B
Tillslut har jag fått rätt längd på big dog / WAF skruv för att fästa aluminiumfästen till markis (4,5 meter lång markis).

Noterar nu att halsen till skruvarna är konade för bättre centrering. Der gör att fästen kommer vila på mkt liten yta mot skruvens hals. Det känns inte helt bra när det är en tung markis och aluminiumfästen.

Fransk träskruv har platt huvud/hals och det går att hänga fästena på skruvarna på betydligt bättre sätt.

Bild 1 waf
bild 2 fransk träskruv

Ska man använda fransk träskruv istället?
 
  • Metallblock med inskruvat objekt, närbild, fingrar håller, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metall med hål, rör nära kanten, suddig förgrund, mänsklig hud, otydlig bakgrund, arbetsrelaterad aktivitet möjligt.
Mats-S
B bygges skrev:
Ska man använda fransk träskruv istället?
Så har jag alltid gjort, ingen av mina markiser har ramlat ner än, och inga problem med hård vind. Största markisen 6X4,5 meter, så det är ett rejält vindfång ;-)

Vad är det för material du fäster i, trä? Se till att skruven fäster i underliggande "bjälkar", typ takstol eller stående reglar i fasaden. Förborra med lämplig storlek så att inte materialet du skruvar i spricker.
 
B
Mats-S Mats-S skrev:
Så har jag alltid gjort, ingen av mina markiser har ramlat ner än, och inga problem med hård vind. Största markisen 6X4,5 meter, så det är ett rejält vindfång ;-)

Vad är det för material du fäster i, trä? Se till att skruven fäster i underliggande "bjälkar", typ takstol eller stående reglar i fasaden. Förborra med lämplig storlek så att inte materialet du skruvar i spricker.
Nej precis, men läste på här på forumet innan och det förespråkades de nya konstruntionsskruvarna framför fralle, de är ju skärande framtill så risken för sprickbildning mindre.

Ja det är 140 mm för att nå och gå in ca 5 cm i bakomliggande bärande reglar.

Kanske gör ett försök iaf men kontaktytan skruv / beslag är ju typ 0,25 mm pga koningen medan med fransk träskruv blir kontaktytan typ 7 mm. Kanske är det HEX man ska köra.
 
J
Det är inte meningen att skruven ska ta upp skjuvlast (alltså fästet ska inte hänga på skruven) utan du ska få en tillräckligt stor klämkraft som gör att friktionen mellan skruvskalle/fäste/vägg är tillräckligt stor för att klara egentyngden.

Det är ett större problem med varierande last (utmattningslast) och då vill du inte ha någon skjuvning inblandat utan det ska tas axiellt i skruven. I de fallen är det dessutom ofta fördelaktigt att ha ett smalare liv för att säkerställa klämkraft.

Slutsats är att dra åt skruvarna ordentligt, så kommer det fungera alldeles utmärkt.
 
Mats-S
B bygges skrev:
äste på här på forumet innan och det förespråkades de nya konstruntionsskruvarna framför fralle
Dom nyare frallorna har också skärande spets, samt att dom har "inbyggd" plan bricka sför maximal kontakt mot konsolen som du har. Körde sådana på sommarens husbygge på sommarstället och dom drar som attan, för precis som någon skrev här gäller det att få maximal dragkraft mot huset :)
 
Se också till att panelbrädorna är i tillräckligt gott skick. Om du får fäste i en stående regel långt in och du har tunna eller dåliga panelbrädor knäcks eller deformeras de lätt när du drar åt fästet.
Har jag hört…
 
B
J Jo-han skrev:
Det är inte meningen att skruven ska ta upp skjuvlast (alltså fästet ska inte hänga på skruven) utan du ska få en tillräckligt stor klämkraft som gör att friktionen mellan skruvskalle/fäste/vägg är tillräckligt stor för att klara egentyngden.

Det är ett större problem med varierande last (utmattningslast) och då vill du inte ha någon skjuvning inblandat utan det ska tas axiellt i skruven. I de fallen är det dessutom ofta fördelaktigt att ha ett smalare liv för att säkerställa klämkraft.

Slutsats är att dra åt skruvarna ordentligt, så kommer det fungera alldeles utmärkt.
Tack för förklaring, låter som du kan det här. Då kör jag vidare med köpta big dog (waf).
 
B
Mats-S Mats-S skrev:
Dom nyare frallorna har också skärande spets, samt att dom har "inbyggd" plan bricka sför maximal kontakt mot konsolen som du har. Körde sådana på sommarens husbygge på sommarstället och dom drar som attan, för precis som någon skrev här gäller det att få maximal dragkraft mot huset :)
Exakt, de kallas HEX i handeln :)
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
B
F fredrik.johansson skrev:
Se också till att panelbrädorna är i tillräckligt gott skick. Om du får fäste i en stående regel långt in och du har tunna eller dåliga panelbrädor knäcks eller deformeras de lätt när du drar åt fästet.
Har jag hört…
Ny panel men jag hör dig, kommer dra försiktigt och lyssna/titta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.