S stranger skrev:
För tydlighetensskull förlades fibern år 2017 av dåvarande IP-ONLY och numera GLOBAL CONNECT mot en fast avgift .
Vi har samma förhållande som du har.
Efter lite Googling blev jag nyfiken på hur vår fiber är förlagd. Har grävt fram fibern på två ställen. Ligger grunt, ingen markering, tråd el skyddsrör. Hittade bl.a. en större sten liggande direkt på kabeln.
Har en pågående positiv kontakt med Global Connect gällande återställning av förstörd dränering i samband med deras Fiber grävning. Arbetet är ännu inte utfört men har blivit mkt bra bemött.
Har ställt frågan till dem gällande ansvar om vi råkar gräva av fibern.
- Beror på omständigheterna-,
De ska titta på förläggningen när de kommer.
 
hsd
Misstänker att det är ett växande problem, alla fiberförläggningar i tomtmark har verkar ha slarvats ner av personal som inte haft koll dock tror jag att där tomtägaren själv grävt så har det skett ordentligt
 
Där jag bor kom de på att dra allt utvändigt på husen. Det ät möjligt så länge man bor i kedjehus. Tycker det är en smart lösning.

Liknande har de gjort i Stockholms innerstad. De har dragit igenom husen. Sen har man satt upp en ordentlig avlämningspunkt i varje hus. Dock var det inte många kronor i ersättning. Men troligtvis sparar man en del då man enkelt kan koppla in sig. Det var kommunen som stod för fibern. Men det måste vara bra mycket billigare än att gräva upp gatan.

Men egentligen kan man fundera på varför man inte gräver djupare? De lär väl använda grävmaskin. Då blir det inte direkt jobbigare att gräva runt 30cm. Det går av sig själv. Däremot blir det dyrare att förlägga det i kabelrör.
Jag hade lagt rör.
Sen hade jag ritat in på tomtkartan
hur kabeln gick.
 
många har nog handgrävt och därmed blir det inte så djupt. Hemma ligger den typ 5 cm djupt i gräsmattan. Det var då Telias installationsfirma som grävde och inte jag själv på något sätt.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Där jag bor kom de på att dra allt utvändigt på husen. Det ät möjligt så länge man bor i kedjehus. Tycker det är en smart lösning.

Liknande har de gjort i Stockholms innerstad. De har dragit igenom husen. Sen har man satt upp en ordentlig avlämningspunkt i varje hus. Dock var det inte många kronor i ersättning. Men troligtvis sparar man en del då man enkelt kan koppla in sig. Det var kommunen som stod för fibern. Men det måste vara bra mycket billigare än att gräva upp gatan.

Men egentligen kan man fundera på varför man inte gräver djupare? De lär väl använda grävmaskin. Då blir det inte direkt jobbigare att gräva runt 30cm. Det går av sig själv. Däremot blir det dyrare att förlägga det i kabelrör.
Jag hade lagt rör.
Sen hade jag ritat in på tomtkartan
hur kabeln gick.
Enligt nätägare här så ska fibren ligga minst 30cm djupt med en varningsremsa 10cm ovanför.
Men det var ju en underleverantör som grävde och lade ner så i verkligheten ligger fibren 7-10 cm under mark utan varningsremsa. Tror det är rätt vanligt scenario.

Det var dock inget snack om vem som skulle stå för kostnaden när jag grävde av den. Det konstaterades direkt att det inte var korrekt utfört.
 
Det har handgrävts, grävts med maskin, duct har plöjts ned, duct har frästs ned, etc.
Och i extremfall har man även tryckt fiber, men då under vägar och vattendrag. Även lagts ovanpå berg med kabelskydd, men är väl ovanligt att gräva av.😉
 
S stranger skrev:
Skulle ta bort lite rötter och så klart kommer jag åt fiberkabel som enligt bild låg bara ca 13-15 cm i marken. Väldigt lätt att kapa med spaden , såg ingen märkning heller.
1. Står jag fortfarande för rep. Kostnaden?
2. Går det att skarva ?
Hej, jag frågade ip onley då dom inte kunde visa på vår tomt vart fibern gick, dom dokumenterade inte under den tiden utan meddelade den dåvarande ägaren!!! Nu var det vi i iallafall så vi hade lite koll men ville vara säker.
Den låg som för dig, väldigt grunt och var handgräven dock med de "plastband" som ska vara på. Jag grävde och hittade igen den men dom var inte det minsta intresserad att komma ut och uppdatera kartorna 🤔

Hursom den människa jag mailade med sa att dom kunde stå för kostnaden, vilket jag INTE tror på.

Hoppas det löst/ löser sig för dig!
 
P Pilularia skrev:
Hej, jag frågade ip onley då dom inte kunde visa på vår tomt vart fibern gick, dom dokumenterade inte under den tiden utan meddelade den dåvarande ägaren!!! Nu var det vi i iallafall så vi hade lite koll men ville vara säker.
Den låg som för dig, väldigt grunt och var handgräven dock med de "plastband" som ska vara på. Jag grävde och hittade igen den men dom var inte det minsta intresserad att komma ut och uppdatera kartorna 🤔

Hursom den människa jag mailade med sa att dom kunde stå för kostnaden, vilket jag INTE tror på.

Hoppas det löst/ löser sig för dig!
Det hoppas jag verkligen.
Det ska vara nedgrävt 30cm och skyddat enligt lagen.
Tack för input! Uppskattar
 
S stranger skrev:
Det hoppas jag verkligen.
Det ska vara nedgrävt 30cm och skyddat enligt lagen.
Tack för input! Uppskattar
Nä lagen bryr sig inte
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.