Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, det är inget undantag.
Jag har nog såpass koll i branschen, åtminstone i Uppsala-trakten, att jag känner mig säker på det.

Att debitera efter GNP är en mycket gammal företeelse, och det innebär att alla numera istället baserar priserna på sina inköpspriser (inte på rabatt på GNP), detta förstärks av att olika grossar har olika rabattsatser och därmed olika GNP (vilket gör det i praktiken omöjligt att handla från olika gossister om du vill räkna fram priset utifrån GNP), vidare så har produkter som ramlat in i grossisternas system de senaste åren (nåt tiotal år) fått ett mycket mer rimligt GNP-pris och lägre rabattsatser. (Grossarna är också medvetna om problemet och idiotin).

Så 99% av branschen jobbar på ett eller annat vis med påslag på eget inköpspris, annars blir risken överhängande att man kanske ger 15% rabatt på GNP och ändå går med förlust och i andra änden så försöker man lura på en kund en meter EQLQ 3g1,5 för 75 spänn.
Så GNP-listan har defacto blivit obrukbar, och det är alla medvetna om.

Påslaget från inköpspris brukar firmorna ha någonstans mellan 10 och 30%, där håller jag helt med Dodger.
Om 30% påslag på inköpspris är ärligt kan man ju diskutera i oändlighet, men det innebär dock att man inte begär GNP-pris för gamla produkter i sortimentet där man har lite över 80% rabatt - vilket definitivt skulle varit mer oärligt.

Att jag öht taget har något påslag beror på materialhanteringen faktiskt kostar mig en del, det blir svinn, det tar tid osv.
Jag har sagt det förut och kan säga det igen, för mig vore det helt tänkbart att åka och skruva el och ha endast verktyg i bilen (det skulle faktiskt vara riktigt riktigt skönt) och kunderna får skaffa fram allt material innan.

Men jag tror inte att det är en fungerande affärsmodell.
Varför ska kunden köpa 100 st klammer, 100 st plugg, 100 st skruv, 50 meter kabel, 100m PVC.slang, 75 st WAGO och ett vägguttag, för att få ett vägguttag uppsatt av mig.
Där tror jag i alla fall definitivt du är undantag om du föredrar att använda kundens material. Vinst på material räknar de flesta med.
 
D Dodger skrev:
Sätter du trådarna som finns på forumet i paritet med antalet jobb som verkligen utförs i dagliga livet så är trådarna som finns här en löjligt liten andel.
Trådarna som finns här är ju även enbart kundens version, som inte alltför sällan visar sig innehålla felaktiga eller utelämnade uppgifter.

Så då menar du alltså att du baserar dina påstående i det här på random inlägg på ett forum? Påståenden där du dessutom svartmålar i princip de flesta hantverkare, som du menar lurar folk.
Jag känner flera hantverkare både som familj och vänner. Det är inte en gissning att branschen är smutsig. Alltid någon annans fel.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror faktiskt inte det är undantag.
Vi ser då och då trådar där någon åkt på en riktigt hemsk kostnad för materialet, men jag tror snarare att det är de exemplen som är undantagen. De ska man såklart kritisera, men inte genom att svartmåla hela branchen.

För ett år sen, kanske två var det någon som förtvivlat la upp en faktura som elfirma skickat efter en köksrenovering. Där var det listpris minus 20-25%. Artikelnummer var utskrivna på fakturan så jag jämförde med elbutik och samma saker hade kunnat köpas in för ungefär en tredjedel av priset. Den fakturan reagerade många elektriker här på byggahus på att det var ocker och något deras firmor aldrig skulle fakturerat. Sen finns det alltid någon som försvarar det också, men de är i minoritet här, även bland yrkesfolket.

Jag hjälpte en vän att ta in lite offerter på lite eljobb för ett tag sen (inte fastpris) och priset på delarna från samtliga var långt under listpris. Det var väl en som jag tyckte låg lite högt, men inte på något sätt extremt.

