B
Blivit inbjudna till information hos kommunens energirådgivning. Det jag undrar är om det ens är någon ide att komma dit och ställa frågor?

Sambon vill gärna dit medans jag är inne på att endast tillsätta kamin eller vedspis för det känns som ett jäkligt bökande att konvertera.

Känns mer som allmänna svar och inga direkta råd och erfarenheter de har att bjuda på heller vilket gör att jag ännu mer undrar om det är någon ide att fråga



Om jag frågar där och er så får jag troligen flera olika svar. Men kör ändå och frågar er båda.



1 vad blir bäst i form av uppvärmning?

Har nu direktverkande el och luft luftvärmepump 12500kwh per år i förbrukning på allt inkl varmvatten hushållsel mm. 2 pers 132 kvm plus garage. Ingen källare eller pannrum men lite yta i tvättstugan till något.



2 är en vattenmantlad kamin eller kökspanna en helt onödig tanke? Hur stor yta tar all rördragning till detta? Går det att ordna så den funkar vid strömavbrott? Omständigt att koppla den till radiatorer och varmvatten samt ändå ha kvar varmvattenberedare för när vi inte eldar?



3 luftvattenvärmepump? Tvivlar på att den innebär någon besparing i kWh men höjer säkert husets värde. Ochså detta hur mycket plats tar den. Uppfattat att innerdelen är som ett kylskåp men inte läst nånstans vad rör och allt möjligt annat kan ta för plats?



4 solceller? Fixa så att solceller hjälper varmvatten beredaren på något vis? Någon ide med solceller ihop med direktverkande el då värme ändå inte behövs på sommaren men varmvatten och ac behövs. Batterier vid strömavbrott kan hjälpa hur många dagar?



5 är radiatorer en mindre värdeökning än golvvärme?



6 är det en helt fel ide att endast behålla direktverkande el och ha kvar luftluftvärmepump och tillsätta en kamin. Typ täljsten eller vedspis som backup när ved/pellets kostar mindre än el samt strömavbrott



7 vad kostar dessa alternativ utan bidrag och avdrag? Vill inte räkna in bidrag och avdrag då de kan komma att ändras hit och dit samt att de kan vara inkomstbaserade.
 
Var i landet? Förmodligen luftluftpump om ni inte ska se det långsiktigt typ 10-15 år
 
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var i landet? Förmodligen luftluftpump om ni inte ska se det långsiktigt typ 10-15 år
Falköping blåser enheldel vilket säkert innebär kallare vintrar än kommuner inärheten
 
B
Planerar att bo kvar mer än 10-15 år
 
Luftvattenpump i andra hand, ni kanske kan göra en del av arbetet med radiatorer och rör själva ?
 
Förmodligen är en luft/ luft mest ekonomiskt, mysigt är det inte och inte heller fungerar den vid strömavbrott eller när elen är för dyr för att använda till bostadsuppvärmning.
Vill ni kosta på er en eldstad och har tillgång till billig ved tycker jag ni ska fundera på kakelugn eller täljstensugn. Hög massa och hög effektivitet (>90%) är vad som behövs om vedeldning ska löna sig.
 
frågar man inte så får man inga svar,sen behöver du inte göra som de säger
 
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
Ni har ju redan låg förbrukning så det finns inte så mycket att spara. Konverteringen är ju snarare en komfortåtgärd för er eftersom det skulle ge jämnare temperatur i huset.

Ved är dyrare än värmen ni får från er luftvärmepump i år så ekonomiskt är det bara en bra idé att installera kamin om ni kan ordna ved "gratis".

Om er varmvattenberedera bara går på el kan ni ju titta på att byta till en värmpepumpsmodell.

Energirådgivarna kommer ju med generella råd, du kommer nog få bättre svar här på forumet. Om ni vill prata med någon så ta ut en VVS-firma som räknar på vad en konvertering kan kosta.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Ang.4 så hjälper inte batteri kopplat till solceller vid strömavbrott i de allra flesta fall. Det kan finnas batteri med uttag men hur bra det fungerar vet jag ej.
 
Holypain Holypain skrev:
Ang.4 så hjälper inte batteri kopplat till solceller vid strömavbrott i de allra flesta fall. Det kan finnas batteri med uttag men hur bra det fungerar vet jag ej.
Det brukar ofta gå fint att installera såkallad ödrift om man har solceller och batteri.
 
B
Misstänkt ett tag att en större åtgärd är onödig. Billig ved vi inget om än. Men vi får kolla runt vad grannarna köper. En granne brukar få bra pris på pellets och han tycker vi ska skaffa pelletskamin och tjuvåka på hans beställning.
Kamin och vedspis mm är mest en tanke att underlätta när det är så kallt att luft luften avfrostar mer än den värmer samt vid strömavbrott

Men ja trots min misstro till informationen kommunen har att ge så får vi väl dit ändå. Om inte så kanske jag som minst får tyst på sambon :)
 
B
Pellets är nog det sista man ska skaffa. Det är rätt dyrt, både att installera och använda. Ni måste verkligen ha en tro på höga elpriser för att det ska bli en vettig investering.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har man väldigt låg egen kunskap och förmåga att söka och värdera information själv så kan kommunens energirådgivning kanske vara hjälpsam.

En enkel diagnostisk fråga som avgör om det är värt att prata med den eller inte:

Vad händer om jag är noga med att släcka lyset när jag inte är i ett rum hemma?

A: Jag sparar massor med energi.
B: Jag sparar marginellt med energi.


Svarar man A så är kommunens energirådgivning nog en bra rådgivare.
 
  • Gilla
  • Haha
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Har nu direktverkande el och luft luftvärmepump 12500kwh per år i förbrukning på allt inkl varmvatten hushållsel mm. 2 pers 132 kvm plus garage. Ingen källare eller pannrum men lite yta i tvättstugan till något.
Jag tänker att ni redan har en låg förbrukning som det kommer vara dyrt att minska från denna nivå.

Är luft-luft-vp av modernt snitt som fungerar bra även när det är relativt kallt? Om inte kanske det kan löna sig att köpa en ny. Men, det lär ju ta 10 år att få tillbaka pengarna.

Är det delar av huset som mer värms av direktverkande el idag kanske återbetalningen är bättre för en till luftluftvp till den delen av huset, dvs du har två vp och minskar andelel direktverkande el.

Har du gratis tillgång till ved kanske det går att spara några kronor på att elda i en kamin men annars är det knappt värt besväret.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänker att ni redan har en låg förbrukning som det kommer vara dyrt att minska från denna nivå.

Är luft-luft-vp av modernt snitt som fungerar bra även när det är relativt kallt? Om inte kanske det kan löna sig att köpa en ny. Men, det lär ju ta 10 år att få tillbaka pengarna.

Är det delar av huset som mer värms av direktverkande el idag kanske återbetalningen är bättre för en till luftluftvp till den delen av huset, dvs du har två vp och minskar andelel direktverkande el.

Har du gratis tillgång till ved kanske det går att spara några kronor på att elda i en kamin men annars är det knappt värt besväret.
Ja det är i två rum uppe som luft luften inte når ordentligt i pysselrummet och gästrummet men pysselrummet ska helst vara svalt och gästrummet är mestadels använt vår och sommar.
Men på sommaren blir det väldigt varm så markiser ska vi kolla upp samt att jag klurar på en luftluft till uppe för ac. Den vi har nu sitter i trappan. Med ac inställd på 22c blir det 25-26c istället för 32 som det blivit annars så är ju inte totalt olidligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.