Volvo krabat, BM Terrer Om man inte vill ha diesel satt en B4b eller B16 i dom Samma storlek som Grollen
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
AXS
Har en kubota f1900. Den tar sig fram i skogen, kan dra harv och har kula.
Utan klippbord är den riktigt smidig.

Tror jag betalade 22000:-.

Men jag rekommenderar ändå en mf35 diesel om du har plats.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Har en kubota f1900. Den tar sig fram i skogen, kan dra harv och har kula.
Utan klippbord är den riktigt smidig.

Tror jag betalade 22000:-.

Men jag rekommenderar ändå en mf35 diesel om du har plats.
Det va mig en rejäl klippare!
Stigan vi har är rena plastbygget, där det finns metall är den tunn som ett papper.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Användningen kommer vara, dra grus, lite ved som flyttas på (kanske 100meter), lite plogande ca 100-150m väg. Kort sagt, allt jag inte vill göra för hand idag.
Behöver inte hytt eller värme.
Är nöjd med min Husqvarna 214tc som jag både klipper och plogar med.Liten kärra till så man kan köra lite grus/jord.
 
  • Orange trädgårdstraktor kopplad till släpvagn på gräs framför hög med grus och skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt landsväg med hjulspår, omgiven av snöklädda träd och grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
il_duce il_duce skrev:
Volvo bm mini t.ex men det är amerikanska trädgårdstraktorer från 70-talet så egentligen inget speciellt förutom att de är rejäla. Men denna typ av rejäla trädgårdstraktorer har försvunnit till förmån för plastigare trädgårdstraktorer. Så själva storleken finns kvar. Sen har det ju kommit en storlek upp som används vid sällan av privatpersoner utan vid offentlig förvaltning, kommersiell verksamhet etc. Men då har man hydralsystem, kraftuttag osv. Finns ju även t.ex. grålle som är en liten riktigt traktor (men kompakt med dagens mått , finns massor av tillbehör etc)
Lärde mig köra på en Volvo BM Mini i slutet av 70-talet. Hängde med under hela min uppväxt som gårdstraktor och gräsklippare. Vi hade ca 5k m2 gräsmatta då så många timmar har man suttit på den. Den fick hänga med ut i skogen när det skulle hämtas björk för att löva logen till midsommar eller kräftskivor. Fanns en snöplog men den användes nog aldrig. Där skötte de "riktiga" traktorerna jobbet. Gick nåt sönder var det min farbrors magiska händer som lagade den. Den rullar fortfarande trots en ålder på över 50 år.

 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
AXS
Norrtull Norrtull skrev:
Det va mig en rejäl klippare!
Stigan vi har är rena plastbygget, där det finns metall är den tunn som ett papper.
Den är grym!

Nu kör jag viss del på fin gräsmatta, men annars skulle jag bytt till lite grövre däck framför allt bak.
Stort svart traktordäck med robusta mönster och markerade slitbanor för tunga fordon eller maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS AXS skrev:
Den är grym!

Nu kör jag viss del på fin gräsmatta, men annars skulle jag bytt till lite grövre däck framför allt bak.
[bild]
Stadiga suddar och åka runt på!
 
Som alla andra så säger jag en liten veterantraktor. Typ något liknande den här. Sen med en bakskopa och en snöplog så kan du få mycket gjort. Jag är själv väldigt nöjd med min BM430, men den är ju lite större och går inte att dra på släp efter en vanlig bil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
En input som kan vara bra: är att kolla vilken typ av hydraulpump den har

På grålle stannar hydraulpumpen om man trycker ner kopplingen, lite jobbigt om man kör med lastare

har själv en IH-B414 och där sitter hydraulpumpen med rem på motorn

Men MF 35, Grålle eller IH B275/414 och liknande är helt klart mer prisvärt en div minitraktor
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tänk på vad det sitter för däck på om du ska köra i trädgården. Jag har tex en 9tons lastmaskin som trädgårdstraktor på mitt 1460 kvadratmeter stora hemman. Snällt finmönstrade slitna däck. Det går att bära in pallar med ved och sånt utan att böka upp gräsmattan. Min första tanke när jag köpte den var att skaffa rejäla mönstrade däck. Glad att det aldrig blev av. Vill man att det ska dra bättre på is så sajpar man däcken finmönstrat.
Jag har en 2 tons bandgrävare också men den drar jag mig för att köra med i onödan för man bökar upp så mycket, både på gräs och grus. Det kan vara körvana också för det ska gå att köra med snälla svängar men det klarar inte jag av nå vidare.
Så vill du kunna brumma runt obehindrat hemmikring så är däcken nått att tänka på.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Cheesen
Jag har sneglat på en Kubota b5100 i några år nu... Min andra hälft säger dock att vi inte behöver någon...
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har sneglat på en Kubota b5100 i några år nu... Min andra hälft säger dock att vi inte behöver någon...
Det där är en fajt jag har nu, rena rama brottmålsdomstolen här hemma nu. Jag lägger fram olika fina och mycket välgrundade ordalag, men domaren är inte övervunnen än.
Dock jobbar jag på nya bättre punkter, lite utanför ramarna tänk. Ny försök för att lyckas äga en gårdstraktor.
 
Här blev det en Grålle i somras. Ska ha den till ungefär samma som du minus snöskottningen. Fast ärligt så är det nog 95% leksak, om än en praktisk sådan.
Jag sökte nog egentligen efter en MF35, som är en betydligt bättre traktor. Bättre på så vis att den är en mer utvecklad konstruktion. Men att det ändå blev en Grålle beror på att det dök upp en i "rätt" utförande och skick och med tillhörande lastbrygga. Och för det vi ska ha den till så funkar den alldeles utmärkt.

Ett alternativ jag var sugen på också var en BM 25 eller liknande. Men fördelen med Grållen är att i princip allt finns nytillverkat i reservdelsväg. Är antagligen samma till 35:an.

Personligen skulle jag hålla mig borta från fotogenarna. Satsa på en ren bensinare om du kikar på Grålle.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
[länk]
Den är fin, men att gömma den på gården kommer onekligen vara att krav från skönhetsrådet här. Har börjat snöa in mig på Kubota. Dock verkar dom varit poppis mera söder ut i EU, vet inte varför dom aldrig slog här uppe. Golfbanor mm borde varit en bra marknad för dessa mindre traktorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.