Jag har Plejd till nästan alla lampor, men inte till 6 flos-lampor med Dali-drivers. Dessa är alla kopplade till en återfjädrande tryckknapp för av/på samt dimring. Kan jag installera en DAL-01 utan att dra ny kabel? Kopplas Da+ då till existerande tändtråd och Da- till neutralledare?

Jag köpte en ny lampa med Dali drivdon (visade det sig). Jag kopplade in fas, neutral och jord men den tänder inte. Fas kopplad till DIM-01. Efter att ha läst på förefaller det som om konstant spänning krävs till drivdonet (eldoLED Solodrive 560/s). Samma sak här, kan jag använda existerande tändtråd (som måste matas av samma fas som den som matar drivdonet) och koppla till Da+ samt koppla neutral till Da- ?
 
Det går att köra så kallad pushdim på dali-drivdon om du bara är ute efter dimmerfunktion.
 
Tack för svar! Men det besvarar inte frågan om det då är tändtråd (från fjäderbelastad brytare utan spänning då knappen inte trycks in) in på Da+ och neutral in på Da-
 
Dalitrådar från dal01 till armaturernas da+/da-
Tryckknapp in på dal01 på en av ingångarna 1 eller 2.
Dim01 funkar inte med dali-drivdon
Japp dali-drivdon behöver konstant fas.
Var försiktig med att hålla koll på dalitrådarna. De går på ~ 15-20V så de inte blir kopplade på 230V
 
Redigerat:
A avh67f skrev:
Dalitrådar från dal01 till armaturernas da+/da-
Tryckknapp in på dal01 på en av ingångarna 1 eller 2.
Dim01 funkar inte med dali-drivdon
Japp dali-drivdon behöver konstant fas.
Var försiktig med att hålla koll på dalitrådarna. De går på ~ 15-20V så de inte blir kopplade på 230V
Tusen tack! DAL-01 beställd!
 
A avh67f skrev:
Det går att köra så kallad pushdim på dali-drivdon om du bara är ute efter dimmerfunktion.
I väntan på leverans av Plejd-puck kopplade jag in för pushdim. Lampan tände inte. Jag mätte, kollade polaritet och höll på i timtal för att få det att fungera. Men det gjorde det inte. Spänning ut från drivdonet (56 V - som åkte upp och ner vid dimning. Spänning i lamputtaget (dock endast 3,6 V) men inga lampor tändes (det finns ca 35 av dem i armaturen). Bytte en lampa för att kolla att inte alla smällt - men inte heller den nya lyste. Så jag gav upp och tänkte att jag får väl reklamera lampan. Ett dygn senare när jag kommer ner i köket lyser helt plötsligt lampan och fungerar som den skall. Någon som har en aning om hur denna magi har uppstått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.