Hej!
Jag har byggt en inbyggnadsbox för WC-fixtur av träreglar och nu dök det upp ett frågetecken om det är ok? Någon som har erfarenhet av detta. Kan det bli fukt i boxen och mögelpåväxt över tid? Reglarna kläs med plywood och gips är tanken. Anledningen till att jag inte bara fäste fixturen i väggen och byggde box av våtrumsskivor är att det saknas reglar på rätt ställe i väggen att fästa i.
 
När jag satte in en vägghängd sade de till mig att det var viktigt att ha en glipa längst ned så man ser om det läcker och att tex kondens kan torka upp. Isolera mitt vatten rör med i lådan.
Hade stålställning som jag skruva byggplaywod på sen gips. Måla byggskivan med olja in mot lådan för säkerhets skull men säkert helt onödigt.
 
  • Gilla
Morolle
  • Laddar…
BirgitS
M Morolle skrev:
Hej!
Jag har byggt en inbyggnadsbox för WC-fixtur av träreglar och nu dök det upp ett frågetecken om det är ok? Någon som har erfarenhet av detta. Kan det bli fukt i boxen och mögelpåväxt över tid? Reglarna kläs med plywood och gips är tanken. Anledningen till att jag inte bara fäste fixturen i väggen och byggde box av våtrumsskivor är att det saknas reglar på rätt ställe i väggen att fästa i.
Det beror på hur fuktig luften blir i badrummet. Gips och träreglar tar åt sig av fukten i luften så trä kan mögla och gips smulas sönder.
Jag antar då att du menar att du har byggt boxen innanför tätskiktet och att boxen inte har något tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.