Själv har jag anlitat några olika elektriker genom åren och fått vettiga priser på materialet.

När du menar att majoriteten fakturerar enligt listpris, vad baserar du det på? Någon undersökning eller en allmän känsla?

Jag menar att de flesta nog har rimliga priser, men erkänner direkt att det endast baseras på en känsla. Vi får ju inte glömmas att det är de missnöjda man hör/ser inte alls som är nöjda.

Fakturan i denna tråd är otydlig då man inte specificerar materialet. Det tycker man manska göra, om inte annat för att det är bra om något går sönder. Hidelite 12 V säger ju inget mer än att de inte ens kan stava namnet rätt till exempel. Om man ändå gör en gissning, vad tycker du att materialet borde kostat?
Hur många kunder får höra att de får "rabatt" på materialet (och då i praktiken betalar 50% mer än elbutik.se och elektrikern har rejäl marginal?)
Hör det verkligen till undantagen? Det tror inte jag. Systemet är oärligt.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många kunder får höra att de får "rabatt" på materialet (och då i praktiken betalar 50% mer än elbutik.se och elektrikern har rejäl marginal?)
Hör det verkligen till undantagen? Det tror inte jag. Systemet är oärligt.
Jag vet inte hur många som får höra det. Jag vet att det förekommer, men jag vet inte hur vanligt det är.
Jag vet bara att av de elektriker jag personligen har haft kontakt med och de offerter från elektriker som jag läst själv så har priset varit högst rimligt och långt ifrån listpris.

Svårt att veta om det är 2% som kör listpris eller 50%.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte hur många som får höra det. Jag vet att det förekommer, men jag vet inte hur vanligt det är.
Jag vet bara att av de elektriker jag personligen har haft kontakt med och de offerter från elektriker som jag läst själv så har priset varit högst rimligt och långt ifrån listpris.

Svårt att veta om det är 2% som kör listpris eller 50%.
Alltså jag har ingen vetenskaplig undersökning att redovisa. Jag baserar min uppfattning på vad hantverkare jag känner berättar om hur det går till, trådar här på forumet, egna erfarenheter och vänners erfarenheter.

Men med tanke på frekvensen jag får höra om oschysst beteende så har jag och de som berättar antingen en otrolig otur eller så är det vanligt.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alltså jag har ingen vetenskaplig undersökning att redovisa. Jag baserar min uppfattning på vad hantverkare jag känner berättar om hur det går till, trådar här på forumet, egna erfarenheter och vänners erfarenheter.

Men med tanke på frekvensen jag får höra om oschysst beteende så har jag och de som berättar antingen en otrolig otur eller så är det vanligt.
Eller så är det vanligare att man klagar när det blir dåligt än säger något när det blir bra.

De hantverkare du känner, kör de med listpris?
 
U ullak40 skrev:
Bytte en dimmerkontakt i allrummet, och satte för en bricka på en befintlig väggdosa för el i badrummet, för det tog de 2 088 kr. Då byttes bara själva dimmerkontakten, ej överliggande bricka.
Kontakten kostade 740 kr, arbetete 1 timme 560kr , förbrukningsmaterial 40kr, bil 300kr + moms på dessa belopp som
då blev totalt 2088kr. Jobbet tog 15 minuter. Tycker det var dyrt. Bor i Piteå - Norrbotten.
Du har ju specat kostnaderna, inget som sticker ut i mina ögon.
Glöm inte tiden i bilen tur och retur också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller så är det vanligare att man klagar när det blir dåligt än säger något när det blir bra.

De hantverkare du känner, kör de med listpris?
Jag känner bara en som har eget annars är de vanliga knegare, de vet inte själva vad de kostar. Det sköter kontoret. Han som har eget jobbar bara mot större kunder, inte privatpersoner. Jag vet inte hur han gör.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag känner bara en som har eget annars är de vanliga knegare, de vet inte själva vad de kostar. Det sköter kontoret. Han som har eget jobbar bara mot större kunder, inte privatpersoner. Jag vet inte hur han gör.
Du baserar det bland annat på vad hantverkare du känner säger, men de vet inte hur deras företag gör?
De kanske baserat det på rykten och hörsägen, som kanske stämmer eller kanske inte?
 
