, PM2,5 och PM1) och fuktigheten är i hög grad kopplad till slemhinnorna.

Vad har du för sensor som du mäter med?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
T Tjoa skrev:
Jo, det gör den.
Det är just därför man använder den som indikator.
Om man innan och efter åtgärd av mekanisk rening och tex joniseringteknik partikelmäter i ett rum. Då ser man att låga partikelhalter ger låg CO2 halt. Utan att ha tillfört mer uteluft.På så sätt kan man se lägre ppm halt av CO2 i frånluften än man har i tilluften.[bild]
Kan du beskriva med vilka kemiska och/eller fysikaliska principer CO2 fäster på andra material eller partiklar?

Du får gärna också berätta vad som händer med koldioxiden i ditt exempel ovan.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Nej, de här stämmer inte. Isåfall arbetar du med väldigt kassa sensorer. De flesta Co2-sensorer är bara trimmade VOC-sensorer och inget annat.

Oavsett får man inte astmatiska besvär av höga Co2-halter, man får huvudvärk och trötthet.

Voc (ännu bättre om du kan mäta PM10, PM5, PM2,5 och PM1) och fuktigheten är i hög grad kopplad till slemhinnorna.

Vad har du för sensor som du mäter med?
Jo, det gör det. Men du får gärna tro annat.

Jag har inte nämt astmatiska besvär i relation till CO2. Det är som du säger att partiklar oftast är bekymmret.

Jag mäter PM18 ner till PM0,17

Jag har en hög med mätare för referensmätning beroende på vad som ska mätas, men de ligger väl på allt mellan 70k till 150k beroende på mätare.
Men även regensrör från pegasus labbet.
Du får väl beställa en inomhusklimat utredning så ser du vilka mätare det är.😉
 
S
T Tjoa skrev:
Jo, det gör det. Men du får gärna tro annat.

Jag har inte nämt astmatiska besvär i relation till CO2. Det är som du säger att partiklar oftast är bekymmret.

Jag mäter PM18 ner till PM0,17

Jag har en hög med mätare för referensmätning beroende på vad som ska mätas, men de ligger väl på allt mellan 70k till 150k beroende på mätare.
Men även regensrör från pegasus labbet.
Du får väl beställa en inomhusklimat utredning så ser du vilka mätare det är.😉
Jag var otydlig, första delen var till dig. Resten var till TS.

Du får gärna berätta mer om dina påståenden med lite fakta för det finns inget bakom de du säger.
 
tommib tommib skrev:
Kan du beskriva med vilka kemiska och/eller fysikaliska principer CO2 fäster på andra material eller partiklar?

Du får gärna också berätta vad som händer med koldioxiden i ditt exempel ovan.
Hur du ställer frågan ser jag att det blir svårt att förklara hur det funkar.
Jag stannar nog där så får du leva i din tro. Jag kommer aldrig kunna förklara för dig så att du blir nöjd.
Ha en fin dag.🙂
 
S SvanteC skrev:
Jag var otydlig, första delen var till dig. Resten var till TS.

Du får gärna berätta mer om dina påståenden med lite fakta för det finns inget bakom de du säger.
Nä, inte på ett forum där jag måste skriva en uppsats. Informationen finns. Det är bara att förkovra sig om intressse finns.
Byggahus är inte rätt forum.🙂
 
Om det är så att ni jobbar med detta som jag gör dagligen. Så tycker jag att ni ska ta med er det jag sagt i erat jobb och ha det i bakhuvudet. Återkom om nåt år när ni provat mina tankar på ett tiotal anläggningar och förklara för mig varför jag har fel. Bara skicka ett PM så kan vi ringa och surra om det på telefon. 🙂
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.