Hej, jag har tänkt dra ut kablar till övervakningskamera men både tak och fasad är eternit.

Antingen får jag ju borra snett upp i taket, eller som på en av bilderna skulle jag kunna dra ut kablarna på kortsidan bak på huset och dra under taket hela vägen bort men det kommer ju krävas avsevärt mer kabel och i och med att en av kablarna är kritvit så blir det ju väldigt exponerat.

Vågar jag borta snett upp direkt på plats tror ni? Vi har precis köpt huset, LB-hus anno 67.
 
  • Träd och skuggor, vägg, tak, röd markering och ikon, blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad, fönster, persienner, takränna, röd pil på vägg, växter, spegling av interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med mögelpåväxt och fuktfläck på väggen och taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Hur ser det ut på vinden?

Kan du inte bara borra ut inifrån vinden? Både på gaveln och in under taket. Jag tror till och med att det är en luftspalt mellan vägg och tak där du kan trycka in en nätverkskabel.

Edit: Tror jag uppfattade dig fel. Trodde du skulle ha kamera på gaveln också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Kabel är billigt för några extra meter och utvändigt skulle jag och sätta kabelkanaler men först undersöka att slippa utvändig dragning.
Vad avser du med första bildens röda streck, här drar man ju invändigt på vinden. inte ute på panelen.
Tror du skulle kunna dra allt på vinden, upp och titta hur det ser ut.
Borde gå att borra sig upp genom innertaket, även här kabelkanal i rummet.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Om kameran ska sitta i takfoten - borra rakt in träbiten som sitter mellan takstolarna. Har du vind innanför, tryck in ett vp-rör och dra sedan kabeln i det. Så har jag gjort fast jag har haft en sluten takfot så det var lite pyssligare än hos dig.
 
  • Gilla
Filikun och 1 till
  • Laddar…
Här kommer bilder från vinden, tyvärr inte på plats just nu så jag kan inte ta vettigare bilder än dom jag redan har
 
  • Mörk vind med träbjälkar och spridda plywoodskivor på golvet. Obelyst, oinredd, byggnadskonstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad vind med träreglar, isoleringsmaterial och ljusinsläpp. Oordning, byggmaterial, husrenovering eller underhåll kan antas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Filikun Filikun skrev:
Här kommer bilder från vinden, tyvärr inte på plats just nu så jag kan inte ta vettigare bilder än dom jag redan har
Skadad inomhustakskant med mögel, blå tejpremser och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När du är på plats nästa gång kolla om det inte är någon cm mellanrum här då! Jag gissar att så är fallet.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Med en sådan vind skulle jag inte dra något utvändigt. Man gå upp i rummet med utrustning där kablar ansluts, genom taket och upp på vind.
Ännu snyggare är om man kan ta sig upp från golvlist i en innervägg som oftast saknar isokering. Kräver ju lite mätande men inte omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.