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Där tror jag i alla fall definitivt du är undantag om du föredrar att använda kundens material. Vinst på material räknar de flesta med.
Ja om både du och jag modererar oss en aning så kommer vi nog överens.

Ja, jag tror att jag har ovanligt litet påslag på material, kanske kan kallas ett undantag.
Och det är nog inte många i denna bransch som har tänkt tanken på att kunna köra på helt utan att leverera material, men skulle de väl börja göra detta och samtidigt inse att man idag inte tjänar något speciellt på att vara materialnasare, så tror jag att många skulle kunna komma på att det faktiskt vore lite skönt, tänk att kunna köra till alla jobb i en liten Fiat 500 istället för en 2 tons hantverkarbuss fullsmock med prylar.
(Men jag tror dock inte att affärskonceptet håller)

Och om du sänker din ingång i denna fråga, där du påstår att det är väldigt vanligt att debitera efter GNP, och t.o.m ibland göra påslag, utan nöja dig med att du anser att många elfirmor fortfarande gör lite väl stora påslag så materialet blir ca dubbelt så dyrt som där man annars kan handla det själv (typ elbutik, clas olsson osv).

Så tror jag att vi kan mötas i åsikt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
vore lite skönt, tänk att kunna köra till alla jobb i en liten Fiat 500 istället för en 2 tons hantverkarbuss
Och möta en stolt kund som har fyndat eluttag på Ali med en kvalitet som får Malmbergs hammare att likna ett kirurgiskt precisionsinstrument, och som dessutom förväntar sig perfekt klamring med Ullareds budgetvariant av EKK.

Två ton kanske inte är så illa ändå?
 
Vi provade på det då vi utförde löpande jobb för en större beställare med egen personal på underhållssidan. Dom skaffade grejerna och vi "monterade". Kravet från oss var att dom skulle skaffa allt och inte bara plocka russin ur kakan. Det fortgick under ca 2 månader sedan ville dom gå tillbaka till det "g:a" där vi skaffade och sålde både matr. tid, bilmil, mm.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Vi provade på det då vi utförde löpande jobb för en större beställare med egen personal på underhållssidan. Dom skaffade grejerna och vi "monterade". Kravet från oss var att dom skulle skaffa allt och inte bara plocka russin ur kakan. Det fortgick under ca 2 månader sedan ville dom gå tillbaka till det "g:a" där vi skaffade och sålde både matr. tid, bilmil, mm.
Exakt, så tror jag också att det skulle sluta med.
Och med små beställare och privatpersoner skulle det bli ännu värre/svårare/mer ointressant.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Och möta en stolt kund som har fyndat eluttag på Ali med en kvalitet som får Malmbergs hammare att likna ett kirurgiskt precisionsinstrument, och som dessutom förväntar sig perfekt klamring med Ullareds budgetvariant av EKK.

Två ton kanske inte är så illa ändå?
Det finns nog lösningar här också.
Det skulle gå att skriva lite rekommendationer på en PDF t.ex.

Jag tror att det största problemet är att de flesta inte inser hur många "smågrejer" vi vill ha med oss för att göra en fullgod installation. Och mycket av detta småmaterial kommer i för stora förpackningar.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vi provade på det då vi utförde löpande jobb för en större beställare med egen personal på underhållssidan. Dom skaffade grejerna och vi "monterade". Kravet från oss var att dom skulle skaffa allt och inte bara plocka russin ur kakan. Det fortgick under ca 2 månader sedan ville dom gå tillbaka till det "g:a" där vi skaffade och sålde både matr. tid, bilmil, mm.
Men då var det inte 100-200% påslag va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.